Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Hobby och motor

Mördarsniglar vad göra...

Mördarsniglar vad göra...

Mördarsniglarna äter upp mina gula penseér. De är så äckliga. Vi grannar hjälps å att plocka bort dem. Är det någon som har nåt bra tips - nåt som gör att de inte trivs just på min tomt.
Antal svar på detta inlägg: 24
Sidor: 1 2 3 Nästa »

http://www.expressen.se/1.216361

http://www.odla.nu/artiklar/snigeltips_2.sht
ml

http://www.aftonbladet.se/bostad/0007/25/sniglar.html

Hoppas att du fick några tips.

xyz.
Tack xyz det var många bra tips. Ska pröva det där med att strö kalk. För några år sedan åt de mina tagetes och nu de gula pensérna. Kanske de gillar gult. I så fall ska jag aldrig ha gula blommor mer. Man kan ju alltid prova.
just nu testar vi med en grop i trädgården, placera en dödad snigen i den innan kvällen. simsalabim , när mörkret faller så är gropen full med sniglar.
häll varmt vatten över dem. titta till gropen nästa kväll och häll varmt vatten över de nyanlända.
Vi har även testat en kakburk med öl bredvid med samma resultat.
de är jämbördiga att dra till sig sniglar.
Annons
stek dom med gräslök,lök,salt,peppar sen äter du dom med vitlök och färsk potatis.
Göcke- luktar det inte apa i närheten av den gropen. Min lilla täppa är nog för liten men idén verkar ju vara bra. Såg att det finns nån mask i Norge som äter sniglarna. De hade testat och det fanns inte en snigel kvar i testområdet. Undrar bara vad masken äter när sniglarna är slut. Då får vi kanske ett nytt problem.
Publicerat 20 juli 2007 18:15

Norsk mask dödar mördarsnigel
I den allt mer desperata kampen mot mördarsniglar lanserar norrmännen mördarmasken. Nematoden, en millimeterstor rundmask, har provats i norska forskningsinstitutet Bioforsk Plantehelse och visat sig vara mycket effektiv mot unga mördarsniglar.

- Behandlingen hade 100-procentig effekt, efter fyra veckor fanns inte en levande snigel kvar, säger Solveig Haugeland till tidningen Lantbruks nätupplaga.

Maskarna ingår i ett medel som saluförs under beteckningen Nemaslug. Kemikalieinspektionen avslog för tio år sedan en ansökan om att använda preparatet eftersom de var osäkra på om nematoden var en del av Sveriges naturliga fauna.

- I dag skulle vi kanske göra en annan bedömning eftersom man har hittat den naturligt förekommande i Norge, säger Lars Lindqvist på Kemikalieinspektionen.

Detta är en utskrift från Svenska Dagbladets nätupplaga, SvD.se
storleken på täppan har ingen betydelse. sniglarna är kanibaler och kalasar gladeligen på sina artfränder. gör vi inget åt eländet så kan vi inte odla något över huvud taget. de äter ju nästan allt.

fördelen med gropen och kakburken , är att de själva söker sin död. (grop)

man behöver alltså inte placera dem i täppam.

har läst artikeln, vi får se vad det kommer fram av den
STACKARS SNIGLAR. det är ju också liv,eller????????
bocarlsson!!

Jag konstaterar att du ingen trädgård har!!!

Den här nematoden från Norge. Vad äter den upp när sniglarna tar slut???
Det är som Australien. Dom tog dit harar. Nu har dom harar i miljoner.
leiake.
Kan ej sammanliknas med harar i Australien, står så här i svd.se " I dag skulle vi kanske göra en annan bedömning eftersom man har hittat den naturligt förekommande i Norge, säger Lars Lindqvist på Kemikalieinspektionen"
Dom kanske börjar på norrbaggar, när sniglarna har tagit slut?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem