Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Dator(o)ljud?

Dator(o)ljud?

Behöver fråga några datorkunniga individer (som inte är försäljare) om min dator beter sig normalt.
Skulle för ett tag sen köpa en beg. dator genom jobbet, men lämnade till slut tillbaka den pga ett enerverande surrande som steg och sjönk när jag scrollade eller bläddrade bland gardinmenyer. Har nu köpt en nyare beg dator som gör likadant! Ljudet är mer uthärdligt denna gång men eftersom det är dator nr 2 med samma beteende, att den liksom "svarar" vid minsta scroll osv får mej att misstänka att detta är normalt? Är det det? Min gamla stenåldersmaskin puttrade och surrade men mera konstant. Nån som kan hjälpa till med tips?
Antal svar på detta inlägg: 18
Sidor: «1 2

Sen är det inte bara att koppla en sladd mellan chassit och elementet eftersom chassit är lackat...

Sen tycker jag de flesta inläggen och annat konstigt bara ät skitsnack... troligen är det någon av fläktarna eller hårddisken som låter... gamla datorer har en tendens att ha låtande hårddiskar..

Datorn är begagnad och så länge den funkar är det bra.. låter den för mycket köp lite biltema ljudissolering och klistra på insidan av lådan men inget av issoleringen får röra någon komponent.

Så en perfekt och billig lösning... Finns ju dyrare dator ljudisolering men det känns onödigt eftersom biltemas är mycket billigare.
Det här är ju riktigt spännande! Så många olika bud.
Känner dock att jag nog väljer den försiktiga vägen amatör som jag är så Göckes omtänksamhet känns bra. Att "sätta in en skyddstransformator" låter för mej som att man köper en pryl med sladd på Clas Ohlson, kopplar in i sitt ojordade vägguttag och sen kopplar datorn till denna och sen är hela härligheten skyddad, jordad och fri från ev krypströmmar. Är det så?

Hej alla kunniga och okunniga personer på detta forum, låt mig klargöra några saker som är högst relevanta i denna diskussion.

Krypströmmar i chassin och i jordgångar finns i alla produkter som jobbar med motstånd och transistorer, eftersom alla chassin är jordade, och alla jordkopplingar har olika jordvärde, dvs skillnader i jordningförmågan.

Därav så jobbar många "Hi-Fi" experter med potentialutjämning i studio etc. Missljud från elektronik är i nästan alla fall, om dom ej är mekaniska, beroende på detta.

En skydds transformator, som Göcke föreslår, är ett bra alternativ, för den erbjuder största möjliga "rena" spänning till datorn, men jag tror inte det löser problemet, bara "lindrar" det.

Det rätta att göra är ju givetvis att "jorda" det rummet där datorn är ansluten, detta skall ombesörjas av en elektriker.

Jag antog pga. ärendets utformning, att detta ingrepp inte ingick i planerat åtgärdsbudget? Jag kan ha fel, men men......

En annan sak som jag till 90% tror fungerar, eftersom detta problemet inte brukar uppstå på en dator, är att byta nät aggregatet, då det brukar vara i det som dom flesta motstånd i jord brukar uppstå! Kretskorten brukar ha en mycket bra negativ anlutning mot nätaggregatet.....

Om det är någon som tvivlar så kan jag ge er ett exempel på missljud som uppkommer vid jordfel...

Har ni någonsin hört ett vinande i en bilstereo ? Som ökar när man ökar varvtalet på motorn ?
Många kallar det generatorstörningar, vilket också i praktiken är rätt, men den enda anledningen till att man får ut dom i högtalarna är att man har jordat sin utrustning på ett ställe i bilen som har ett sämre jordvärde än vad generatorn har som lämnar strömmen till utrustningen. Skillnaden mellan dessa jordpunkter visas tydligt i hur stor störningen är.

Ett sätt att enkelt kolla om man har stora störningsfält i ett chassi är att ta en vanlig freestyle, trycka på play och vrida upp volymen, sen går man runt med freestylen i rummet och så fort du närmar dig ett större elektromagnetiskt fält så kommer du att höra detta genom hörlurarna....

Nog om detta, jag har sagt mitt. gör som du vill Pernilla och lycka till!

Annons
Hej Pernilla

Det du har är som flertalet sagt här ovan är ingen ordentlig jord som gör att du får ett vinande ljud,, tyvärr är det så att i en vanlig villa/lägenhet så finns det ingen riktig jord,, det som finns är en så kallad noll jord,, ofta räcker det med att man vänder på kabeln till datorn / skärmen / skrivaren / etc etc ,, beroende på vad man har för utrustning inkopplat och om det är ett jordat uttag på utrustningen,, Vill du ha direkthjälp så har du min email här så ska vi kunna lösa detta på ett enkelt och för dig tillfredsställande sätt

mickael@coda.se
Det härligt att det är så många som vill hjälpa till, Jag skulle vilja att Pernilla försöker lysna sig till var ljudet kommer ifrån.
Och tipsar oss om det så tror jag att vi löser detta problemet.

Till Minion IT vill jag hjälpa till att förtydliga lite om vad som ger det vinande ljudet i högtalarna i bilen, i grova drag.
Ifrån Generatorn så genereras en växelspänning som likriktas och ger en varierande positiv spänning ut, denna spänning jämnas ut när den laddar batteriet till att vara knapp någon millivolt när batteriet är laddat. om nu batteriet
belastas eller är dåligt så blir det en större variation som kan framkalla detta vinande ljud,eftersom den elektronik som finns i radion vill ha en jämn och stabil spänning, i ett annat fall så kan det uppkomma ett magnetiskt varierbart fällt runt ledarna till batteriet vid laddning som är så stort att det är svårt att skydda sig mot detta. eftersom de magnetiska och elektriska lagarna följer varandra så är det helt naturligt och inget fel, men det kan ställa till förtret, och i HiFi sammanhang så pratade man om balancerade ledningar, bara för att man ville ha bort de inducerade spänningar som man får i parallella ledare via omgivningen. I telefon sammanhang så tvinnar man trådarna medsols och motsol med jämna mellanrum för att motverka
dessa induktioner.(överhörning)
Krypströmmar är något annat, råkar man ut för det så är isoleringen dålig och skall åtgärdas.
I bilar med långa laddningskablar mellan batteriet och generator , typ de nya volvokombibilarna som har batteriet där bak. så kan det magnetfält som omger kablaget vara så stort att det även är svårt skydda sig mot denna störning.
Men det har inget med några krypströmmar att göra.
Möjligtvis att det finns spänningsfall i dåliga anslutninga och ledare. Annars så är det bara elktromagnetisk induktion som det handlar om och där kan man få allt som kan bli magnetiskt eller leder elektrisitet att påverkas.

Pernilla :
Fonzie© beskrev det ganska bra att vi har en fas och nolla
och att man kan snurra en eller flera kontakter för att testa
så att man får fasen och nolla lika.
om man har en skydds transformator emellan så isolerar man alltså möjligheten att komma i kontakt med den riktiga
230v~ och nollan, man jobbar så på elektronikverkstäderna
för att inte råka ut för den fadäsen att man råkar ta i chassiet på två apparater och de råkar vara trasiga så att fasen finns
på chassiet på någon av apparaterna,
Nu är sanolikheten väldigt liten att det är det, men skulle det vara så så skulle även mätinstrument råka illa ut.

I börgan av sommaren var det en man som dog i duchen
för att han hade lagt värmeslingor i golvet och satt en stickpropp på anslutningen, förmodligen så satte personen i
kontackten fel eftersom han hade 50/50 på att göra det.

Det är av denna orsak jag avråder att dra andra kablar än de
som skall vara, om allt är okey så händer inget , men om man drar en kabel mellan dator och ett element och det finns ett fel så kan man råka riktigt illa ut om man sedan i sin tur tar i tex vattenblandaren och den har blivit (strömförande)
Alla datorers nätdelar och skärmar mm skall ha en godkännade att de är tillverkade på rätt sätt och det skall räcka.
förr hette det S märkning nu har de ett gemensamt eu godkännande sk. CE märkning som skall visa att de har testats och följer bestämmelserna.

En nätdel har i sig en transformator som skyddar/omvandlar.

oj , nu blev det mycke igen
mvh / göcke

PS
Pernilla leta de vanliga felen först som finns i datorerna.
Chassit i en dator blir strömförande om man inte har det i jordade uttag och det blir något sånt fel.

En annan anledning till att man ska ha dator och skärm i jordade uttag är att man minskar strålningen från dessa..
Tjeniks Rob , Chassiet är ju redan strömförande eftersom den negativa delen (minus) från nädelens olika likspänningar är gemensamt. i nätdelen. och grenar ut sig till
alla anslutningar som hängs på som perifera dela.
mus,skärm,modem osv och att det är lättare att bygga så med gemensam minus (det som somliga kallar jord) eller som man säger man kopplar till pluss och jord (-) chassie.
alltså ett begrepsfel som är vanligt/allmänt förekommande.

Att jorden från propskåpet skulle hjälpa till att hindra strålningen har jag svårt att se.
Strålningen från en skärm är indelade i två delar, den elektromagnetiska och den rent elektronstrålande (ljus)från skärmens framsida, den strålning som kommer på en från skärmens framsida kan liknas vid att sitta i solen fast det är inte samma våglängder så vi blir inte bruna utan röda i ansikte om vi sitter vid en gammal svartvit skärm som det var innan färgskärmarna kom.
och det magnetiska skyddet får man med att kappsla in allt i
avskärmande metall höljen eller metallisk plast.



Jag brukar råka ut för detta ljudfenomen lite då och då, och jag har jordade kontakter. Men ljudet tycks komma ifrån mitt grafikkort, och det är inte fläkten. Om ljudet uppstår brukar de fungera att bara starta om datorn. Min kompis hadde också ljud ifrån sitt grafikkort, och det var passivt kylt, så jag skulle tro att det är något i chipset som låter. Varför vet jag inte.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem