Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Spel, mobil och teknik

Glapp volymknapp på min radio

Glapp volymknapp på min radio

När jag ska höja/sänka volymen på min bandspelare så brusar det och ljudet försvinner från ena högtalaren. Jag får mickla med volymknappen tills jag får ett bra och jämt ljud. Det verkar lite glappt med andra ord. Någon som vet hur jag ska göra rent och vad jag ska använda för att komma tillrätta med problemet?
Antal svar på detta inlägg: 19
Sidor: 1 2 Nästa »

Köpen liten flaska Isopropanol (teknisk sprit) på Apoteket. Den är jättebra att ha hemma för att exempelvis rengöra knapparna på telefonen, knappar som krånglar, ja allt tekniskt som krånglar pga smuts.
oxid på kolbanorna i potentiometern. använd någon oxidlösande spay för elektronik om det är mycket skrap , och sedan vrid potentiometeraxeln fram och till baka över oxid stället.
eller bara det sistnämnda om det är lite skrap.
får du inte bort det, byt potentiometer
Sannolikt så har du fått oxid inuti knappens delar. Är du lite duktig och kan plocka isär grejorna så finns det speciell elektronikrengöring att köpa i sprayburk och sedan spraya på och snurra lite på ratten.
Det brukar göra underverk
Annons
Sorry Göcke, vi skrev visst samtidigt
Du har oxid i potentiometern. Det enklaste är att snurra flera gånger fram och tillbaka på knappen så kommer sprakningarna att upphöra. Det kommer att komma tillbaka. Man kan spraya med exempelvis kapilololja men det kommer förmodligen att lösa det fett som gör att man har en liten tröghet i vridpotentiometern. 5.56 eller WD40 har samma effekt. Kanske någon har bättre tips på oxidborttagare. Så det är bara att välja att göra snurrmanövern med jämna mellanrum om man vill ha kvar trögheten eller att smörja och tappa trögheten.


edit: hoppsan vi var många samtidigt...
Någon tekniker är jag verkligen inte så att plocka isär är inte tänkbart. Elektronikrengöring låter bra. Var finns det att köpa? Räcker det att spraya på direkt på knappen då, kan det hjälpa tro?

ett gammalt känt problem , som aktualiseras igen. vi glömmer bort de gammla knepen från förr, när det var vanligt i alla förstärkare med mekanisk volymkontroll och balansering.

det gör inget om det blir flera inlägg av samma slag.
just nu visade det sig att vi var väldigt många som var på allerten.

ha en bra dag alla.
/göcke
Molle , du måste in i burken. om du skall lyckas, och har tur , så inte potentiometern är helt sluten, för då går det inte
Hej Molle
Den där volymen ratten består av en logaritmisk potensiometer.
Den har en liten arm som glider på en kolbana.
Antagligen två stycken som sitter på samma axel.
En för vänster och en för höger kanal.
Problemet du har är mycket vanligt och brukar dyka upp förr eller senare.
Det bästa är naturligtvis att byta den.
Det blir väl för dyrt antar jag.
Ett billigare alternativ är att spräja den med ett speciellt medel.
Jag har en spray-burk som heter RAND relä. R2-22
som är gord för elektroniska apparater.
Det är AB Henrik Wrethman Stockholm som säljer det.
tel 08- 640 05 20
Jag har ingen aning om det går att få tag på just det spräjet
idag. Alla mina uppgifter som jag har skrivit har är gamla
och föråldrade antagligen. Men det borde väl gå att få tag på
något annat (fast inte lika bra!)
Om du kan komma åt potensiometern och spräja in i den så
hjäper det ett år eller två.
Hoppas det ordnar sig
ELFA Elektronik är stora på dessa sprayer, men kan säker hittas på andra ställen med
http://www.elfa.se/se/index1.html

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem