Fredag 17 maj 2024 vecka 20
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Fritt fram att importera sprit

Fritt fram att importera sprit

är det bra eller dåligt?
För egen del anser jag att det är bra och helt rätt.
Varje individ måste få bestämma över sitt eget liv, t ex dricka hur mycket sprit och vin som helst. Och samtidigt ta de konsekvenser drickandet innebär.

Ungdomarna då?
Jag hävdar med bestämdhet att det är föräldrarnas ansvar att se till att uppfostra sina unga på det sätt de anser lämpligt. Där har jag ingen allmän synpunkt.

Inom min familj finns klara och tydliga regler.
Och ingen myndighet ska få lägga sig i vad som är bäst för oss. Vi ska heller inte ha en lag som styr hur och vad vi köper och om vi dricker vin eller sprit.

Vill någon dricka sprit tills den dör, då har ju han eller hon valt det - med eller utan Systembolag och inskränkningar i möjligheten att importera själv.
Antal svar på detta inlägg: 25
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Moppan!

Du tror väl inte staten bryr sig om den enskilda människan. Nej!! Det är dom
stora kostnaderna som som samhället får, om alla skulle supa hejdlöst.

Vem skall betala min pension om alla ligger och spyr i rännstenen.???
Jag fattar inte varför? det är svensk skatt, transport, tullpapper som man får betala. var ligger vinsten för den vanliga människan.
Visst är det upp till var och en att själv bestämma om man vill supa eller inte men då borde man också få stå för vad man gör när man har druckit Till exempel om man är berusad och kör ihjäl någon så borde man dömas för dråp och få minst 10 års fängelse Köra bil berusad borde jämställas med resande av livsfarligt vapen o.s.v o.s.v. Kan just undras hur hög spritskatten skulle vara om den skulle täcka allt som alkoholen kostar samhället
Annons
Ja, det är självklart att jag som individ måste stå för mina handlingar. Full eller inte.

Men jag anser att jag, Moppan, ska bestämma själv över mitt liv.
Om du skall leva i ett samhälle så får du nog finna dig i att följa samhällets regler Hur skulle det bli om var och en fick göra som han själv ville
Samhällets regler, naturligtvis måste vill alla följa dem.

Men tror Ni inte att de som absolut måste ha sprit får tag i den ändå? Trots att vi har Systembolaget?

Ja, via den importerade spriten svarar säkert många av Er. Hur ska vi ha det då? Är det den svartimporterade spriten som står för allt?
Jag tror inte det. På den lilla ort jag bor förekommer en omfattande langning. Hembränd, eller inköpt av vänner och bekanta - gissar jag.

Och vet Ni, jag tror att fortfarande att det bränns egen sprit hemma i stugorna runt om i vårt land. Vad tror Ni?

---------------

Men jag hävdar fortfarande att jag som individ måste stå för mina handlingar och det är bara jag som kan bestämma över mitt eget liv.
Då måste man bestämma sig innan man börjar dricka. För har man väl satt igång så är man ju inte vid sina sinnens fulla bruk.

Det enda sättet om man vill berusa sig och bli ofarlig är att kedja fast sig vid en stor stolpe. Sätta på hänglås. Slänga nyckeln i en brunn eller svälja
den. Den kommer ju fram när man blir nödig och nykter. He,he!!

Vargo har rätt. Sitter man" kanon" i en bil med 300 hkr och fartränder, och
kör ihjäl en antal medmänniskor. Han må dömas till mord. Dråp är oplanerat ,mord är planerat.
Jag håller med Dig, jag håller med Dig........
Men jag dricker mig inte redlös, har aldrig gjort det.

Och Vargo har ju också helt rätt.
Sätter man sig i en bil och kör berusad, har man ju själv valt att göra det. Det kan gå åt h-e med den personen men dessvärre även för andra.
Vi (alla) vet ju dessutom att bilkörning och sprit inte hör ihop.
Men vad har det med privatimporten att göra? Det är ju var och ens eget ansvar.

Därför tänker jag dricka mitt vin med gott samvete när jag vill. Och ta konsekvensen att kanske bli lite trött.

Än en gång, alla måste vi följa samhällets regler........
Det skulle vara med alkohol som med sex : tillåtet att sälja men förbjudet att köpa
Bra Vargo!!

Men nu till trådens syfte. Här har vi målat "fan" på väggen. Man skall ju betala skatt på det man importerar. Finns inte en krona att tjäna. He,He!!

Vilken tur att jag inte slängde min " apparat ".

Moppan du behöver inte vara orolig. Det kommer att supas ungefär som nu.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem