Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Nån som har lite koll på Bilar?

Nån som har lite koll på Bilar?

Jag har en volvo S60 som plötsligt inte startar. När jag försöker starta så lyser en lampa som indikerar fel på avgasreningssystemet, men jag vet inte om det finns nåt samband där.Har aldrig haft några problem förut då bilen är ganska ny, men den har stått still några dar i regn och rusk, men det borde den väl klara tycker man. Alla bra förslag belönas med en plats i himlen
Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: 1 2 Nästa »

En sak till, sevicelampan har börjat lysa, kanska nåt samband där, eller inte.
Prova att koppla bort pluskabeln från batteriet i 10 minuter..
Alright, ska ta och testa den.
Annons
Nä, dessvärre. Står fortfarande bara och kinnar, tänder inte. Köper nog Japanskt nästa gång
Servicelampan talar bara om att det är dags att serva bilen.
Den andra,troligen orange,är en samlingslampa för olika typer av fel, kan vara avgasfel men även tändningsfel etc.
Om du inte själv kan läsa ut felkoderna,du måste ha en dosa och programvara,kan verkstaden hjälpa dig.
Kan ex.vis vara kamaxelgivaren,har hänt förrut...
Lycka till!
Det kan alltså även betyda tändningsfel, ok det verkar rimligt, bäst då att lämna in bilen. Inte så mycket man själv kan fixa i dagens bilar, om man inte är nåt datageni. Bara att hoppas det inte kostar skjortan . Tack för hjälpen
Var och fixade med min bil hos en kompis igår, och han har många års erfarenhet av just volvobilar han sa att man alltid ska ta av minuspolen .
Vet inte varför man det var det man skulle göra sa han!
Kan ju vara väet ett försök.
Vad står det i instruktionsboken om den lampan?
Nä, det står bara fel på avgasreningsystem kör till auktoriserad verkstad. Men jag googlage här lite och då fann jag faktiskt ett tips som just löd att man kunde prova lossa minus några minuter, måste prova.
nja , om man lossa minus eller pluss på batteriet har ingen betydelse.

orsaken att man skall ta bort den eller den, hänger kvar sedan startkabeltiden, tar man bort minus anslutningen så är risken att få gnistbildning mot schassiet mindre.

däremot så har de på koreanska bilar , den möjligheten att vrida på startnyckel fler gånger än 10
då har minnet som talar om att det har varit startproblem raderats.
Kolla lamdasonden, ta bort kontakten, (korrosion) och prova starta om...

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem