Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Söker info om Häradsgården

Söker info om Häradsgården

Är det nån här som känner till ett ställe kallat Häradsgården, beläget i Sörmland eller Östergötland, jag vet inte på vilken sida om gränsen det ligger/låg? På 1950-talet var det barnkoloni och/eller kanske nåt slags konvalescenthem för barn, eller en "anstalt för vanartiga barn" som det hette på den tiden..... jag vet inte riktigt vad för slags verksamhet som bedrevs där.

Det verkar inte finnas nån info alls på nätet, jag har letat i timmar och åter timmar. Förslag på vart man kan vända sig för att få upplysningar?
Antal svar på detta inlägg: 15
Sidor: «1 2

Hej igen smultron
Jag ska kolla detta.
Det skulle kunna vara vid den tiden ungefär.
Hej smultron. Jag tror att du kan få veta en hel del om Häradsgården om du kontaktar hembygdsföreningen. Se min tidigare länk.
Du var bara ca 6 år när du var där som jag förstår. Det finns säkert register över vilka som bott på Häradsgården. Kontakta även en släktforskarförening på orten. De brukar kunna hjälpa till. Även pastorsexp. brukar ha anteckningar om oss. Såvida handlingarna inte gått vidare till stads och länsarkiv. Börja i den församling du bodde med dina föräldrar när du var liten.
Hej Smultron
Jag fick svar från min kusin och hon skriver att hon arbetade där 1962, och då var det en barnkoloni på sommaren.
Tyvärr så vet hon inget om dess tidigare historia. Läs hennes svar här nedan.

"Det var sommaren 1962 som jag arbetade på Häradsgården, Ändebol som lekledare. Då var det barnkoloni på sommaren. Jag har ingen aning om dess tidigare historia och jag vet inte om det fanns någon aktivitet där på vintern. Knappast troligt eftersom jag vet att all personal nyanställdes för sommaren och att det var en äldre (tyckte jag då) bonde i närheten som fungerade som något slags tillsyningsman över stället".
Annons
Tack för tipsen Orkidé! Jag började med hembygdsföreningen men dom visste inte mer än det som stod att läsa i Årsboken, och det var inte så mycket. (Boken fanns på biblioteket.) Däremot sa dom att jag kunde vända mig till kommunarkivet i Katrineholm där hon som skrev artikeln hämtat sina uppgifter, så det ska jag göra. Jag ska även kolla upp det där med släktforskarföreningar samt dina andra tips, det borde ju kunna ge något.

PerAsk:
Tusen tack för hjälpen, och hälsa din kusin och tacka för besväret!
Hembygdsföreningar brukar veta det mesta men hoppas du får veta mer på kommunarkivet. I kyrkoarkiven finns födelseböcker, dödböcker och husförhörslängder.mm. I de sistnämnda bör din familj stå samt barnen, du bla. i den församling ni bodde då. Sedan kan du följa familjen om/när de flyttat. Har du tur kan det stå något även där om din vistelse på Häradsgården men det beror på om prästen var sån som skrev in allt. Annars bör det finnas arkiv från Häradsgården där det ska framgå vilka som både arbetat och varit inskrivna där. Dessa arkiv borde finnas på landsarkivet. Lycka till Smultron.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem