Lördag 4 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Underhåll

Underhåll

Hejsan

Jag antar att vi är många ensamstående i det här landet. Finns det någon som kan upplysa mig om vad man kan kräva att en underhållsskyldig pappa ska hjälpa till att betala(förutom underhållet) t.ex glasögon,cyklar eller fritidsysselsättningar. Om man har gemensam vårdnad så ska man väl också dela på utgifterna? Eller har jag fel?

Mvg millep
Antal svar på detta inlägg: 23
Sidor: «1 2 3 Nästa »

babo! Jämnför inte ditt och andras sätt att leva, förutsättningarna kan var mycket olika. Det vet vi ju inget om, eller hur?
Citat pensionär: "EZ OK.att det är som Du säger inte pappans skydighet och att det är pappan som lider störst ekonomisk skada. Det kan vara troligt men nu gäller det väl att barnet tar så lite skada som möjligt i en skillsmässa."

Nej pensionär, det är inte det ämnet handlar om. Läs Milleps inledande fråga igen så ser du att hon ifrågasätter huruvida hon ensam skall dra det ekonomiska lasset gällande barnets "glasögon,cyklar eller fritidsysselsättningar". Det är således detta ämnet handlar om eller hur?

EZ
EZ DU har så rätt,men ekonomin och trassel runt den påverkar ju barnet också. Eller?
Annons
pensionär - Du har helt rätt att vi alla har olika förutsättningar. Men jag tycker ändå inte om när man snackar skit om en tredje part som faktiskt inte har någon som helst chans att försvara sig och komma med sin syn på saken, vilket jag faktiskt tyckte var fallet här. Det var det jag reagerade på. Jag tycker det är ganska lågt.
Visst gör det det pensionär, men du var kritisk mot mitt första inlägg som var ett svar på trådskaparens initialfråga.

I övrigt håller jag med babo43. Vi har inte hört den andra parten (inte för att jag tror att Millep ljuger men det är lätt att omedvetet uppfatta vissa "sanningar" på sitt eget speciella sätt).

EZ
Tänk vad en liten vädjan från en medmänniska kan ge för reaktioner. Interna despyter om vems inlägg som är bäst.

>Millep, jag tycker synd om dig och ditt barn när ni inte får den stöttning som många gånger behövs...Regeldragningen är jäkligt svår om man sedan har skillts som ovänner är det ännu jäkligare. Vad som är rätt och fel kan bero dels på egna krav och andra partnens möjligheter. Jag lever själv ihop med två tonåringar och klarar mig bra som halvtidsarbetande. Får undehåll, barnbidrag och hyresbidrag. Har en kompis som blev stämd på en massa tusenlappar, 35 st. av sin f.d trots att han betalade lagstadgad underhåll utifrån sin inkomst, samt att han betalade resor, kläder, cyklar mm. Så visst kan man tycka livet är orättvist många gånger.

Jag kan bara önska dig lycka till och ge barnet en kram från oss som bryr oss. Hur gammalt är ditt barn?
Alltså om du tror att det handlar om vems tillägg som är bäst så har du totalt missuppfattat det cribbe.

Jag svarade helt sakligt på Milleps initialtråd och fick kritik av pensionär för det. Nu reagerar du också på ungefär samma sätt som pensionär.

Min fråga är således. Vilket svar borde jag ha lämnat? Ett sakligt där jag beskriver hur saker och ting förhåller sig i samband med skillsmässa och underhåll eller ett svar där jag daltar/gullar med Millep och uttrycker min sympati men där inget av substans kommer fram??

Observera också att vi inte hört den andra parten i den här tvisten. Om barnet lider eller inte har vi heller ingen aning om. Det enda som Millep skriver om det här är: "Jag skäms ibland över att han har en så oansvarig pappa. Men ändå så måste ju pojken skämmas mer, fast han inte visar det."

Vi vuxna har en förmåga att lägga många fler känslor i sådana här konflikter än barnen själva. Jag är själv ett skillsmässobarn och ibland måste jag skratta när diverse TV-debatter gällade ämnet tillskriver barnen en nästan proffesorlik förmåga att analysera de vuxnas problem för att därefter falla i djup depression

EZ
EZ Du har rätt igen Du har varit saklig och givit svar på hennes fråga och jag har mer givit min sympati. Kanske hon behövde både och?
Cribbe är fel ute.
Hej Babo


Tack för dina synpunkter. Apropå toapappret så var det ett ex. på hur snål pappan är. Det kan du ju ha rätt i att det är hans ensak men inte om det går ut över barnet. Apropå kläder så räckler bara inkomsten till kläder till min son. Du vet väl själv hur dyrt det är med kläder idag. Och då är ju barnkläderna nästan dyrarast. När han var mindre kunde jag köpa på klädbytardagar men det passar inte längre. Jag är arbetslös med lägsta A-kassa. Det är inte så lätt att få jobb i min ålder ( 50 år ) utan utbildning, på en liten ort. Jag hade ett jobb ( extrajobb ) men det var ett jobb ialla fall. Men utan bil , dåliga buss och tåg förbindelser, samt att jag inte ville lämna sonen ensam hemma när han var sjuk gjorde att arbetsgivaren tog in andra arbetssökande före mig. Så ser situationen ut för mig. Jag tycker att du är stark och duktig som har klarat att ta hand om ditt barn själv. Det gör jag också. Det var inte meningen att klaga eller gnälla. Jag ville bara ha lite synpunkter på vad olika människor tycker i frågan. Ha det så bra och hälsa din dotter.
Överens pensionär. Cribbe var ute och cyklade där. Millep behövde garanterat sympati. Jag ansåg dock att den detaljen hade många andra ombesörjt i sina inlägg.

EZ

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem