Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Dator(o)ljud?

Dator(o)ljud?

Behöver fråga några datorkunniga individer (som inte är försäljare) om min dator beter sig normalt.
Skulle för ett tag sen köpa en beg. dator genom jobbet, men lämnade till slut tillbaka den pga ett enerverande surrande som steg och sjönk när jag scrollade eller bläddrade bland gardinmenyer. Har nu köpt en nyare beg dator som gör likadant! Ljudet är mer uthärdligt denna gång men eftersom det är dator nr 2 med samma beteende, att den liksom "svarar" vid minsta scroll osv får mej att misstänka att detta är normalt? Är det det? Min gamla stenåldersmaskin puttrade och surrade men mera konstant. Nån som kan hjälpa till med tips?
Antal svar på detta inlägg: 18
Sidor: 1 2 Nästa »

Är det i datorn eller i högtalarna?
Hej Nochen!
Det är helt klart från datorn men om det är någon fläkt eller hårddisk ellet nätdelen (?) vet jag inte.
Mina datorer har alla, som haft processorfläkt, gått upp i varv då jag klickat och dragit både iconer samt scroll-lister. Så jag antar att det är normalt. Kankse lite onödigt kan man tycka.

Så länge som datorn inte "morrar" allt för högt är det ingen fara. lite surr får man räkna med.

Ett tips om du vill ha datorn tystare är att slänga in den i en garderob och dra skärm, mus- och tangentbordssladdar ut genom dörren. Då blir det tyst. Men luften i garderoben blir varm.

Varm luft kan ju inte vara bra för kylningen kan man tycka men jag har mätt temperaturen i datorn och den blir bara 4-5 grader högre pga att vara instängd i en trång garderob.

hm... jag fick höra en gång varför datorn går upp i varv när man klickar och drar, men kan inte minnas riktigt nu. Tror det hade att göra med att dotorn fick vara berädd på väldigt många instruktioner per sekund att göra, eller något i den stilen.

Ett annat sätt att få datorn nyst är att köpa en ljuddämpande låda till datorn. Men då får man punga ut med 800-1000 kr. Om du inte spelar spel utan bara använder word och internet kan man koppla ur fläkten på grafikkortet. Det är ibland den som låter mest. Om du bara tar det försiktigt då du rycker i sladdarna och försöker komma ihåg (i alla fall en liten stund) var allt satt så ska det inte vara någon fara att mecka lite själv med din begagnade dator. Ljudnivån på nyare datorer har gått upp en hel del vilket är lite tråkigt.

Lycka till.
Annons
Jag har 4 st igång, ingen av dem ger ifrån sig några ljud då jag scrollar eller så...du måste ha maximal otur om lyckats få tag i 2 st som låter så.
Hej Pernilla!

Detta är ganska enkelt att åtgärda...

Vad detta beror på ( i 9 fall av 10 ) är att du ansluter din dator till ett ojordat vägguttag!

Vad som händer då är att du får krypströmmar i chassin och jordgångar på din dator, och eftersom tex ljudkort och fläktar använder så får man ett störande biljud från datorn, detta ljud kommer antagligen från inbyggd högtalare eller från dina separata högtalare, ljuden kan även komma direkt från transistorerna på ditt moderkort, om du har större "jord skillnader"

Ta en sladd, vilken som och anslut den från ditt chassi på datorn och dra till närmsta jordpunkt i din lägenhet, tex ett element i närheten, så skall du se att det löser sig.

Detta är inte en rekommenderad lösning rent eltekniskt, för om du av någon anledning skulle få en kortslutning i datorn, så sprider ju denna sif även till elementet, men säkringar i hus brukar som regel lösa ut långt innan det blir farligt för oss människor.

Jag är nästan övertygad om att detta löser ditt problem.

Mvh

IT Nissen poå Minion IT
Tackar för de gedigna svaren!
En lättnad att höra att andra visste vilket ljud jag pratar om och att man kanske ska se dem som normala. En sak undrar jag dock IT Nissen på Minion IT och det är hur jag ska ansluta sladden, som jag ska jorda i ett närbeläget element, i datorchassit? Skalar man bara en vanlig sladd och tejpar fast eller? I min lägenhet finns inga jordade uttag alls men däremot är datorn kopplad i ett jordat grenuttag som i sin tur då sitter i det ojordade vägguttaget. Är det jordade grenuttaget värdelöst i detta sammanhang?

Villrådig i gammal lägenhet.
Hej Minion IT , lite väl mycket skrämselproppaganda.
1, ingen säkring löser ut innan en människa dör vid 230V~
stömmarna vid denna spänning är bara på några få milliamper för att döda en människa. så innan dess har man hoppat omkring eller ryckt till i muskelsammandragningar. det enda som kan skydda där är jordfelsbrytare.
Men det förutsätter att det är jordat utag hela vägen.

2, koppla aldrig en extern kabel till chassiet och ett vattenledningsrör eller dyl från eran dator
om ni inte vet vad ni gör.
Det är inte troligt att det är något sådant
som kan ta bort det skapade oljudet.

3, det troliga är att det är en fläckt(grafikkort) eller hårddisken i första tippset,
och det måsste kollas upp först.
det borde kunna gå att lyssna sig till vilket.
är det en gammal dator med lite minne så kan den få jobba
kopiöst mot hårddisken.
och där är ljudet från diskarna olika beroende på hur de är uppbyggda.

Din jordade grenkontakt är totalt värdelös om den inte är kopplad till ett jordat vägguttag.
Du kan väl åtminstone prova med en sladd mellan ex elementet och datorchassit så ser du om det hjälper. Det blir ju i alla fall inte farligare än vad du har nu.
Hej Per , är det något hokuspokus som ni vill slå i Pernilla.

Här pratas det om krypströmar odyl, finns det sådana så är utrustningen felaktig och skall repareras av kunning person.

Är man orolig så sätt in en skyddstransformator 230/230V~
och anslut alla datordelar där
så är utrustningen galvaniskt skilld från 230V~ nätet.

Att ansluta datorn till ett element eller dyl kan medföra livsfara eftersom en lekman inte har nödig kunskap och instrument att kontrollera säkerheten.

mvh / göcke

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem