Lördag 27 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Vad kostar en ren?

Vad kostar en ren?

Jag fick av kompis på mitt jobb idag en fråga vad kostar en ren?
Jag är född i i norrland och har bott där i 25 år och aldrig funderat på denna fråga.
Men idag fick jag ett påstående att varje ren som finns i norrland kostar oss skattebetalare 2500-5000:- Skr i bidrag.!
Jag har ingen aning men han påstod att detta skulle finnas i Jordbrukesverkets redovisning och några dokument som riksdagen hade redovisat.
Kan dock inte finna dom trots att jag sökt.
Kan någon googla bättre än mig så vill jag ha dessa länkar.
Tackar på förhand.
Antal svar på detta inlägg: 26
Sidor: «1 2 3

I VK skrivs om 37 miljonerna m m
http://www.vk.se/Article.jsp?article=101757
Rennäringen behövs, samerna behövs, bidragen till dessa är sannerligen inte de som borde omprövas först, det finns många andra bidrag som borde hamna under luppen.
Betänk att de är vi andra, invandrande svear och götar, som drivit bort samerna från deras egna områden (jämför med indianerna i Amerika).
Diskrimineringsombudsmannen har i dagarna tagit upp problemet till diskussion, detta med att samernas rättigheter har inskränkts av (den förra) regeringen.

Säger en numera inkorporerad svensk sedan 1645 = boende i Halland.
Birger det går att ge ett kort svar på frågan vad kostar en ren? På tok för mycket! Jan Guillou påvisade fusket inom rennäringen för några år sedan. Tyvärr är det politiskt självmord att ifrågasätta samerna, men eftersom alla skall ur bidragsberoendet så varför inte börja där fusket är som störst!
Annons
en ren måste vara billigare än en smutsig
Vilma: Där slog du huvudet på spiken.
jag tror ni har tappat trådens fråga igen.
så nu stänger jag denna.

Sida:
« 1 2 3


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem