Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Saltade vägar

Saltade vägar

Undrar vad ni tycker om salt på vägarna.

I Skåne är det enligt min uppfattning salt hysteri, här saltar man om det är flera plusgrader, i förebyggande syfte som det brukar heta. Idag på morgonen lyssnar man på radion utan att ha tittat ut, och där får man höra att alla större vägar är saltade, och så tänker man att äntligen vinter, så tittar man ut och ser lite vitt på biltaken, temperaturen stå på + 2. Hittills denna s.k vinter har vi knappast haft någon snö, så detta saltvansinne kommer väl att bli värre än någonsin så fort det blir lite kallare, för att göra av med de stora lagren.
Antal svar på detta inlägg: 15
Sidor: «1 2

Jag måste skriva av mig lite!! Stenskott på grund av sandadevägar? Nu får ni ge er jag är född och uppväxt med sandade vägar Har aldrig hört att man får stenskott av sand!! Dom har väl inte sten i sanden vad jag vet HI Hi
Det problem vi har i Malmötrakten är egentligen det förebyggande saltandet, man saltar alltså på helt torra vägbanor på morgonen i förebyggande syfte, under dagen är det soligt och saltet blir till vatten. På kvällen saltar man de tidigare torra vägbanorna, för att de blivit våta och det finns risk för tillfrysning. Förr cyklade jag till jobb mellan Malmö och Lund, och ofta under vintern lyste cykelbanan vit på morgonen, inte av snö utan salt, ibland så mycket så det var större risk att fastna i saltet än i de fåtaliga snöflingor som eventuellt låg kvar.
Tänk om folk kunde anpassa hastigheten efter väglag! Jag och sonen stod och tittade ut genom köksfönstret igår då det snöade. Det hade hållit på att snöat under större delen av eftermiddagen så det var säkert 1 dm snö på vägen......vi bor vid en T-korsning...först kommer det en bil som ska svänga....men fortsätter så den hamnar nästan i min hästhage.....vi drar upp den med traktor.....tack sa han och åkte...diseln var ju gratis igår sen hann vi väl bara in så kom nästa bil farande och ner i diket.....han kom in och bad om hjälp...visst vi startade upp traktorn igen och drog upp honom...jag hann knappast mer än koppla bort kedjan från hans bil så hade han åkte ja det var ju fortfarande måndag och diseln var väl gratis fortfarande När tredje bilen hamnade i diket så hjälpte vi honom med handkraft han hade inte hamnat så hårt ner i diket. Den mannen var sååå tacksam att han fått hjälp , vi fick 300kr av honom så han betalade väl för de andra två oxå Jag sa att det var på tok för mycket att ge för en så liten insats men han var envis
Jag säger inte att jag MÅSTE ha betalt för att hjälpa upp folk ur diket men man kan ju fråga åtminstone!
Tintin
Annons
Den korsningen skulle jag såpa på sommaren
Telamundo
Vi har faktiskt 90-vägar på Gotland och jag får sällan stenskott p.g.a. sandningen. Det är just inga stenar i sanden.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem