Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Saltade vägar

Saltade vägar

Undrar vad ni tycker om salt på vägarna.

I Skåne är det enligt min uppfattning salt hysteri, här saltar man om det är flera plusgrader, i förebyggande syfte som det brukar heta. Idag på morgonen lyssnar man på radion utan att ha tittat ut, och där får man höra att alla större vägar är saltade, och så tänker man att äntligen vinter, så tittar man ut och ser lite vitt på biltaken, temperaturen stå på + 2. Hittills denna s.k vinter har vi knappast haft någon snö, så detta saltvansinne kommer väl att bli värre än någonsin så fort det blir lite kallare, för att göra av med de stora lagren.
Antal svar på detta inlägg: 15
Sidor: 1 2 Nästa »

Ja det är vansinne! Åkte från sthlm igår kväll o det var -5 grader och snö och de var ute o saltade. Blir sånt j-kla kladd på vägarna. Låt det bli vinterväglag i stället och ploga bort det som kommer ner tycker jag.
När jag åker till fjälls så är det en fröjd att kunna åka på riktiga vintervägar o slippa göra av med dunkvis av spolarvätska.
Om folk kunde lära sig köra efter de förhållanden som råder så vore det inget problem! (Usch vad jag känner mig gnällig o grinig idag)
Det är ju skillnad på vinterväglag med snö på vilket bra vinterdäck får grepp. På isiga vägar får inte ens de bästa dubbdäcken bra grepp och därför behövs saltet i söder där vi inte får snö utan bara förädiskt underkylt regn.
Sen är ju vägsaltet bra för det fastnar på mina bilar och sen kommer rådjuren och slickar av det. Jag har dessvärre inte fått dem att krypa under och rengöra alla skrymslen där
Annons
blueld_1
(Usch vad jag känner mig gnällig o grinig idag)

Kanske allt blir bättre, om du byter till ett lokalt kaffemärke.
Flytta till Gotland. Här saltas inte på vägarna. Endast sand användes. Därför rostar inte Gotlandskörda bilar lika mycket som fastlandskörda och dessutom kör vi lite lugnare i halkan.
Det vore ju fint om de sandade motorvägar och 90vägar, så man får stenskott över hela bilen.
Några stenskott eller en sönderrostad bil. Vilket är bäst eller sämst?
Jag tror inte att det skulle handla om några stenskott utan snarare en väldig massa om vägar med hög hastighetsgräns sandades. Dessutom är det oftast i stenskotten som rostningen börjar på moderna bilar.
De flesta moderna bilar brukar klara sig ifrån rost trots saltade vägar. Skölj av bilen med jämna mellanrum så är det inga problem.
Tror Jämtland också har osaltade vägar.
Ingarm: Jag provade det en gång men fick abstinens o började drömma mardrömmar om Tommy Sjödin så det gör jag inte om!

Jag förstår att det är förrädiskt vid underkylt regn, men jag förstår inte varför man måste ut o salta när det de facto snöar, är -5 och förutsättningar för en torr o fin vintervägbana finns...

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem