Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Tar bort skatten på våra bila då

Tar bort skatten på våra bila då

Vad tycker ni om att tar bort skatten på våra bila då och höja bensinen till 20-25 kr lit då?
Antal svar på detta inlägg: 15
Sidor: «1 2

Synd detta som b_50 startat inte har så många debattörer.
Att det inte är fler, beror nog på att vi vill fortsätta köra
våran bil som vanligt.
De som bor norröver i detta
långa land borde det väl kunna gå att kompensera
succesivt ju längre norrut man bor. De är ju inte
heller så många så det behöver ju inte minska statens
inkomster så mycket.
Vad jag menar är att trots ganska höga priser idag
verkar det inte hänt något med minskningen av
bilresandet. Eller inte ens minskat på farten.
När det gäller tågpriserna känner jag bara till de
som utgår från Borås till Göteborg 70km = 100kr
från Borås till Varberg 100km = c:a 90kr
Det är defenitiv jämförbart med att åka ensam
i bilen.
Telamundos resbehov delas nog av många.
och han har ju helt rätt med att det skulle skapa
stor irrittation om bränslepriset ökade mycket.

Men vilken irritation blir det om luften vi andas
blir ännu värre än idag?

Varför inte prova: http://www.gomore.se/

Håller ni med om att något måste göras nu!
Det låter ju jättebra det ni säger att man skall använda det kollektiva trafiken, men vi som bor så att det kanske går en buss på morgonen och en på kvällen.

Skall vi då lida för att vi bor där vi bor och att det inte är utbyggt tillräckligt med varken tåg eller buss.

Skall jag åka till Sthlm härifrån med min sambo så skall vi ha en massa byten mellan buss o tåg och det tar mycket längre tid samt att det blir mycket dyrare, jag bara undrar, vem skall betala mellanskillnaden?

Är det ni rika eller som bor i storstäder där man kan cykla eller gå ut från porten och ta kollektivtrafiken varje kvart som vill lägga ännu mer skatt på bensinen.



Sevve från Ådalen
Håller med Sevve, även om jag bor i Malmö. Med sådana bilskatter så skulle vi snart vara tillbaka till den tiden då bara de rika hade råd att köra bil, och den tiden vill vi väl inte ha tillbaka.

Och med dessa enorma skatter, vad skulle de användas till, skulle man bygga nya säkrare vägar, för dem som har råd att behålla sin bil. Tror inte det, de skulle hamna i statskassan och inte komma bilisterna till godo. Bor man som jag i Malmö skulle det kanske gå jämnt ut, men för dem som pendlar långa avstånd till jobbet eller för att hälsa på släkt o vänner, så skulle det bli en dyr affär.
Annons
Jag jobbar yrkesmässigt med att köra lastbil. Hur skulle det bli med höjt diselpris. Det skulle bli så att transportbolagen skulle ta ut det av sina uppdragsgivare, allting skulle stiga i pris. Var skulle affärer och industri ta ut höjda fraktkostnader! det skulle dom ta ut av dig och mig. Allt går tyvärr inte att köra med tåg. I dag är alla transporter som går med Lastbil kundanpassat så att kunderna skall få sina varor vilken tid på dygnet som hellst. Jag tror att vi måste börja att tänka i helt nya banor än vad vi gör i dag. Många företag har inget lager kvar som en besparings åtgärd. Lagrena ligger i stället på en lastbil. Gyllenhammar instiftade uttrycket (Just in time) och syftade på att få godset när deras lager började att ta slut. Jag tror att man måste ta och attrahera folk så att man byter till miljövänligare alternativ genom att tex få kraftigare skatterabatter för omställning till miljövänligare alternativ. I Tyskland får man tex en rabatt på ca 60 000 kr n är man nyregistrerar en Lastbil som är miljövänlig. I sverige fåt man betala nästan lika mycket om inte mer när man nyregistrerar en lastbil. Kontentan av det är att många drar sig för att köpa nya och miljävänligare lastbilar, och i stället kör om kring med gammalt skräp som släpper ut en massa skit i luften. Ps Utan lastbil stannar Sverige....
Det har du rätt i att priser kommer att gå up. Men man kan ju undra vad våra skatter som vi läger i dag då . Vad går dom då ej till väga i alla fall .För dom säger ju att dom ej har några . o vi är ju ganska så många som läger skatt än då. Det blir 5 gånger vårt för svar så det är ju en massa med

Vad läger en stor last bill i skatt då

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem