Fredag 3 maj 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Söker info om Häradsgården

Söker info om Häradsgården

Är det nån här som känner till ett ställe kallat Häradsgården, beläget i Sörmland eller Östergötland, jag vet inte på vilken sida om gränsen det ligger/låg? På 1950-talet var det barnkoloni och/eller kanske nåt slags konvalescenthem för barn, eller en "anstalt för vanartiga barn" som det hette på den tiden..... jag vet inte riktigt vad för slags verksamhet som bedrevs där.

Det verkar inte finnas nån info alls på nätet, jag har letat i timmar och åter timmar. Förslag på vart man kan vända sig för att få upplysningar?
Antal svar på detta inlägg: 15
Sidor: 1 2 Nästa »

Häradsgården finns på många ställen och orter.
kan vara svårt att hitta om man inte har mer specifik ort
Är det kanske Häradsgården i Vagnhärad Trosa kommun du menar isf är det en institution för särskilt boende, vad den användes till tidigare kan jag inte hitta någon info om.
Men det kanske inte var denna Häradsgården du sökte.

http://www.trosaguiden.nu/guiden.pdf

Se sidan 13 av 32.

Mvh xyz.
"Min" Häradsgård ligger i närheten av ett litet samhälle i Södermanland som heter Björkvik. Några ortsnamn närmare stället är Ändebol, Djupvik och Fagerön.

Tack för tipset "xyz", men det var tyvärr inte rätt Häradsgård.
Annons
testa och sök på hitta.se under var skall du sätta in Häradsgård
då får du treff på tre sydost om Katrineholm och Djupvik
www.abc.se/~m9341/bjorkvik/hmf/hbfinnh.htm" target="_blank">www.abc.se/~m9341/bjorkvik/hmf/hbfinnh.htm - 40k -

Här är det lite napp!!

www.abc.se/~m9341/bjorkvik/hmf/hbfinnh.htm" target="_blank">www.abc.se/~m9341/bjorkvik/hmf/hbfinnh.htm - 40k


www2.sofi.se/SOFIU/topo1951/_cdweb/_s1dx001/314222c1.htm - 250k
Googla på Häradsgården, Björkvik så hittar du ett brev i alla fall.

Det går inte att länka sofi.se. Tyvärr!!!
http://www.abc.se/~m9341/bjorkvik/hmf/hbf0002.html
Kontakta Hembygdsföreningen i Björkvik. I årsskrift för 2001-02 finns något om barnkolloni Häradsgården. Prova med ovanstående länk.
http://www.abc.se/~m9341/bjorkvik/vykort/naturvy.html
Jag hittade detta,om inte annat så är det väldigt fina bilder
Det ligger i utkanten på Djupvik, vid södra kanten av sjön Näsnaren, men såvitt jag vet är det idag en privatägd bostad.
Tidigare var det något hem för ungdomar, och min kusin arbetade där en gång i tiden.

Kartkordinater X652295 Y1531667
Tack för alla länkar! Ska se om Årsboken går att skaffa fram på biblioteket. Bilderna är jättevackra, särskilt den i vinterskrud. Fast synd att inte huset är med på någon av dom.

PerAsk:
När arbetade din kusin på Häradsgården? Jag var själv "intagen" där när jag var barn. Det var förmodligen innan jag började skolan, dvs före 1959. Tyvärr är minnena från den tiden väldigt diffusa, jag vet inte ens säkert varför jag var där. Det enda jag är hundra på är att jag tidigare legat på sjukhus för nån åkomma jag inte heller är riktigt säker på. Min egen gissning är därför att stället var nåt slags konvalescenthem för barn som var friska nog att skrivas ut från sjukhuset, men inte tillräckligt friska för att "eftervårdas" i hemmet. Men jag kanske är helt ute och cyklar.....

På grund av ohälsa nu på lite äldre dar har det blivit viktigt för mig att få veta vad det var för fel på mig när jag var liten. Jag har inga släktingar kvar i livet att fråga, så jag tänkte att en början kunde vara att försöka luska ut varför jag var på Häradsgården, vad syftet med vistelsen där var.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem