är det bra eller dåligt?
För egen del anser jag att det är bra och helt rätt.
Varje individ måste få bestämma över sitt eget liv, t ex dricka hur mycket sprit och vin som helst. Och samtidigt ta de konsekvenser drickandet innebär.
Ungdomarna då?
Jag hävdar med bestämdhet att det är föräldrarnas ansvar att se till att uppfostra sina unga på det sätt de anser lämpligt. Där har ja...
Visa/dölj hela huvudinlägget
För egen del anser jag att det är bra och helt rätt.
Varje individ måste få bestämma över sitt eget liv, t ex dricka hur mycket sprit och vin som helst. Och samtidigt ta de konsekvenser drickandet innebär.
Ungdomarna då?
Jag hävdar med bestämdhet att det är föräldrarnas ansvar att se till att uppfostra sina unga på det sätt de anser lämpligt. Där har ja...
Visa/dölj hela huvudinlägget
Antal svar på detta inlägg: 25
Det är ju lätt att säga att kan dom inte klara av spriten så är det deras eget problem,men så enkelt är det inte,spriten är ett stort samhällsproblem kanske vi borde släppa knarket fritt också .Dom som inte klarar av det får ju skylla sig själva
Tack pedhan för alla Dina inlägg.
Det är ju så det är och det jag menat hela tiden.
Att det finns "svammelpellar" bryr jag mig inte om.
Min avsikt var god, ingen sprit till ungdomar, ingen langning.
Men varför hacka på en 69-årig tjärring som vill dricka gott vin och må bra - utan avsikt att dricka för att bli full!
Alla Ni som skrivit - Er och min generation har ansvar för att hjälpa alla unga människor till ett bra liv, med eller utan alkohol. Informera helt enkelt. Ett totalförbud anser jag ger helt fel signaler.
Men, med en dåres envishet, anser jag fortfarande att alla har ett ansvar för sitt eget liv! Det är Du och bara Du, som bestämmer hur Du vill ha det under Din korta tid på jorden.
Valet är alltid Ditt och ingen varken kan eller ska bestämma hur Du ska leva eller var Du ska köpa Ditt vin/sprit och till vilket pris. Eller om Du helt ska låta bli!
Sluta tjafsa, våra ungdomar är för det mesta klokare än vi. Det finns säkert flera som kommer att "ramla mellan stolarna", men så har det alltid varit.
Låt oss vara vuxna och lyssna till ungdomen och låt oss också vara goda förebilder som kan hantera vin och sprit.
Det är ju så det är och det jag menat hela tiden.
Att det finns "svammelpellar" bryr jag mig inte om.
Min avsikt var god, ingen sprit till ungdomar, ingen langning.
Men varför hacka på en 69-årig tjärring som vill dricka gott vin och må bra - utan avsikt att dricka för att bli full!
Alla Ni som skrivit - Er och min generation har ansvar för att hjälpa alla unga människor till ett bra liv, med eller utan alkohol. Informera helt enkelt. Ett totalförbud anser jag ger helt fel signaler.
Men, med en dåres envishet, anser jag fortfarande att alla har ett ansvar för sitt eget liv! Det är Du och bara Du, som bestämmer hur Du vill ha det under Din korta tid på jorden.
Valet är alltid Ditt och ingen varken kan eller ska bestämma hur Du ska leva eller var Du ska köpa Ditt vin/sprit och till vilket pris. Eller om Du helt ska låta bli!
Sluta tjafsa, våra ungdomar är för det mesta klokare än vi. Det finns säkert flera som kommer att "ramla mellan stolarna", men så har det alltid varit.
Låt oss vara vuxna och lyssna till ungdomen och låt oss också vara goda förebilder som kan hantera vin och sprit.
Moppan , jag menar inte dig som person. Jag kan inte uttala mig om
dina vanor om du inte talar om dem själv.
Men du har startat denna tråden, och det i syfte som du är ensam att
känna till om.
Du måste räkna med att vi kan tolkar din avsikt olika.
och min tolkning är att du med dina ord
cit. Varje individ måste få bestämma över sitt eget liv, t ex dricka hur mycket sprit och vin som helst. Och samtidigt ta de konsekvenser drickandet innebär.
I mitt tycke ett helt stycke utanför, om man kan köpa internetsprit eller ej.
stycket gäller alltså oavsett tillgång och efterfrågan från Internetköp
Både före och efter beslutet. så är det!
( du har de rättigheterna ) och konsekvenserna får du även bära.
Men att vi i Sverige har en generation före oss som gick till val på
just alkoholkonsumtionen, och av deras dyrköpta erfarenheter,
så nu har vi den formen vi har i dag i alkoholpolitiken.
Vi har även en åldersgräns för köp och konsumtion.
Jag skrev också att jag välkomnar möjligheten att kunna köpa
märken från företag som kanske aldrig har en möjlighet att visa sig annars.
Och jag säger emot helt och fullt, det spelar ingen roll om att ha en åsikt som du hävdar med bestämdhet, den dagen du har en nära tonåring eller nyss myndig som tar alkohol och dyker på huvudet vid närmsta bad brygga. osv
eller om du eller dina kära i morgon får vetskap om att de har en åkomma som är orsakad av alkoholkonsumtion.
Jag är helt övertygad att ni då önskar få hjälp från alla i er omgivning.
Då gäller inte tänk på dej själv och skit i andra.
Även om personen har gjort allt av egen fri vilja.
och att föräldrarna har visat gott föredöme.
Vill även nämna att jag inte är nykterist eller absolutist.
och hoppas att du Moppan kan ta ditt vin som du vill även i fortsättningen.
Det gör jag, både före och efter EU beslutet.
Det har aldrig hindrat mig.
Men jag kommer att ta strid den dagen du eller ni andra propagerar för fri sprit.
Bara så att ni vet min inställning i frågan.
Ingen kan få mig att tro att ni köper att en 17åring står på ett studentflak
och häller i sig öl och sedan slänger burken/flaskan i huvudet på en 86årin
att det har med uppfostran och god information/föredöme av föräldrar att göra..
I mina ögon är det nonchalans/omognad och visar att det gamla ordvalet stämmer
där alkoholen rinner in rinner vettet ut. det viste de som gick till val det året det begav sig.
dina vanor om du inte talar om dem själv.
Men du har startat denna tråden, och det i syfte som du är ensam att
känna till om.
Du måste räkna med att vi kan tolkar din avsikt olika.
och min tolkning är att du med dina ord
cit. Varje individ måste få bestämma över sitt eget liv, t ex dricka hur mycket sprit och vin som helst. Och samtidigt ta de konsekvenser drickandet innebär.
I mitt tycke ett helt stycke utanför, om man kan köpa internetsprit eller ej.
stycket gäller alltså oavsett tillgång och efterfrågan från Internetköp
Både före och efter beslutet. så är det!
( du har de rättigheterna ) och konsekvenserna får du även bära.
Men att vi i Sverige har en generation före oss som gick till val på
just alkoholkonsumtionen, och av deras dyrköpta erfarenheter,
så nu har vi den formen vi har i dag i alkoholpolitiken.
Vi har även en åldersgräns för köp och konsumtion.
Jag skrev också att jag välkomnar möjligheten att kunna köpa
märken från företag som kanske aldrig har en möjlighet att visa sig annars.
Och jag säger emot helt och fullt, det spelar ingen roll om att ha en åsikt som du hävdar med bestämdhet, den dagen du har en nära tonåring eller nyss myndig som tar alkohol och dyker på huvudet vid närmsta bad brygga. osv
eller om du eller dina kära i morgon får vetskap om att de har en åkomma som är orsakad av alkoholkonsumtion.
Jag är helt övertygad att ni då önskar få hjälp från alla i er omgivning.
Då gäller inte tänk på dej själv och skit i andra.
Även om personen har gjort allt av egen fri vilja.
och att föräldrarna har visat gott föredöme.
Vill även nämna att jag inte är nykterist eller absolutist.
och hoppas att du Moppan kan ta ditt vin som du vill även i fortsättningen.
Det gör jag, både före och efter EU beslutet.
Det har aldrig hindrat mig.
Men jag kommer att ta strid den dagen du eller ni andra propagerar för fri sprit.
Bara så att ni vet min inställning i frågan.
Ingen kan få mig att tro att ni köper att en 17åring står på ett studentflak
och häller i sig öl och sedan slänger burken/flaskan i huvudet på en 86årin
att det har med uppfostran och god information/föredöme av föräldrar att göra..
I mina ögon är det nonchalans/omognad och visar att det gamla ordvalet stämmer
där alkoholen rinner in rinner vettet ut. det viste de som gick till val det året det begav sig.
Annons
Efter att läst Ditt inlägg Göcke, så är jag övertygad om att vi har samma åsikt Du och jag. Vi använder däremot olika ord och tolkar ord på det sätt vi själva vill.
Din slutkläm: "Där alkoholen rinner in rinner vettet ut" är som den alltid varit helt rätt.
Men för egen del kommer jag fortsätta att dricka mitt vin........
Men, jag har tonåringar i min närhet. Och det händer rätt ofta att vi talar om alkoholens faror och biverkningar. Det skulle därför aldrig falla mig in att ens dricka endaste smutt vin i deras sällskap.
Ha en trevlig helg.
Om en liten stund tar jag nog mig ett glas vin och njuter av det ute på vår terrass i den varma junikvällen.
Din slutkläm: "Där alkoholen rinner in rinner vettet ut" är som den alltid varit helt rätt.
Men för egen del kommer jag fortsätta att dricka mitt vin........
Men, jag har tonåringar i min närhet. Och det händer rätt ofta att vi talar om alkoholens faror och biverkningar. Det skulle därför aldrig falla mig in att ens dricka endaste smutt vin i deras sällskap.
Ha en trevlig helg.
Om en liten stund tar jag nog mig ett glas vin och njuter av det ute på vår terrass i den varma junikvällen.
Det samma
Ta vara på det fina vädret och njut av er dryck.
Ta vara på det fina vädret och njut av er dryck.
Skriv ett svar
Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.
Logga in eller klicka här för att bli medlem