Onsdag 8 maj 2024 vecka 19
Forum
Kategori: Hobby och motor

Sport

Sport

Är elitsporten sjuk?
Antal svar på detta inlägg: 25
Sidor: «1 2 3 Nästa »

1. Peter Forsberg, Colorado 77 850 000 kr
2. Mats Sundin, Toronto 60 550 000 kr
3. Niklas Lidström, Detroit 51 876 000 kr

Ovan är saxat ur Aftonbladets uppgifter ang. årslöner för tre av sveriges topphockeyspelare i NHL - går att googla fram för vem som helst.

Sveriges statsminister idag - leder trots allt - like it or not - en hel nation av 9 miljoner innevånare - årslön knappt 1,4 mijoner

Sveriges chef för Volvo - en av sveriges största arbetsplatser - ger arbetstillfällen till tusentals mänskor tjänar 12,1 miljoner / år......

För att ge ytterligare perspektiv rent ekonomiskt tjänade Barry Bonds - en av USA´s största baseball stjärnor gnm tiderna
2005 (NL AL) Barry Bonds (SFG) 22,000,000 dollar/månad

Pengar är inte allt - mycket underhållning, spänning, faschination, drömmar, förhoppningar och förbaskat hårt slit existerar naturligtvis i dessa idrottmäns liv också men SÅ mkt mer är sjukt!

No further comments
Rättelse av mig själv....22 miljoner dollar / år skall det vara!
Exemple = 22x7(sek) = 1,5 miljarder (sek) / År
En duktig VD får ett bra arbetslag, en duktig idrottsutövare får en stor publik!! Så utan oss med de lägre inkomsterna vore de inget !!!
Annons
Om någon tycker att dessa löner är sjuka, vem är det då som är sjuk, de som tar emot lönen eller de som betalat ut den.

Ingen skall inbilla mig att någon skulle tacka nej och säga, nej tack jag vill inte tjäna mer än Reinfeldt, för det tycker jag hade varit sjukt!
Lillie
Så här skrev du: "Och sponsorpengar är ju aldrig pengar som skulle kommit samhället i övrigt till godo ändå."
Om Axa och Vattenfall, minskade sina utbetalningar av sponsorpengar, och betalade sina anställda bättre, eller minskade priset på på sina produkter motsvarande, ville inte det gagna samhället i övrigt?

I nästa inlägg skriver du:
Hur mycket pengar de tjänar är ointressant. I alla fall så länge som inte jag förväntas bidra till deras försörjning...
Vi är nog alla med och betalar, för nog tar dom pengarna av vinsten på sina produkter som vi har betalat dyrt för!
Sportfåne är jag, tittar på nästan all sport, men nog har ersättningarna för dom bäst betalda spårat totalt ur!
Nu är jag pessimist i grunden och tror inte för ett ögonblick. sponsorpengar vare sig här i Sverige eller utomlands, skulle användas till att höja löner för anställda eller minska priser för eventuella kunder. De skulle bara hamna i fickorna hos någon annan.

De flesta proffsidrottsmän/-kvinnor tjänar inte särskilt mycket. De som gör det, betalas av sponsorer eller organisationer/klubbar, som anser att de har råd med det. Anser någon att Beckham är värd 6.7 miljoner i veckan, så är han det för den/dem som betalar. Jag vet inte vad de förväntas få ut av det, vare sig intäktsmässigt, reklammässigt eller något annat "mässigt", eftersom jag inte känner till deras motiv till att anställa honom från första början, men jag vet, att man inte hamnar i sådana positioner, att man kan göra sådana "köp" utan att vara smart nog, veta att man får igen det man satsat på ena eller andra sättet.

Och som jag sa innan: dessa pengar skulle aldrig komma samhället till godo i form av något annat. Hade det varit så, skulle de redan funnits i samhället och gjort nytta.

Människan är girig av naturen. Såväl när det gäller småsaker som stora saker. (Enda gången hon inte är det, är när hon kan vara frikostig med andras medel.) Företagsledare är inga undantag.
Jo men visast är det vi massan (folket) som betalar dem, tillsist och syvende!! Genom arbete och biljettinteckter m.m. Även om inte sponsor pengarna skulle gå till ökade löner så måste ju´de pengarna tas´någon stans, inte gör det att varan blir billigare, den får PR,men det lönar inte gemeneman. Den ökar försäljningen,och kanske ge flera arbete.Där skulle i så fall samhällsnyttan komma in. Men det måste snart få rimmliga siffror!!
Men tyvärr flyttar ju´våra bäst betalda stjärnor utomlands på grund av skatter! Så visst girighet finns det hos mäniskan! Det heter ju´Mer Ska Mer Ha´!
FEL: Mycke ska mer ha´!! Ska det va´!
Pensionär, du skrev.

Men tyvärr flyttar ju´våra bäst betalda stjärnor utomlands på grund av skatter! Så visst girighet finns det hos mäniskan! Det heter ju´Mer Ska Mer Ha´!

Det gäller väl oss alla, jag är inte så naiv så jag tror att någon som hade möjlghet att tjäna enormt med pengar under några år, skulle avstå möjligheten att behålla så mycket som möjligt av dem.
Just det möjligheten har inte alla! Bara den som har mycket kan få mer!!
Du och jag har väl arbetat och kämpat många år, och fått betala för den välfärd som Sverige har! Carro är änsålänge en av dem som uppskattar att vi alla hjälper till för att få Sverige att fungera för alla!!Om jag hade haft möjligheten, ja, om inte OM hade funnits hade jag varit miljonär!!!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem