Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Storlek på fönster

Storlek på fönster

Jag vet att detta varit uppe flera gånger tidigare men denna gången hjälper vare sig mina kunskaper eller de jag läst här tidigare.

När jag startar IE så bli fönstret fullstort, så långt ok. Men om jag klickar på ex banklänk här på IS så öppnas det i ett mycket litet fönster ca 3X3 cm. Jag maximerar det fönstret och stänger sedan alla fönster.

Startar om IE, samma sak, det första fönstret blir fullstort, nästa som öppnas via banklänkar eller mail blir ca 3x3 cm.

Någon som har en bra idé?
Antal svar på detta inlägg: 17
Sidor: 1 2 Nästa »

Jag vet inte om det funkar på andra datorer än min egen, men jag det där händer mig ibland. För det mesta brukar det funka genom att jag drar det lilla fönstret till fullstorlek. Inte använder knapparna i översta högra hörnet, utan lägger cursern i kanten av fönstret och "drar" med pilarna. När jag sedan startar om datorn igen, så brukar den komma ihåg storleken på fönstren.

Den här datorn är den enda som jag haft det problemet med, så det kanske är något unikt för just min burk, men det skadar inte att försöka i alla fall...

Berätta om det funkar *fniss, det vore skoj att se om någon mer än jag har en psykodator...
Tyvärr, min dator är av en annan psyko-art :) Funkade inte
NäNä, det är handhavandefel, datorerna gör bara det de är instruerade till.
ett fel många gör är att låta sina fönster starta i maxläge.
och avprogramerar mellanläget, så att det bara finns max eller min läge.

hamnar ni i detta läget så kommer ni bara ur det genom att högerklicka i ett tomt utrymme nere i startraden/aktivitetsfältet och välja överlappande, gör sen fönstret
mindre så att ni ser en del av skrivbordet, stäng fönstret och starta igen.
Annons
Det vet jag Göcke, grejen är bara att veta exakt när man instruerar datorn och när windows gör det åt en. Tycker inte att det är ett fel att starta i maxläge. Jag vill inte ha småfönster. Det har fungerat i alla år tidigare och windows brukar minnas senaste storlek på fönster. Förstår inte varför det är skillnad på fönster och fönster, och då menar jag IE. Det är bara i IE problemt uppstått.

Ditt tips resulterade iallafall att IE-fönster nr 2, från mail-länkarna, startar i ett större fönster än tidigare men fortfarande inte i maxläget som det har gjort tidigare.
Nä för att du nu inte kör i maxläge, fixar du det så kommer alla att hoppa upp i maxläge, eftersom det är läget som man stänger i som bestämmer regeln.
fixar du det Tompaxox?

Du kan få samma problem med vilket fönster som helst.
det är inget specifikt för IE. Det är bara vanligast där, för 80% av all tid för en icke yrkesanvändande ligger på att surfa.
Startar IE, första fönstret kommer upp i maxstorlek. Startar fönster nr 2 från mail-länkarna, kommer upp i drygt kvarts-storlek nu istället för 3X3 cm. Maximerar även fönster nr 2. Stänger ner IE helt, när fönstren är maximerade och startar om IE och proceduren upprepas. Var/när instruerar jag fönster nr 2 att starta i maxläge? Alternativt, när bestämmer Windows åt mig att fönster nr 2 ska starta i mindre läge än det jag hade när jag senast avslutade IE
Lek lite med att välja högerklick i aktivitetsfältet och de alternativ du har.
och hur det påverkar fönstren. stäng ned och börja om, tillslut kommer du på hur du ändrar det

övning ger färdighet
http://www.nordichardware.se/index.php?news=1&action=more&id=8130
Hitta
de något här vet inte om det duger
Det kunde nog funkat Vargo, om jag hade haft IE6. Det blev mycket klickande och dragande och växlande och startande. Till slut har jag kommit nästan ända i hamn.

Fönster nr 2, startat från länk verkar omöjligt att få i maxstorlek från början. I IE6 var det aldrig några problem, ger mig katten på att det har med flikarna i 7:an att göra på något sätt.

Det kan ha varit så här jag hade det tidigare också utan att se att fönster nr 2 inte riktigt var i max, men det får duga så här. Jag hittade emellertid inte den exakta metoden. Det får ge sig någon annan gång. Tackar för hjälpen alla ändå :)
Tompaxox , det har inte med IE7 och flikar att göra heller,
precis som jag nämnde
kan du få samma problem i alla program som körs.

Vargo-s länk pekar på samma lösning som vi har i flera andra tådar här på forumet. och löser bara en delmängd av de fönster som ni kan få upp.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem