Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Duvor på balkongen

Duvor på balkongen

Tänkte höra med er här på IS vad i hela världen man ska ta sig till när man fått en familj med duvor på halsen?

De har bott på vår balkong en längre tid nu, och jag har försökt med plastpåsar upphängda i snören.

De har fött två omgångar med ungar nu, men numera så plockar vi äggen det första vi gör..
Tacksam för svar!!!
Antal svar på detta inlägg: 19
Sidor: 1 2 Nästa »

jag använder svarta silluetter av rovfåglar , uppklistrade på fönstren.
efter jag satte upp dem slipper vi alla fåglar på altan
Konstigt vad olika vi människor tänker och reagerar.

Jag skulle vara jätteglad om det kom duvor och bosatte sig på min altan.

Göcke ! . Är det möjligen gökar du som du inte vill ha allför nära ditt boende ?
Håller med axe. Själv hade jag gjort det så bekvämt som möjligt för dem och glatt mig åt synen av små pippisar.

EZ
Annons
Micke!

Prova o sätt upp fisknät! Du måste nog ha det ett par år för ungarna har en tendens att gå i repris.
Tackar för tipsen, fisknät kan ju vara en bra lösning, har tänkt på det länge men inte fått tummen ur..

Problemet är att vi bor på 5,e våningen av 5 möjliga. Spikar jag upp nåt får jag fastighetsskötaren på mig.. men vi får se.. Ha det fint alla!
axe:
nej snarare döda fågelungar, som jag slipper att ta hand om.
de flög in i fönstren, tidigare.
men det visade sig att de slutade att flyga in och sätta sig och skita på altanmöblerna också. så jag kan varmt rekommendera metoden.

Fåglarna får ni se ändå, men de håller sig på några meters avstånd.
De skitar ju ner nåt så in i norden, de har numera ett bo enbart byggt av sin egen avföring... usch...nä, dags för åtgärder.. som sagt, tack för tipsen, det får nog bli ett nät!!!! ha de gött
Det finns ju stora ugglor i plast att köpa som man kan montera på balkonräcket. Man får gärna flytta dem emellanåt annars blir fåglarna bekväma med att de sitter där.
Ett annat knep är att lägga fram en leksaksorm. Det använder en del för att skrämma måsar vet jag. Tänkte själv prova det på båten i sommar för att slippa få måsskit på kapellet.
Jag har en ringduva som häckar på tomten varje år,två skatbo och sex fågelholkar där bor talgoxar, blåmesar och svart- vit flugsnappare,och jag njuter av att följa fåglarnas familjeliv hela långa sommaren.
Ugglor i plast? ja, varför inte!! Får kolla på det!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem