Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Dålig start

Dålig start

Jag har en Windows XP. Undrar varför den är så seg när den är nystartad, och varför är det så svårt att få den att reagera. T.ex när jag klickar på symbolen för mina dokument nere i adressraden då tänds timglaset men efter lång väntan och inget händer så försvinner timglaset. Då klickar jag där på mina dokument men tji. Ibland när det går bra och jag i mina dokument tar fram ett dokument och därifrån en fil då står det där att filen ifråga är skrivskyddad. Efter en stund försöker jag på nytt och då går det bra. Finns någon förklaring?
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

Din förklaring kan vara av flera orsaker.
kolission mellan flera virusprogram.
hårda sök kriterier i virus sökningen.
att du har blivit hijjackad.
att du har konflikter i hårdvaran/drivrutiner.
för hög temperatur på cpu-n
osv.
Vad tror du själv att du råkat ut för?
Jag skulle i första läget köra diskrensning, defragmentera hårddisken, sen kolla vilka processer och program som startas med automatik.
Mantacka. Körde diskrensning där var ett par saker som fixades till. Vad beträffar defragmentering behövdes ingen.

Göcke.
Vet ej. Vad beträffar de olika alternativen har jag tyvärr ingen erfarenhet av hur man går tillväga.
Annons
Seggre: Har du sökt igenom datorn efter spyware?

Vad har du förresten för processor och hur mycket minne?
vi kan ju börja med att ställa frågor till dej.
vilket virus skydd har du?
märte du någon förrändring i diskrensningen? i snabbhet vill säga.
Hur stor hårddisk och hur mycket ledigt?
Att rensa i autostartmappen är en bra början. Även i registret under HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Windows\CurrentVersion\Run där brukar en jäkla massa onödigt skräp ligga för att startas när datorn startas.

Där behöver i princip bara antivirus och eventuell mjukvarubrandvägg ligga. Andra program kan gott starta när man behöver dem.

Sen som Göcke skrev, flera antivirusprogram är inte bra. Ha ett bara.
Oj. Det här blir svårt för mej att svara på, men jag gör ett försök.
Telamundo: spyware = kan tyvärr inte översätta ordet.
processor = Celeron 2,66 Mhz(775) Q509A251
minne = KVR400x64C3A/256

Göcke: Dels Telia Säker Surf och Ad-Aware SE Personal
Idag tyckte jag mig märka något snabbare att komma igång.

Mantacka: 80 GB ledigt utrymme 76,3 GB
Seggre95:

Har du prövat köra ccleaner?
Seggre95
då kommer det ett par frågor till
hur lång tid tar det att starta datorn från det du trycker på on/off till det kommer upp en inloggningsruta?

och hur lång tid tar det från det att du loggar in och alla iconer på startraden längst ned är framme?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem