Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Tar bort skatten på våra bila då

Tar bort skatten på våra bila då

Vad tycker ni om att tar bort skatten på våra bila då och höja bensinen till 20-25 kr lit då?
Antal svar på detta inlägg: 15
Sidor: 1 2 Nästa »

Är det då bara bilarna som kommer att få betala, nej då blir det mopeder, gräsklippare, motorsågar, båtmotorer, snöskotrar, snöslungor, mm, mm, som får vara med att betala, det kommer att bli en bra affär för statskassan, hur många kronor kommer våra vägar tillgodo, bara en stilla undran.?



xyz.
Jag in stämmer med dig totalt . hur mycket får våra väga nu då. Vi läger 5 gånger som vårt för svar kosta om året . det är ju en hell del men vad går till våra väga då000.1% vad går det andra till då.? I skat med mera.
Låter ganska bra men man vet ju aldrig. Kör väldigt lite. Förra året när jag besiktigade bilen sa besiktningsmannen till mig när han kollat hur lite jag kört. "jö hadde nock keft meg en sikkel istället".
Annons
Jag kör också väldigt lite, men trafikförsäkringarna skall också höjas så jag avvaktar med mitt glädjeskutt. Hur kommer det höga bensinpriset att påverka arbetsresor tro?
Jag för min del kan numera anpassa mitt bilåkande och i värsta fall ställa av bilen.
http://www.bensinskatteuppror.se/
Jag kör c 2000/3000 mil om året så det blir en del att fundera på
Höj skatten rejält för både besin och diesel. Gärna en höjning på 100-200%

Istället så sänker man skatten rejält för etanol, biogas och andra miljövänligare bränslen.
Det finns ingen anledning att köra med smutsigare bränslen än nödvändigt. Då förtjänar man att bli ruinerad av bränsleskatter..

Vad gäller skatten på bilarna så är det enbart miljöbilar som borde få en skattesänkning. För övriga bilar så föreslår jag en skattehöjning istället.
Vet Ni till exempel att Sverige har den mest bränsletörstiga
bilparken i Europa?

Hur många av följande frågor kan du sanningsenligt svar ja på?
1. Har det blivit fler än en person i de flesta av bilarna?
2. Har folk/du börjat köra bränslesnålare?
3. Håller folk/du hastighetsbegränsningarna?
4. Har folk/du börjat cykla?
5. Har folk/du börjat åka buss?
6. Har folk/du börjat åka tåg?
7. Kör folk/du om mer sällan?
8. Har folk/du ökat samåkningen?
9. Planerar folk/du körningen bättre så att det blir färre mil?
10. Betalar du hela bränslekostnaden själv?
(Tillbaka på skatten, drar av på firman etc.)
11. Har folk/du bytt till bränslesnålare bil?
12. Är Sverige dyrast i Europa?

Om det inte blir så många JA på dessa frågor måste man kanske höja
bränsleskatten för att det ska hända något.
Kommentera detta någon. Tackar på förhand.
Jag kör ofta lite längre sträckor på helgerna för att hälsa på min flickvän. Jag skulle då gärna låta bilen stå och ta tåget.
Varför gör jag inte det då? Först och främst priserna på tågen. De ligger idag så otroligt mycket högre än vad det kostar att köra bil. Endast när man kan åka som student/ungdom går det +-0.
Med vanlig biljett som jag skulle få köpa blir det mycket dyrare.

Det underlättar ju inte heller att man måste vara ute långt i förväg för att få plats och att man blir låst till för få avgångar.

Som jag ser det är inte höjda bensinpriser lösningen. Det skapar endast irritation. Det är bättre att bygga ut kollektivtrafiken och se till att den blir betydligt billigare.
Det kommer drabba dom som föra talare skrev . Och dom som bor up i landet som har långt att köra . Och så blir det dom som bor på lans bygden med . För det funka ej med bus för bindelsen där häller

Men om det går igenom så ska ju dom där bil tulla som dom har bort för det ska ju var non rät visa på det hela

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem