Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Vårdcentraler är korkade

Vårdcentraler är korkade

Hörde om en kvinna som ville beställa tid på en vårdcentral. Hon var i
närheten på apoteket så hon gick fram till luckan och försökte beställa
tid personligt.

Men det gick inte. Dom tog bara emot tidsbetällning på telefon. Hon tog
upp sin mobiltelefon. Frågade efter numret. Ringer upp. Står en meter
ifrån och får sin betällning. Fiffigt och snabbtänkt av henne. he,he

Snacka om konstiga tider. Men roliga är dom. Det är så korkat så man baxnar. Men är rutinerna sådana så går det inte att ändra. Inte om det
är statligt eller kommunalt. Dom måste först ändra grundlagarna.
Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: 1 2 Nästa »

Jag har också varit med om samma sak, men bara som jag antar så var avståndet inte så nära, jag gick in på min vårdcentral och ville beställa tid för en undersökning, men ack nej, det skulle gå via telefon och dom förbaskade telepratarna.

Lennart
Samma hände mig också. Till saken hör att jag bor ca 50 m från VC. Idiotiskt.

EZ
Inte förvånande... så är det med alla kvalitetssäkrande rutiner som införs... folk blir som fördummade när det inte går som det står på pappret.

Vi har haft patienter som haft samma mediciner i åratal och när en ordinationsföreskrift gått ut har samma personal som gett medicinen i åratal plötsligt stått helt rådvilla och inte kunnat ge patienten dess medicin.
Snacka om att kvalitetshöjade insatser försämrar kvaliten i stort.
Annons
Ja... puh... logistik och offentlig sjukvård hör inte ihop. Har jobbat i sjukvården sedan 1967 och nog var det bra fram till 1980 talet men sedan tog adminitratörer (amatörer) över och krånglade till allt, bl.a. väntelistetider och vad sköterskor och läkare skall syssla med. Jag tror som Leif GW Persson (gäller poliser) att det är bara 25% av läkarna som jobbar med läkaryrket. Men det är glädjande i den privata vården (här i Stockholm), vi är lättillgängliga och det är inga stora problem med väntetider eller telefontider. Och det är vi som jobbar på golvet och som kan jobbet som bestämmer. Landstingen tror jag kommer vara avvecklade före 2010.
PonGot!

Om jag fattar dig rätt så är 75 % av läkarkåren sysselsatta med att bläddra
i papper och läsa ordningsregler som är uppsatta av okompetent personal.

Vad gör man åt detta. Inte ett " skit ". Det enda är att hålla sig frisk, och det
är inte det lättaste, när det börjar spöka både här och där. he,he

Jag fick trassel med magen förra påsken. Ont som tusan. Blev inlagd och
fick dropp (fasta) samt morfin eller något liknande i en engångsförpackning
som dom tryckte in i låret. Verkningsgrad ca 3 tim.

Sen började det värka och jag bad om en spruta. Hon kommer tillbaka
och säger att du fick en för en stund sen. Va!! Det var 5 timmar sedan.
Nej!! Det står i journalen att du nyligen fått.

Men jag är inte så lättväxlad, utan ställde till med ett herrans rabalder.

Efter att kontaktat överläkaren och snabbutrett saken så visade det sig
att en sjuksyster stal sprutor och förde in detta i patienternas journal som
injicerat. Sedan pumpade hon i sig själv, eller sålde. Vilken orm,va!!!
Hon var en liten söt brunögd " goding". Kunde inte ana hennes trix.
Troligen var hon misstänkt innan. Det gick fort att utreda. ( 10 min)

Jag förstår henne för man blev riktigt hög och mysig. Men tänk så många
hon har åsamkat onödigt lidande.
Ja så här ser det ut i stora drag för läkarkåren: 25% arbetar med patienter aktivt, 25% är tjänstlediga eller komplediga, 25 % sysslar med krismöten och ap-administration och de sista 25% vet man inte vad dom gör. En liten del är sannolikt sjukskrivna.
En allmänläkare i Danmark handlägger i snitt 30 patienter/dag. En svensk allmänläkare har i snitt 6 patienter/dag. Vi har aldrig varit så många läkare i Sverige som nu, men vi jobbar sannolikt med fel saker (gäller offentlig sjukvård)
Ja, det är otroligt vad styrda organisationer kan bli, ingen flexibilitet över huvud taget!

stor skam är det!
Leiake , hänger hela Läkar kåren, för att någon i lägre ställning , tar hans opium.
Man måste tydligen vara frisk för att vara sjuk, som man sa förr.
för att du blir frisk.

PonGot´s statistik får han väl ha för sig själv , han talar ju i egen sak.
men inte skulle jag vilja bli konsulterad bara en kvart av en läckare som de gör i Danmark enligt PonGot. det är väl inget löpande band vi vill ha. eller är det så kapitalet skall styra det.
titta på klockan , en spark i häcken och nästa tack.

Då kan vi lika gärna göra det via telefon eller mail.
som vi gör det i dag. det funkar utmärkt när det inte är akut.

Min mor kom hem i dag från att ha opererats.
helt överlycklig att det gick så fort.
3 arbetsdagar och två nätter. taxi till och från sjukhus i en annan stad för operation, och väl hemma så väntar en person från vården för att kompletera med lite medicin och sprutor.

Kan bara ge alla innom Landstingsvården ett fång
Jag är helt säker på att de försöker göra så gott de kan.
Ha,ha!

Det började med en liten episod på en vårdcentral. När en kvinna står en
meter ifrån, och beställer tid med sin mobil. Den tyckte jag var så kufisk.

Sedan övergår tråden i ett anfall på läkarkåren. Vilket är nog befogat. I
alla fall i en storstad. Men jag har inte blivit illa behandlad vid mina
operationer. Möjligtvis lite nonchalant och stressat. Men jag förstår dom.

Sedan vill jag samtycka med Göcke och ge ett stort fång .
till alla inom sjuk och åldringsvård. Dom gör ett strålande jobb.

P.S Utom hon som stal mitt knark på påskafton. Ha,ha
Göcke!
Alla som jobbar inom landstingen gör så gott dom kan, men varför slutar då den mest kvalificerade personalen. Jo...dom styrs av amatörer på området. När jag började min karriär så hade vi ca 25-30 patienter/dag. Det funkade bra och pat var nöjda för vi skötte tidboken själva. Som skrivet är med 100% säkerhet så är landstingen borta inom några år och förhoppningsvis får vi själva styra verksamheten (privat eller någon annan form av offentlig organisation). Tänk när man idag träffar en landstingspolitiker som pratar vitt och brett om en verksamhet han/hon inte har en aning om. Det är skandal. För att vården skall fungera måste de som planerar ha adekvat utbildning...men en sosse!!! Nu blir jag upprörd...

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem