Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

OCR nummer ett nytt gissel

OCR nummer ett nytt gissel

Betalade nyss mina räkningar. Fick upp ett besked om att OCR-numret
var fel på ett av dessa 14. Jag kollade men hittade inget. Gick in på
skatteverket. Rätt nummer. Vilade ögonen en stund, och då hade jag
skrivit 1075 i stä'llet för 1057. Man blir full i skratt.

Varför har dom dessa långa nummer. Någon som har en aning.

Jag vet det där med e-faktura och hela köret. Men jag kan inte använda
detta för jag har firma ,två dödsbon samt fastigheter + mitt eget konto.
Då rör jag till det värre än än det är.

Jag kan inte fatta varför dom har så "grymt" långa nummer. Verkar ju
fullständigt helknasigt.

Antal svar på detta inlägg: 20
Sidor: «1 2

Det har jag oxå en browser som kommer ihåg men det funkade inte fastän att det var samma nr, kom upp fel nr försökte flera gånger o kollade att numret verkligen stämde men icke det gick.
Tycker oxå att det kunde varit kortare nr o inte så många nollor i sträck, ögonen vill inte när jag suttit för länge framför datan. Det konstiga är att på vissa räkningar är det väldigt korta nr mens andra har väldigt långa nr om nu det funkar med korta på dessa varför inte på alla.
Jag vet ni har tagit upp det i inläggen men ändå.
C-pen är billigare hos Dustin än hos Claes Ohlsson.
855:- porto tillkommer.
Jag tror ,att jag förstår varför det måste fungera med allt detta krångel men med den teknik som finns idag borde det gå att förenkla. man sitter ju med tangentbordet under näsan för att kolla alla siffrorna.

Jag tycker förresten att kan banken hålla med dosan så kan dom väl ge sina kunder pennan oxå?
Annons
Jag behöver inte ange ocr-nummer varje gång då det kommer upp förslag när jag slagit i första siffran i fältet men då måst man gå in under verktyg i och sedan inställningar och klicka på komplettera automatiskt då slipper man att skriva hela ocr-numret om det är samma varje månad.
bittan!

Vilken bank har du. Nordea reagerade inte hos mig i alla fall.
Du blandar väl inte ihop Gironummer med OCR.
Nej det gör jag inte jag har SE-banken och det är ocr-nummer jag menar.
Jag har använt C-Pen 10 i många år och är jättenöjd med den. Den är den billigaste av C-Pen och är inte trådlös, men har fungerat klockrent hela tiden.
Jag fattar inte varför ni inte använder er av autogiro! Banken drar samma summa från mitt konto varje månad, det räcker till alla våra utgifter. Banken sköter allt! Jag behöver inte tänka på förfallodag eller att det vissa månader blir en svacka på grund av att det kommer en massa extra utgifter, t e x nu i januari, då är det bilskatt, fackavgift som jag betalar en gång per år, sen kommer det lån på huset, elen, tidningen, försäkringar ja jag vet snart inte allt.
Banken drar 7100:- varje månad, det räcker till
1. huslån.
2. el.
3. samfällhetskostnader ( inkluderar värme, vatten, sophämtning, snöskottning, garage och kabeltv.
4. morrontidningen.
5. två hemförsäkringar
6. två bilförsäkringar.
7. Tv-licens
8. fast avgift till Telia.
9. Bredband + telefonsamtal.
10. tomträtt
11. sen blir det ändå pengar över.
Och jag slipper sitta och stirra på dessa OCR nummer eller vad det nu heter.

Det kostar en liten summa per år, det är det värt.


Enligt någon som var tekniskt insatt så behöver inte ocr-numren vara så långa som de är idag utan det är ren slöhet från bolagen, han uttalade sig i pressen om just detta för några månader sedan. Mitt energibolag har bara 8 siffror i ocr numret t.ex. Tror han har rätt i den frågan.
Telamundo, var i browsern gör man den inställningen för att komma ihåg formulär?

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem