Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Dödsleken

Dödsleken

Vad är det som har hänt våra ungdomar? Varför har det blivit så "inne" att utsätta sitt liv för dödsfara? Hopp från broar,åka på tågvangstak och nu det sista stypning tills man svimmar? Hur ska vi kunna lära dem att man inte leker med döden?
Antal svar på detta inlägg: 20
Sidor: 1 2 Nästa »

Jag tror att sådana här saker som du nämner, skall vi skylla på alla våldsfilmer, TV spel och dataspel.

Det är inte ovanligt idag att 6 åringar sitter och spelar spel på en dator, med blodet sprutande häftiga karateslagsmål, våld våd våld.

Hade föräldrarna tagit sig mer tid att sysselsätta sina barn, och inte använda TV ovh datorn som barnvakt, så tror jag att vi i alla fall hade varit en bit på väg.
Ja Micke det ligger nog mycke i det! Men det måste väl gå att få något stopp ? Så föräldrar ! HJÄLP oss hjälpa dem!!
Men snälla nån ni har verkligen ingen koll på verkligheten, det här är något som media förstorat upp!

Man blir så irriterad när man läser era inlägg när ni inte har koll, jag växte upp under 80 och 90-talet då fans det alla dessa grejer men det fanns inte i media då, det var helt enkelt inte nyheter på den tiden. Era sk. karateslagsmål, vafan det var ju det som var så inne och häftigt under 70-talet när det knappt ens fans dataspel, ja legoklossar som käkar upp andra legoklossar är väl inte så blodigt. Skyll aldrig på dataspel det är snarar nyheter som gör folk avtrubbade (åtskilliga vetenskapliga undersökningar har frikänt dataspel så kom inte med mer skitsnack.) Och de strypningslekar som mina kompisar höll på med på 80-talet de msåte de ju lärt sig nånstans och tagit upp ofta från en äldre generation.

och hoppa från bror, snälla nån det gjorde man väl reda på er tid? eller var det när man hade vinterkläder på sig när man bada och endast fick gå i till midjan från stranden?
Annons
Men snälla Rob dataspel , media, varit även förr o.s.v. Inte kan det vara en ursäkt,NEJ!!! Men måste man bara se på och rycka på axlarn och säga ja,ja,! Får man inte försöka fundera på om något kan göras för att ändra på attityden på liv och död bland ungdomar idag??
Jag är benägen att hålla med Rob i det mesta faktiskt.
Inget av detta är nytt, det är ett led i uppväxten att tänja på gränser och hävda sig i kompiskretsen. Det som är nytt är att det filmas och läggs upp på Internet.
Då blir det också extra lätt för tidningar att gotta sig i det och lägga ut bilder mm. Om tidningarna tyckte att det var hemskt, varför skulle de då länka till youtube där man kan se filmerna och lära sig hur man gör.

När min kära far växte upp var det knytnävsslagsmål, brottning och knivfäktning.
När jag växte upp under 80 och 90-talet gjorde vi en grej som liknar stryplekarna. Vi hyperventilerade och böjde oss fram och tillbaka fort tills man svimmade. Jag lyckades aldrig men många av mina kompisar gjorde det. Vi gjorde även en massa annat dumt.
Jag vet även att det under 90-talet på vissa ställen blev populärt med glaskrig = snöbollskrig fast med glas ifrån glasigloos. Det har jag själv inte varit med om.

Att skylla sånt på film, tv-spel mm är bara löjligt. Folk har försökt beskylla kulturen för ungdomars beteende (ett beteende som man inte förstår pga att man är uppväxt under en annan tidsperiod) sen urminnestider. Glöm inte att Rock n Roll förstörde 40-talisterna och det har ju gått åt helvete för dem! *ironi*
hoppa från broar och åka på tågvagnstak, busskofångare osv har funnits så länge som jag har levat, inget nytt. det som skiljer allt från stenåldern är att vi i dag blir matade med information så att vi härsknar, framför allt vi gamlingar som
inte orkar med att filtrera nyhetsmediet.
förr fick vi lokala nyheter som det vanligaste nyhetsflödet, i dag skall vi tycka om hela jordens befolkning.

det som skiljer vår ungdom mot vår , är att de har tekniken i sin hand och nyhetsflödet. däri ligger hela problemet, när det blir ytterligheter.
Det finns nog alltid några dumdristiga i varje gäng, några som saknar vad "normala" människor har i fråga om spärrar och självbevarelsedrift. Kanske är det så att de är fler till antalet, eftersom vi befolkningsmässigt är fler - eller också är det så att de bara märks mer. Kanske också det är fler som triggas till att bära sig åt som fullblodsidioter, när någon kompis står och filmar det hela för att lägga ut filmen på nätet efteråt.

Tyvärr går det ofta "åt helvete" med ungar som saknar självbevarelsedrift - det är oftast dom som "går åt" under fyllerallyn, dragrace och sådana lekar...

Jag minns att det inte alls var ovanligt med dödslekar att yngre klättrade på järnvägsvagnar och blev zappade av kraftledningarna, eller åkte bak på cykelstället på bussen när jag var ung själv... och det var innan datorspelen fanns.

Var fanns då "våra" föräldrar... dvs de som är pensionärerna idag.
Håller med Rob här... det är lättvindigt att skylla på datorspelen, men väldigt behändigt.
JAHA!! SÅ är det, så har det alltid varit och så ska det förbli! ! Inget att göra åt! Eller?
hur tacklar man det om de inte tror att de kan dö av en lek,
utan att de tror att de är odödliga??
hur präntar man in alvaret i olika händelser!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem