Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Skåne i topp

Skåne i topp

Här är Sveriges bästa kommuner

Placering, fjolårets inom parentes Kommun
1 (3) Lund
2 (1) Lomma
3 (5) Vellinge
4 (2) Lidingö
5 (7) Danderyd
6 (4) Kungsbacka
7 (10) Sollentuna
8 (9) Vallentuna
9 (13) Nacka
10 (14) Solna
Källa: Fokus

Alltså 3 i topp belägna i södra Skåne, tydligare kan det inte sägas, he he

Antal svar på detta inlägg: 31
Sidor: «1 2 3 4 Nästa »

Asså. Skånskan är inget språk, det är en halssjukdom, likt mer danskan än svenskan .

Skämt åsido. Jag tycker Österlen är bland det finaste man kan uppleva. Gemytliga människor, god mat och naturen är bland det vackraste man kan se. Vår tämligen sterila kust här i Götet kommer inte i närheten, EMÅ.

Det finns förståss en annan sida av Skåne. Malmö med sin förortsproblematik, stora platta landskapsdelar och en viss grad av självgodhet.

EZ
Här firades midsommar när min svärson var föreståndare för detta vandrarhem. Skåne är nog finast vid Haväng och Brösarps Backar.

www.stfhavang.com/ - 2k
Åh, Herre gud var har dom hittat den listan
i Sydsvenskan eller?????
Annons
Moppo, ni har Leksands Hockeyklubb, Malmö Redhawks kommer aldrig i närheten av det laget, varken med eller utan Percys pengar.

Dessutom har ni vintrar, något som vi inte haft på länge, men Skåne är ändå bäst.
http://picasaweb.google.se/vargo68/Tbg
http://www.internetstart.se/bildgalleri/pics/02884.jpg

Jag är gift med en skånska som numer bor på Gotland och pratar någon slags rikssvenskskånsk gotländska men hon kan minsann prata skånska när det behövs. följande ordstäv passar dock inte på min fru:
"De vöre ajn grannår tös åm hoded va au na."
"Det vore en vacker tjej om hon inte hade något huvud"... ???
( överatt för alla norröver... ... dock inte ordagrannt )

Den där har jag då aldrig hört tidigare, Viktor
Man får lära sej mycket när man är gift med en skånska. Men jag lär henne gotländska också. Märkligt är att de båda dialekterna har en hel del gemensamt men Gotland har ju också tillhört Danmark en gång i tiden.
Breeze skrev."Det hade nog glatt en hel del av oss här... om gränserna hade dragits om.
Ordentlig öl, god ost, röde pölser, dejlige piger.... "

og dejlige drænger.....................yehaaaaa

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem