Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Kött fisk eller vegetarian

Kött fisk eller vegetarian

Vad äter du egntligen mest av, och vad tycker du bäst om.

Jag äter mycket kött, kan nog påstå att jag äter 80 % av det. Gärna nötkött men även andra sorter, äter mycket kyckling och alldeles för lite fisk

Äter jag fisk, så år det alltid stekt, klarar inte av kokt.

Äter jag kött eller kyckling, så gör jag det alltid tillsammans med en sallad med färska grönsaker, och ofta blir det t.ex en kycklingsallad, där köttet blandas i salladen.

Jag äter helst kokt potatis till det mesta, men ibland blir det också pasta

Favorit rätten just nu är en sallad med kräftsjärtar och bakad potatis.

Aldrig någon efterrätt.

Låter det någonting för dig, eller har du helt andra vanor, äter kanske inget kött alls?

PS. Glömde fråga om ni provat Joannas köttbullsrecept, hon finns här på IS:
Antal svar på detta inlägg: 15
Sidor: 1 2 Nästa »

Länken till Joannas recept: http://www.internetstart.se/forum/las.asp?id=52638&sida=2

Jo, jag är också en riktig carnivore. Föredrar nöt framför fläsk, fläsk framför kyckling och kyckling framför fisk. Tyvärr. Inte helt hälsosamt.

Jag är också medlem i ett annat forum, där Joanna tydligen också är medlem efter mitt lilla tips.

Häromdagen diskuterades samma fråga där och utfallet var liknande det i våra två exempel .

Jag älskar hemmagjort potatismos. Ihop med en saftig ört/limemarinerad och inbakad entrecote, rödvinssås och en god ruccola/rädis-sallad till är det inte mycket som kommer in närheten. Ett gott bourgognevin till så är saken "biff" .

EZ
Jag är väldigt noga med maten,jag äter bara sådant som är gott
OK Vargo, du får gärna utveckla det lite mer .

EZ
Annons
Underbart Vargo! Det gör jag med.Jag älskar också all sorts fisk stekt kokt eller friterad. Här hemma är det fisk minst två gånger i veckan .En av favoriterna är kokt lax med skirat smör och pepparrot. För det mesta blir det husmanskost,Kalops,kotletter.köttbullar, kåldolmar,stekt fläsk med löksås osv.Alltid med sallad eller kokta grönsaker. Älskar att laga mat , har ju´haft det som yrke i dryga 38 år.
Hejsan

Jag har sällan råd med kött eller fisk. Det blir mest fiskpinnar, korv eller färs.
Soppa är också billig mat.

millep
millip!! Det är inte dyrare att köpa fisk färsk sådan ,när Du köper 1kart. fiskpinnar får Du betala vad 1,5 kg färsk fisk kostar och får ut bara 3/4 kg fisk resten är pannering. Korv kan man gör många olika rätter av,så det är en bra mat det också, detsamma gäller färsen. Men jag tror att Du mest tänker på vad barna tycker bäst om,de slipper ju´tugga bara gapa och svälja. Men millep ät mycket grönsaker det är också ganska billig mat.
Visste ni detta om fiskpinnar.

Torsken fångas utanför Bohuskusten, rensas och föres in till fiskekamnen. Där fryses den och forslas i fryscontainrar med båt till Kina, väl där tinas den upp till +4 grader styckas upp och läggs i kartonger, fryses åter ner och skeppas på samma sätt tillbaka till Sverige.

Jag trodde inte på detta när jag hörde det, men fick det bekräftat efter en förfrågan hos Findus.
Men då är det inte konstigt att fisken är dyr, om den ska till Kina och tillbaka. Så mycket onödigt jobb.
Det ger en helt ny mening åt begreppet Kinamat .

EZ
Pensionär!! Det finns sällan färsk fisk att köpa där jag bor, och om det finns så är den för dyr. Det är synd för det är kul att laga mat. Jag har ett litet grönsaksland hos min bror, där har vi morötter, rädisor, persilja och lök. Grönsakerna i butiken är ju billiga nu men inte andra årstider. Jag plockar mycket bär nu och fryser in, eller gör sylt. Blåbärspaj är en höjdare. Och så lätt att göra.

Mvh/millep

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem