Är elitsporten sjuk?
Antal svar på detta inlägg: 25
Kan du utveckla din fråga lite?
ligger det inte i elitsportens natur? Att ett litet antal människor är abnorma och kan springa fortare, hoppa högre och oftare än andra?
Jag anser inte att elitidrotten är sjuk!
En elitidrottsman av idag kan hålla sig på toppniva några år, han kan tjäna stora pengar, och det skall man inte missunna honom, han offrar en enorm mycket tid, stora risker för skador och han bär på enorma förväntningar.
Idag är det ett fulltidsjobb som kräver otroligt mer än att jobba en 40 timmars arbetsvecka. Efter karriären så har han ev. sin försöjning klar för resten av livet i bästa fall, men då har han också presterat otroligt mycket mer än de flesta av oss i kanske 20 år.
Skulle något vara sjukt, så är det väl de som dopar sig (fuskar), men förhoppningsvis är det ett fåtal, och det skall inte låta en skugga falla över de, som underhåller oss på toppnivå.
Tilla alla duktiga idrottsmän och kvinnor!
En elitidrottsman av idag kan hålla sig på toppniva några år, han kan tjäna stora pengar, och det skall man inte missunna honom, han offrar en enorm mycket tid, stora risker för skador och han bär på enorma förväntningar.
Idag är det ett fulltidsjobb som kräver otroligt mer än att jobba en 40 timmars arbetsvecka. Efter karriären så har han ev. sin försöjning klar för resten av livet i bästa fall, men då har han också presterat otroligt mycket mer än de flesta av oss i kanske 20 år.
Skulle något vara sjukt, så är det väl de som dopar sig (fuskar), men förhoppningsvis är det ett fåtal, och det skall inte låta en skugga falla över de, som underhåller oss på toppnivå.
Tilla alla duktiga idrottsmän och kvinnor!
Annons
Det är faktiskt just det jag menar...ideologin om elitidrotten är sjuk. En idrottsman på elitnivå tillför inte jordens befolkning ett enda dyft egentligen. Är inte produktiv. Gör ingenting av egentligt värde för vare sig enskilda eller samhället i stort. Att passa en puck, sätta ett skott i krysset - kasta 92 m i spjut, springa fort i 100 meter osv.osv är sjukt övervärderat. En undersköterska, snabbköpskassörska, asfaltsläggare, polis, byggarbetare tillför vårt samhälle miljader ggr mer men tjänar precis lika mkt mindre. Argumenten kan göras miltas vidare - men som sagt - är inte elitidriotten sjuk?
Tycker fortfarande inte det Kent57.
En idrottsman tillför människor ofantligt mycket i form av avkoppling och underhållning, och de om någon anser jag tillför något väldigt produktivt.
Tror att många av dem du nämner, sjuksköterskan, snabbköpskassörskan, asfaltsläggaren njuter av att komma hem ibland och få se toppidrott på TV, tror t.o.m att en del av dem mer än gärna betalar ett par hundralappar, för att gå och heja fram sitt favoritlag.
Att sedan jämföra vad de tjänar tycker jag inte är rättvist, varför jämfor du inte istället med de här högbetalda cheferna, som dessutom sitter med bonus program och fallskärmsavtal.
Får en känsla av att detta är ett utfall av den berömda svenska avundsjukan, det är svårt att bli älskad i ditt eget land, det har många svenska idrottsmän o kvinnor fått erfara.
En idrottsman tillför människor ofantligt mycket i form av avkoppling och underhållning, och de om någon anser jag tillför något väldigt produktivt.
Tror att många av dem du nämner, sjuksköterskan, snabbköpskassörskan, asfaltsläggaren njuter av att komma hem ibland och få se toppidrott på TV, tror t.o.m att en del av dem mer än gärna betalar ett par hundralappar, för att gå och heja fram sitt favoritlag.
Att sedan jämföra vad de tjänar tycker jag inte är rättvist, varför jämfor du inte istället med de här högbetalda cheferna, som dessutom sitter med bonus program och fallskärmsavtal.
Får en känsla av att detta är ett utfall av den berömda svenska avundsjukan, det är svårt att bli älskad i ditt eget land, det har många svenska idrottsmän o kvinnor fått erfara.
Nix...fel...gilllar som "alla andra" när Foppa fintar eller när Kajsa klarar m darr på ribbban - men inte är det värt ngt mer belöning än ngnt annan insats som i vårt samhälle är betydligt nyttigare. Och..hrm.."avundsjuka"...jovisst en o annan direktör kunde naturligtvis dra ner både p lön o pensionsavtal också - må gott
Liksom du Kent, så har jag lite svårt att se det de gör som viktig insats för samhällets bästa, mer än underhållningsvärdet då. För det är ju stort. Om de är värda eventuella pengar eller inte, bryr jag mig inte så mycket om. Är några villiga, att betala Foppa för att göra mål, så låt dem göra det då. Det drabbar ju ingen fattig direkt. Och sponsorpengar är ju aldrig pengar som skulle kommit samhället i övrigt till godo ändå.
Sedan funderar i alla fall jag på ibland, varför det är så viktigt och hur det kommer sig, att ett lands befolkning kan enas och förenas framför teveapparaterna, bara för att någon fått en abnorm förmåga att springa fort i några sekunder... Eller kan daska till en puck i rätt ögonblick... (Jo, jag sitter och kollar jag också...)
Sedan funderar i alla fall jag på ibland, varför det är så viktigt och hur det kommer sig, att ett lands befolkning kan enas och förenas framför teveapparaterna, bara för att någon fått en abnorm förmåga att springa fort i några sekunder... Eller kan daska till en puck i rätt ögonblick... (Jo, jag sitter och kollar jag också...)
Lillie, då är du ingen sportfåne som jag. Jag gick upp vid 3 tiden varje morgon ubder VM i Osaka, för vem vill missa Carro i direktsändning, eller Tyson Gays fantomlopp.
Jag minns det var ett väldigt rabalder för att Björn Borg flyttade till Monaco, men varför skulle han inte göra det, han tjänade stora pengar under några år, för att han var en exceptionell idrottsman, och han var värd vartenda öre han fick för att underhålla oss, för vilken annan underhållning kan mätas med hans matcher i t.ex Wimbledon.
I de flesta länder hyllas såsana här stjärnor som hjältar, men i Sverige skall de alltid ifrågasättas, vilket jag inte kan förstå.
Jag minns det var ett väldigt rabalder för att Björn Borg flyttade till Monaco, men varför skulle han inte göra det, han tjänade stora pengar under några år, för att han var en exceptionell idrottsman, och han var värd vartenda öre han fick för att underhålla oss, för vilken annan underhållning kan mätas med hans matcher i t.ex Wimbledon.
I de flesta länder hyllas såsana här stjärnor som hjältar, men i Sverige skall de alltid ifrågasättas, vilket jag inte kan förstå.
Sportfåne? Njae - ibland kanske. Jag har aldrig tvivlat på deras underhållningsvärde. Inte varit avundsjuk på deras pengar heller. Det blir lite märkligt bara, när en person, vars talang är att springa fort, långt, åka skidor, sparka på en boll (eller vad det nu är) blir hjälteförklarad. Absurd företeesle.
Jag gillar att titta på sport. Inte all sport kanske, men det mesta funkar utom fotboll, bandy och pingpong - men jag ser det inte som något viktigt. Vare sig för mig eller samhället. Under VM nu var jag glad - jag fick nämligen något annat att titta på än pratshowerna eller mina gamla filmer, som brukar få trösta mig när jag inte kan sova.
Hur mycket pengar de tjänar är ointressant. I alla fall så länge som inte jag förväntas bidra till deras försörjning...
Jag gillar att titta på sport. Inte all sport kanske, men det mesta funkar utom fotboll, bandy och pingpong - men jag ser det inte som något viktigt. Vare sig för mig eller samhället. Under VM nu var jag glad - jag fick nämligen något annat att titta på än pratshowerna eller mina gamla filmer, som brukar få trösta mig när jag inte kan sova.
Hur mycket pengar de tjänar är ointressant. I alla fall så länge som inte jag förväntas bidra till deras försörjning...
Sjukt kanske jag in te vill kalla det ,men det är ( tycker jag ) att gå för långt när en klubb säljer en bra spelare för flera millioner! Att sedan en elitidrottare får sponsorer som ställer upp för att denne ska kunna ägna sig åt sin sport, ser jag inget fel i. Som hjältar ser jag dem inte , men som duktiga ungdomar. För mig är en hjälte någon som offrar sig för någon annan, räddar liv o.s.v.!!
Skriv ett svar
Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.
Logga in eller klicka här för att bli medlem