Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Internethastighet

Internethastighet

Jag har 100Mbit/s internetuppkoppling, hos Bredbandsbolaget, men varje gång jag kör TPtest så indikerar det att den verkliga hastigheten endast ligger runt 30Mbit/s. Jag har frågat på annat håll ang detta men får bara luddiga svar. Är det någon här som kan svara på denna enkla fråga: Betalar jag för något som jag inte får?
Antal svar på detta inlägg: 29
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Så hög hastighet är onödigt. Går ej att använda fullt ut. Möjligen om du hämtar hem animerad film från USA på sämsta tiden .

Jag tror du är överutnyttjad av din operatör. Men dom vill ju sälja. Jag tycker
dom flesta är nöjda med 8 MB. Dom som har 24 MB märker ingen skillnad.
Okej att man kan ladda ner film o musik snabbare, men jag gör ingetdera. Möjligen någon enstaka låt. Men det är mycket sällan.
babo43 eftersom du inte talar om vad för utrustning du har så nej ingen kan hjälpa dig med att hitta en orsak.

Men saker det kan vara är att du helt enkelt har en för dålig dator eller för dålig bradnvägg eller router eller så kanske inte TPtest klarar av att leverera.

Jag vet ingen som kör med 100mbit från bredbandsbolaget som fått dålig hastighet och varit missnöjd när de haft rätt utrustning.

Och vad jag sett på priserna på 100/10mbit från BBB så är det jäkligt bra priser jämfört med andra typ ADSL lösningar som kostar lika mycket eller mer för 8mbit som leiake föreslår. Om du inte har igenom din förening då det kan bli upp till 200-250kr dyrare att ha en 8mbits uppkoppling.

Ja vad väljer man då 100mbit eller 8mbit?

Och lyssna inte å leiake det är både billigare med 100mbit och för mycket hastghet får man aldrig.
Annons
Ha,ha!!

Lita inte på mig. Det skiljer 1:- på 8 MB kontra 100. Så jag får ge mig. Men det kan vara så att din linje och dator inte klarar 100 mB. Många telestationer klarar inte 24 MB ens.

Jag såg på BBB(Telenor) att 24 MB kostar 349:- och 100 MB 300:-. Vilken konstig prissättning. Dom slås om kunderna med näbbar och klor.

Rob!! Se inte så glad ut. He,he!!
leiake men det är INTE ADSL!

8mbit och 24mbit är ADSL.

100mbit är fiber alltså ett jack i väggen. Det använder inga telefonlinjer. De använder stadsnätet där de inte grävt ned egna ledningar.

Du kan inte jämföra dessa tjänster då de är helt olika och en till nackdel är att varken 8 eller 24 levererar mer än 1mbit upp. medans 100mbit tjänsten levererar minst 10mbit upp.
Rob!

Jag har ju stadsnät (Gothnet) med fiber men det gick inte att använda. Gick över till ADSL med Telia. No problemas. Mina grannar är så besvikna på detta stadsnät. Dom gråter!!

Det beror på dålig kylning av stationer. Så stod det i GP. Dom har varit så dåliga i över 3 år. Ofattbart!! Dotterbolag till Göteborgs Energi????

Du kan ju detta. Visst är det bra med kapacitet. Men enligt henne så har hon absolut ingen användning av 100 MB. Håll med mig.
Jag har 24mbit/s ADSL och dom gångerna jag testat har hastigheten alltid legat mellan 13 -14 Men Glocalnet har ju aldrig lovat annat än upp till 24 mbit/s så jag har väl inget att beklaga mig över .Hastigheten beror väl på hur långt från telestationen man bor? Jag hade 8 mbit/s innan och då visade testet alltid mellan 5 - 6 så visst märker man skillnad mellan 8 och 24
Leiake: Utgå inte ifrån ditt egna användande och säg att inte mer behövs. Det finns andra som använder sin Internetuppkoppling till mer och kräver mer. Gör man många saker via Internet samtidigt så krävs det mer. Vill man dessutom spela, FTPa mm så krävs det en del av uppkopplingen och då skall man helst ha hög hastighet i båda riktningar. 8/1 räcker inte långt.

Men åter till Babo's problem istället.
En sak som kan påverka är om du även har digital-TV via fiberkabeln. Då vrider de ner hastigheten för din internetuppkoppling för att reservera "utrymme" i linan till TVn.
I övrigt får du nog presentera mer info om din datorutrustning för att få hjälp.
i vanlig ordning så blandas det helt vilt när det gäller hastigheter och man blandar adsl med andra tekniker och ser inte vad som är skillnad.

att som leiake fick nämna att det är dålig kylning är helt absurt.
alltså en dålig ursäkt på en helt annan orsak till problemet.

Man kan aldrig få för snabb överföring.

men man kan få dåligt routade överföringar, och då spelar det ingen roll
hur snabbt det i praktiken kan gå.

orsaken till att kunden inte kan se orsaken i dag är att det är för många kockar som skyller resultatet på varandra
Här får man en snyting när man vågar sig på att yttra sig

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem