Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Dödsleken

Dödsleken

Vad är det som har hänt våra ungdomar? Varför har det blivit så "inne" att utsätta sitt liv för dödsfara? Hopp från broar,åka på tågvangstak och nu det sista stypning tills man svimmar? Hur ska vi kunna lära dem att man inte leker med döden?
Antal svar på detta inlägg: 20
Sidor: «1 2

Naturligtvis skall man som förälder förklara allvaret för sina barn/ungodmar för att förhoppningsvis få dem att förstå att lekarna är farliga. Mer än så kan man inte göra. Man kan inte låsa in barnen för att de inte skall skada sig själva.

Har du något förslag "pensionär"?
Tyvärr är jag pessimistisk: jag tror inte att det går att göra något åt det. De flesta människor lär sig tidigt att inte leka med eld, att man slår sig om man hoppar från höga saker, att man inte kan andas under vattnet och sådana saker. De kan också tänka i flera led och lär sig använda sig av det även för att skydda sig själva. Det gör de samtidigt som de lär sig att inte skada andra. Men, de som saknar självbevarelsedriften, saknar oftast förmågan att också sätta sig in i hur, och (kanske viktigast) att bry sig om vad, andra människor känner och tänker. Hur förklarar man för någon att de inte är odödliga? Eftersom de inte lär sig att det gör ont förrän de slår sig, så är det lite svårt att förklara att "gör du egna fyrverkeribomber hemma kan det explodera och du kan förlora händerna" innan det är för sent. För ingenstans, som hos just dessa människor, är ju sättet att resonera "det händer inte mig" ett så framträdande drag.
Hej , jag måste hålla med dom som säger att sånt har alltid funnits , jag själv har gjort lite såna dumheter ( dumma mig ) .

Jag tror inte att det går att stoppa sånt det ännda är nog om nån av kompisarna råkar riktigt illa eller om nån dör och ungdomarna / barnen lär sig av det , sen är det ju oxå sant att media vet mycke väl vad vi reagerar på och frossar gärna i att skriva hur mycke som helst om sånt och andra händelser som vi så gärna ältar , Det är så dom tjänar pengar sen menar jag inte att det är på nåt sätt ok att ungdomar / barn gör sånt för det är allvarligt och många andra blir lidande av det säg tex nån som jobbar vid en järnvägs station osv det är inte roligt för dom .
Inte stog det nåt i tidningen om vad vi ungdomar på 70/80 talet höll på med man fick bara en utskällning så va det iaf för vårat gäng .
Annons
Göcke!!

Du har aldrig slagits av tanken att dessa herrar är drogade som klättrar upp
på tågen och klampar in på transformatorstationer. För det är väl ynglingar vi pratar om. Tjejer är inte så benägna. Dom stryper varandra tills dom svimmar. Verkar vara en kul grej. Min granne vill nog strypa mig. Då får jag känna hur det känns. Det är det enda jag inte provat. He,he!!
Det finns nog hos både tjejer och killar, fast de kanske tar lite olika uttryck. Tjejer är mer benägna att vara dumdristiga med sina kroppar när det gäller droger, sex och sådant, medan killar verkar vara mer "show offs". På samma sätt som att andra typer av beteenderubbningar yttrar sig olika mellan killar och tjejer.
beteenderubbningar , där satt den lillie. Är det inte samma som " knäpp "??
vet inte om jag tar drogerna som försvar för att göra dumma grejor.
ideen har de ju fått innan, de droggades.

jag vet en kille på 12år som gladeligen hoppar från 10-15 meter.
vad som finns under spelar ingen roll.

möjligen droggas de av adrenalinkicken.
och det är därför det har blivit så utbrett med extrem grejorna.

men jag är ingen expert. men jag ser dagligen helknäppa grejor.
Klättra upp på järnvägsvagnar tror jag att man gör för att vara tuff, och jag betvivlar att man är nykter vid sådana tillfällen.

Alla vet att vi tappar omdömet i samband med för mycket alkohol, och i nyktert tillstånd betvivlar jag att någon klättrar upp med ledningar innehållande 18000 volt strax ovanför sig, det räcker faktiskt att befinna sig 1 meter från ledningarna, eller i fuktigt väder ännu längre, för att man skall få dödande ström genom kroppen.
Ja Du Tela, Om det vore så väl!! Men med all den teknik och för de lärde som har då tiden i minne kunde få fram en information som ungdomarna lyssnade på .Där till är inte jag den rätta, men varför hålla tyst med att det är fel detta att utmana döden. Förlåt om jag tagit upp ett ämne som är ouppnåligt att få ett bra svar på!!!
Jag tror inte det är så att man tar en sådan här fråga med en klackspark, men det är ju oerhört svårt och näst intill omöjligt att tala om hur man skall stoppa det.

Just detta att media uppmärksammat det som flera skribenter nämner, kan ju vara ett sätt att nå fram, sedan kanske lite mer information i skolorna inte skulle skada. Undrar hur många ungdomar det finns, som har en aning om att man inte behöver komma i kontakt med en elledning för att få ström i sig.

Information är nog mitt svar på din fråga:

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem