Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Dålig start

Dålig start

Jag har en Windows XP. Undrar varför den är så seg när den är nystartad, och varför är det så svårt att få den att reagera. T.ex när jag klickar på symbolen för mina dokument nere i adressraden då tänds timglaset men efter lång väntan och inget händer så försvinner timglaset. Då klickar jag där på mina dokument men tji. Ibland när det går bra och jag i mina dokument tar fram ett dokument och därifrån en fil då står det där att filen ifråga är skrivskyddad. Efter en stund försöker jag på nytt och då går det bra. Finns någon förklaring?
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: «1 2

Svar på Göckes frågor kl 14:11 den 3/2.

1. 3 min och 10 sek. Från start tills jag kan använda IS.

2. 1 min och 25 sek tills ikonerna visar sig.

3. 2 min och 40 sek tills ikonerna reagerar för tryck, men andra gången jag försökte tog det 3 min och 17 sek till IS var ok.

Ett litet appropå: nu var datorn på och avstängd. Vet ej hur det blir i morgon när jag startar på nytt, det är då datorn är som sämst när den som jag tror fått vila för länge.
Får jag komma med en fråga till: är det fel på musen eller datorn då reaktionen för ett tryck inte registreras utan jag måste varje gång titta efter att trycket är mottaget och varför visar sig ett timglas när jag dubbelklickar för att öppna en fil och efter lite onödig väntan kommer jag på att timglaset är borta och jag får göra om öppningen.
det jag var intresserad på var tiden det tog mellan
tryck på on/off tills du ser inloggnings rutan om du har det.

tidsmässigt ser det ut som att du har en del som startar upp vid starten
och som sedan bromsar tiden för allt annat.

du kan labborera med att stänga en del i autostart via att köra
start/kör och skriv msconfig
och under autostart avmarkera en del tjänster som vill kommunisera med omvärlden.
skyp,ISQ, osv

Om det är som du tror att den går segt bara för att den har varit avstängd
under natten, skulle jag sikta på en fläckt som inte vill starta riktigt, när den sedan har varit igång så brukar de starta upp snabbare.

Annars så tror jag din maskin behöver en genomsökning mot trojaner.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem