Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Gratis kollektivtrafik

Gratis kollektivtrafik

Hej gott folk!
Nu på sistone har det varit lite klent med diskutioner här på IS tycker jag. Så man får väl ta saken i egna händer...
Gratis kollektivtrafik är ett intressant ämne, eller?

Jag tycker att kollektivtrafiken ska vara gratis för alla, man ska ha rätt att kunna transportera sig oavsett vilket jobb och vilken lön man har.
Vad tycker ni?
Antal svar på detta inlägg: 21
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Jo det vore bra. Men hur mycket extra skatt är de beredd att betala för det?

Något jag tycker är helt fel är iaf att gamlingar och småungar har reducerat pris när vanliga studenter som har mindre pengar än gamlingar och ja mer än ungar, men ungar har inga viktiga utgifter. Varför får då inte vanliga studenter över 20 reducerat pris på sitt månadskort?


Givetvis skall all kollektivtrafik vara gratis.Men.......
vem skall betala.

Det kommer på skattsedeln.Det enda som sparas är de
adminstrativa kostnaderna,såsom hantering av kort,och
kontanter.

Hur man vänder sig sä är rumpan bak.

Fram med cyklarna i städerna,Det finns inget annat.,möjligtvis
gå,men det strider väl mot mänskliga rättigheter,att folk får
gå 2 km. till jobbet.Då orkar dom inte jobba. He.he


en hel värld på moped...det skulle lösa mycket...
Annons
Go' kväll. Helt gratis kollektivtrafik tror jag kan vara svårt att få till med tanke på lönen till dom som kör bussar och dyl.
Törs inte tänka på vilket skattepålägg det förmodligen skulle bli för vi har ju många som jobbar inom kollektivtrafiken, men tanken är god.
Däremot, såvida man är student oavsett ålder ska man ha rätt till rabatt på månadskort helt klart.
Något får mig att misstänka att svettlöken just blivit 15 och fått sin första moppe.
Vad är det för fel att det kommer på skatten i stället för en avgift?
Den enda skillnaden är ju att den som inte har det lika gott ställt får betala lite mindre än den som har mycket att ta av.
Med andra ord blir det mer rättvist.
Sen som redan nämnts slipper man de administrativa utgifterna med biljetter och automater till dessa och allt annat som behövs för övervakningen av att detta. köerna borde också minska.
Finns det ingen som har en annan åsikt??
Man måste också tänka på detta: dom som aldrig åker kollektivt har heller ingen lust att betala extra för det..eller ?.
Ungefär som att betala bilskatt fast man inte har nån bil.
Visst är det en klurig fråga ?
att ha en helt gratis K-trafik tror jag är en nollvision som aldrig kommer funka men istället för att höja skatten på drivmedel så bör kollektivtrafik kraftigt subventioneras av staten så att det blir mer än hälften så billigt(dyrt) att ta bussen istället för bilen.
i dagsläget vinner jag en lunch på att ta bilen till högskolan 3 mil bort.
mvh
missar gussen på bussen!
"Man måste också tänka på detta: dom som aldrig åker kollektivt har heller ingen lust att betala extra för det..eller ?.
Ungefär som att betala bilskatt fast man inte har nån bil.
Visst är det en klurig fråga ?"

Egentligen inte. För det handlar inte bara om att få åka gratis kollektivt utan också om att det är viktigt att vi får bort så mycket bilar som möjligt från vägarna för miljöns skull. Det är allas ansvar, och vill man inte åka buss istället för bil så tycker jag att man iallafall ska vara med och betala så att andra kan ta bussen eller t-banan.


"istället för att höja skatten på drivmedel så bör kollektivtrafik kraftigt subventioneras av staten"

Varför inte göra båda två? Skatteinkomsterna kan gå direkt till kollektivtrafiken.
"istället för att höja skatten på drivmedel så bör kollektivtrafik kraftigt subventioneras av staten".

Du har en poäng där, det kanske skulle locka fler att åka t.ex. buss.
Själv föredrar jag tåg när jag nån gång åker annat än bil för jag kör så mycket i jobbet så det är skönt att ta med en tidning och åka på räls istället.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem