Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Ojdå nu när det dags

Ojdå nu när det dags

Att plantera lökar! Hur gör Du?? Jag har inte tagit upp mina lökar från i fjol, sådde bara nya blommor för sommaren. Jag kommer nu att sätta nya lökar tillsammans med de som reda finns där, för att få så mycket som möjligt i rabatten. Fjolårets lökar är tulpaner, nasiccer och påsklilljor, m.fl. små. De nya blir av samma sort.Tidigare tog jag upp de gamla lökarna. Tror Ni att de gamla kommer upp? Har jag gjort fel??
Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: «1 2

Förmodar du menar den som man också kunde gräva ner i rabbaten med lökarna i.
Jag tror inte den finns länge tyvärr.
Den var mycket användbar.
Precis ! Ja den var toppen! Synd.! Undrar varför? Va´den för bra eller? Kanske inte omtyckt av så många?
Lökar kan vara kvar i jorden under vintern
Annons
Kanske därför idén med korgar inte blev populär,utan de lät lökarna vara kvar över vintern. Därmed ingen bra försäljning av (de jag tyckte var bra) korgar!
pensionär; Lökkorgar som du nämner finns fortfarande att köpa,har sett på flera ställen i år, brukar även finnas i en del blomsterkataloger. Har själv några sådana korgar som jag flyttar från rabatten när Tulpaner å Narcisser har blommat över sen hamnar dom bland vinbärsbuskarna under sommaren så om någon månad är det dags att sätta tillbaka dom i rabatten. Lökar kan man ju sätta på hösten så länge marken är tjälfri.
Om att ta upp dom under sommaren är onödigt arbete, men Tulpanlökar bör man nog sätta nya vart tredje år för annars blir blommorna lite små och taniga.
Gulle Dig!!!Va´bra!! Jag ska ut och leta upp dem! Att tulpanlökar blir lite taniga efter några år har jag också märkt. Men jag brukar sätta nya varje varje år, så efter hand har de gamla gjort sitt och de nyare,tar över.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem