Torsdag 2 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Dator och internet

Internethastighet

Internethastighet

Jag har 100Mbit/s internetuppkoppling, hos Bredbandsbolaget, men varje gång jag kör TPtest så indikerar det att den verkliga hastigheten endast ligger runt 30Mbit/s. Jag har frågat på annat håll ang detta men får bara luddiga svar. Är det någon här som kan svara på denna enkla fråga: Betalar jag för något som jag inte får?
Antal svar på detta inlägg: 29
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Okej. Jag har en sprillans ny dator där hårddisken ligger på 250 gb. Ramminne 1024 mb. Det är ingen standarddator. Grafikkort o övrig utrustning är bästa tänkbara. Mao bra prestanda på burken. Har dessutom en extern hårddisk på ytterligare 250 gb. Så nog finns det köra så det räcker och blir över. Har ingen TV i datorn.
För att återgå till babo43. Hon tvivlar ju själv på sitt behov av så hög hastighet. Det var ju det saken gällde.

Förvisso begriper jag att det finns vissa som har behov av fart. Därför blev jag mäkta förvånad när 100MB var billigare än 24 MB. Därför kan jag lugnt meddela henne att hon kan gott behålla sitt abonnemang.
Att 100 mb är billigare än 24 är en sak, men jag tycker ändå att jag skulle vilja ha reda på om jag har blivit lurad till att ha köpt något som inte fungerar fullt ut. Jag tycker själv att om jag betalar för 100 mbits så ska jag ha 100 mbits - inget annat oavsett om det är dyrare eller billigare. Men kan TP-testet vara fullt tillitligt? Inte för att jag tycker att det går snabbare än när jag hade 25 mbits.
Annons
Bredbandsleverantörerna brukar gardera sig och säga "upp till 100 Mbit/sek".
Och om det sedan inte blir så, så skyller de på dåliga ledningar.
När man surfar på Internet så brukar det räcka bra med 2 Mbit/sek.
Men om du skall ladda hem stora filer så märks skillnaden direkt mellan 100 eller lägre uppkoppling.
Flaskhalsarna är många på Internet idag.
Det är ju väldigt få som har fiberuppkppling.
Alla routrar & switchar är inte uppgraderade för sådana hastigheter och det finns många sega webservrar.
Men om du har 30 Mbit/sek så kan du ladda hem en DVD-film på en halvtimme och det är ju väldans bra.
Jag håller med om att man skall få det man betalar för, men vi får hoppas att det blir så i framtiden.
Men priset du betalar för 30 Mbit/sek får väl anses som bra i dagsläget.
Som tejay4u säger så är flaskhalsarna många längs vägen så det kan vara därför hastigheten är dålig.
100Mbit/s säger egentligen bara vilken kapacitet din uppkoppling har, inte vilken kapacitet det sedan är gentemot de olika ställen du skall "besöka". Eftersom TPtest "pratar" med en server någon annanstans så kan det vara flaskhals på väg dit.
Det viktigaste är väl egentligen att du känner att hastigheten räcker till dina ändamål. Resten är bara siffror.
Du borde dock kunna få upp en rykande hastighet gentemot dina grannar i huset, såvida inte upptrafiken från dem är strypt.
Jag sitter själv med ett statsnät (LAN 10) i Norrtälje Det är fiberoptikkabel. jag har 10 mb/s, är nöjd med det. De har sagt att dte är 10 mb/s och faktum är att jag har mellan 10-13 mb/s men det beror bla hur många som surfar samtidigt.
Min fråga är således babo43, av vilken anledning skall du ha 100mb/s? 10-13 räcker alldeles utmärkt. Om du inte behöver så mycket varför betala för det? förslag minska hastigheten och betala mindre. mitt LAN Kostar mig 494:- per månad, men då är jag online hela tiden, jag har skaffat det nyligen.
Kolla med ditt energi bolag om de har fiber optik LAN10. och välj det alternativet istället T.ex en film som man vill ladda ner tar för mig mellan 40-45 minuter så man behöver inte ha så snabbt bredband.
Troligen betalar du för mer än vad du behöver, det är min gissning. Bredbandsbolaget har fått mycket kritik för sitt sätt att lura kunder. Hur mycket betalar du för 100mb/s?
TPtest = genomsnitt
babo43 din dator ska inte ha några problem emd hastigheten, men hur är det med routrar, switchar eller annat som du har mellan ditt bradbandsjack och datorn?
För 100 Mbit/s betalar jag 320 kr/mån. Mellan bredbandsjacket och datorn har jag, vad jag tror är en switch. Jag har nämligen digitaltvboxen också kopplad till samma dosa.
För att göra alla ännu lite mer förvirrade så kommer här är ytterliggare en grej som kan påverka hastigheten. En guide för optimering av TCP

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=610418

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem