Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Övrigt

Vad kostar en ren?

Vad kostar en ren?

Jag fick av kompis på mitt jobb idag en fråga vad kostar en ren?
Jag är född i i norrland och har bott där i 25 år och aldrig funderat på denna fråga.
Men idag fick jag ett påstående att varje ren som finns i norrland kostar oss skattebetalare 2500-5000:- Skr i bidrag.!
Jag har ingen aning men han påstod att detta skulle finnas i Jordbrukesverkets redovisning och några dokument som riksdagen hade redovisat.
Kan dock inte finna dom trots att jag sökt.
Kan någon googla bättre än mig så vill jag ha dessa länkar.
Tackar på förhand.
Antal svar på detta inlägg: 26
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Här är en länk där priser finns omnämnda
http://www.de5stora.com/aktuellt/rovdjursnyheter/detalj.asp?Id=50
9
Men det är ju några år sedan
Statistik om renar från Jordbruksverket

http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/rennaring/nyckeltalforrennaring
en.4.7502f61001ea08a0c7fff54218.html

Kopiera och klistra länken

Det råder en bekymmersam situation för renarna nu. De har svårt att komma åt mat på marken då det frusit till is där.
Hörde på Västerbottens radion att Samerna vill ha 3 miljoner akut från regeringen för stödutfodring av renarna.
Om detta avser Västerbottens renar (osäker på detta) så skulle det bli ca 50 kr/ren.
Slaktvikt på en ren ca 45 kg.
Butikspris på renkött idag:
Reninnerfilé 279 kr/kg
Benfri renstek 149 kr/kg
Färsk souvas 199 kr/kg (lättrökt, supergott)
Färsk renbog utan lägg 69 kr/kg
Har ni aldrig provat på renskav så rekommenderar jag om ni ser det på menyn nån gång eller laga till själv från en älgstek.
Recept - Googla på Älgskav. Lycka till!
Åhhhh....renskav......så otroligt gött!!
Tintin
Annons
Jodå jag hittade en länk om att man kunde köpa renar för runt 55:-/kilot.
Sedan att tackar jag Birger för den utförliga prislistan, men den liknar Hötorgshallens priser. Tyckte att det var "svin" dyrt (försöker inte vara rolig där.
Sedan var det bara att räkna:)
Jojje - det är delikatesser, därav priserna. Tillgången är ju inte lika stor som fläskkarré som ju är "svinbilligt". Köper du en hel ren så låter det väl inte otroligt med 55 kr/kg, men kom ihåg att det blir mycket benkött du får. Men köttsoppa är ju också gott.
Regeringen beviljar 37 miljoner i stöd till Sametinget som sedan ska fördela ut pengarna. Ser ut att kunna bli ca 150 kr/ren i snitt
Ja det var ju bra för då får vi billigare kött.
"Det ordinarie anslaget till Sametinget som kan användas för katastrofinsatser är 46,3 miljoner kronor. Men den osedvanligt dåliga betesvintern har fått Sametinget att ansöka om extrapengar från regeringen. Sametinget hade begärt 43 miljoner kronor i extra tilldelning.

– Vi har beräknat, mot bakgrund av välgrundad erfarenhet, att det ska räcka med 37 miljoner, säger Eskil Erlandsson."

Skall man + ihop 46.3 och 37 miljoner?
Jojje - billigare kött får vi inte. Samerna måste ju köpa in foder till renarna och foder kostar pengar. M a o så har regeringen nog gjort en uppskattning av hur mycket foder som går åt och vad det kostar. Ett nollsummespel skulle jag tro. Lyckas samerna leta bra betesplatser så kanske det blir ett överskott för dem men glöm billigare priser. Tanken tror jag är att renkött är exklusivt och ska kosta multum. Mitt råd är att försöka köpa direkt från producenten, det brukar bli billigast.
VAD KOSTAR EN REN ????

Precis så mycket man betalar för den givetvis.
Ja jag misstänkte nästan det. att det inte skulle bli billigare.
Slaktpris per ren var 29,5:/kg ren såg jag i en rapport. Dom fick något bidrag för slaktade renar 77000st, bidraget var någonstans runt 22 miljoner för dom slaktade renarna.
Så jag får nog finna mig att fortsätta äta dyrt renkött. Hitttade en länk där jag kan shoppa på nätet nu.

Ps Såg att sametinget skulle ev få ett nytt hus också á 196 miljoner också.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem