Fredag 26 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Växthuseffekten

Växthuseffekten

Tror du på växthuseffekten. Måste erkänna att jag är väldigt kluven i denna fråga. När man hör domedags uttalanden i TV, och läser skrämmande reportage i tidningarna, så visst blir man lite skärrad.

Men så nästa dag är det någon klimatforskare, som säger att det här alltid har gått i cyklar, vi har haft istider och vi har haft närmast tropisk klimat.

Det som egentligen styr vårt väder är Golfströmmen och El Ninjo, en liten förändring i dessa strömmar skulle kunna innebära katastrofala väder förhållanden.

Så vem skall man egentligen tro på, har en känska av att hela debatten är överdriven, kanske framdriven av milöaspekter, som varit på modet i ganska många år nu, men säker kan man ju inte vara.
Antal svar på detta inlägg: 23
Sidor: 1 2 3 Nästa »

http://www.klimatbluffen.se/

Här kan man läsa en del om hur det ligger till. Kolla filmerna, riktigt intressanta.
Jo, jag tror nog att vi ser effekterna av den. Jag tror inte på sammanträffanden, och det måste finnas en orsak till att väderfenomen inträffar nu, som inte inträffat på 300 - 400 år.

Tyvärr är jag också pessimist och tror inte att det går att stoppa det här. Om några generationer så misstänker jag att det är slut med livet som vi känner det här. Alla kommer att leva ihopträngda på norra halvklotet och försöka klara sig så gott det går...
Fy, vad det låter kusligt! Vi kanske får gå klädda som rymdfararna, för att klara luften. Men jag hoppas att all forskning leder till att vi kan behärska luftföroreningen, på ett bättre sätt.Kommande generationer kaske flyttar till Mars vilket säkert går då, när vi förstört vår planet!
Annons
Om man får tro forskarna som medverkar i filmerna så är det så att det går inte att se några samband mellan temperaturkurvorna och koldioxidkurvorna överhuvudtaget. Vad som däremot sammanträffar identiskt med temperaturkurvor är solaktivitet. Där är kurvorna i princip parallella.

Personligen tror jag inte att CO2-halten har den inverkan på miljön som vi matas med av media. Då är jag mer orolig för andra gifter som påverkar miljön, försurning etc. Men klimatet har vi nog väldigt små möjligheter att påverka.

Man skrämmer oss med att t ex Maldiverna skulle upphöra att existera när polarisarna smälter. Men faktum är att havsnivån där ligger LÄGRE idag än för 50 år sedan. F ö så hinner aldrig polarisarna smälta i den takt de skulle behöva för medeltemperaturerna ligger så lågt att de inte smälter.
Jag tror att dagens klimatsituation beror på en kombination mellan växthuseffekten och naturliga svängningar i klimatet.

EZ
EZ!!

Det är min tankegång oxå. Kan inte drömma om att människan kan påverka jordklotet med sina utsläpp. Det är en naturlig cykel som vi inte kan göra något åt. Blir det kallare eller varmare. Ja!! Vadå!!

Tänk er ett vulkanutbrott av dignitet. Det motsvarar nog 100 milj. bilars utsläpp i 500 år. Av koldioxid och gud vet allt.

Jag vet inte varför media skrämmer upp oss. Men det kanske säljer bra. Jag tycker det " skitsnack ". Vi människor kan aldrig bemästra naturen. Så mycket har jag förstått.

Har länge tänkt på att skaffa pool. Men det verkar som det är bortkastade pengar. Min fastighet blir strandnära år 2100. He,he!!
Tja som vanligt är det ekonomi inblandat.

Forskare får anslag. Journalister får betalt för artiklarna. Ju fler artiklar desto mer skräms folk och journalisterna får mer pengar. Industrin, i synnerhet bilindustrin får nya saker att konkurrera med och förmodligen en del bidrag. De kan peta på nya mojänger på bilarna som de kan tjäna mer pengar på.

Såg i en av de filmerna i länken ovan att det är haven som släpper iväg i särklass mest CO2. Den mängd människan producerar är knappt en fis i rymden.
Tompaxox !!

Din länk med " klimatbluffen " var bra. Nästan för bra. Amerikaner är inte världens klyftigaste. Det vet jag. Men jag tror dom kan skilja på en missil och ett flygplan.

Det är ju omöjligt att fråga dom som satt i planen vad som är sant. Men är den hypotesen rätt som framgår av din länk så var både flygplan och missiler inblandade. Varför dölja att missiler var inblandade. Det vore ju en fjäder i hatten för terrorn, att dom förfogar över sådana vapen.

Den dagen dom får sådana " grejer ". Då är det kört för oss babianer. He,he!!
Den länken har jag inte kollat, det var ju klimatet det handlade om här...

9/11 kommer vi kanske en dag att få reda på sanningen om. Just nu spekuleras det vilt bland konspiratörer världen över. Den officiella versionen är definitivt inte sann, det bör väl stå utom allt rimligt tvivel nu. Konspiratörernas teorier gränsar till galenskap flera av dem. Några har mer sansade teorier, kanske har de rätt. Al-qaida verkar inte haft så mycket att göra med det hela iaf.
Att polarisarna smälter är väl inte någon nyhet direkt, jag hörde talas om det i skolan redan i slutet på 60-talet - huruvida Maldiverna sjunker eller inte är väl inte en fråga som egentligen har något intresse, om inte för att väcka uppseende, eftersom det ligger rätt långt i framtiden.

Det spelar nog inte så stor roll, vad vi människor tror, att vi kan eller inte kan göra - våra försök under århundraden att bevisa, att vi är skapelsens krona, har bara resulterat i, att våra "civiliserade" levnadssätt är på kollisionskurs med naturen och att den kommer att protestera och till slut göra sig av med oss, som det irriterande lilla kryp vi är.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem