Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Gratis kollektivtrafik

Gratis kollektivtrafik

Hej gott folk!
Nu på sistone har det varit lite klent med diskutioner här på IS tycker jag. Så man får väl ta saken i egna händer...
Gratis kollektivtrafik är ett intressant ämne, eller?

Jag tycker att kollektivtrafiken ska vara gratis för alla, man ska ha rätt att kunna transportera sig oavsett vilket jobb och vilken lön man har.
Vad tycker ni?
Antal svar på detta inlägg: 21
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Jag tycker tåg också ska vara gratis, i hela sverige. Inte bara buss och sånt i stan.
varför ska människor betala för andras resor ? vari ligger rättvisan?
vaför ska tex bilister som redan betalar för sitt eget bilåkande själv och sedan 5 ggr till i olika skatter få ännu mer skatt för kollektivtrafiken som de kanske inte åker? kollktivtrafiken är redan kraftigt subventionerad...kollektivtrafik är ett mycket skadligt sätt att resa både för samhällsekonomin och miljön...Botnia banan tex ...kostar så fruktansvärt många miljarder kommer aldrig gå med vinst och sabbar miljön oxå...
det går att ordna fram miljönvänliga bilar om viljan finns ..men starka krafter vill att vi ska fortsätta använda fossila bränslen..staten tar inte ofantliga pengar i bensinskatt och oljelobbyn är stark... att hindra männskor från att köra bil är ett mycket allvarligt brott mot den personliga friheten och rörligheten i vårt glesbefolkade land där kollektivtrafik ALDRIG ALDRIG kommer att vara ett fullvärdigt alternativ till bilen!!
Jag personligen skulle dra stor nytta utav konceptet gratis kollektivtrafik. Det vänder sig emellertid i magen på mig vid blotta tanken på ännu mer 100 % statsfinansierad verksamhet. Det får finnas någon måtta.

Jag tror att det är nödvändigt med konceptet "Prestation - motprestation" för en väl fungerande kollektivtrafik. Dessutom är det djupt orättvist att låta människor som aldrig nyttjar tåg, buss eller tunnelbana att betala för kalaset via skatten. Precis lika dumt och orättvist som att låta alla betala tv avgift, fast vi är många som aldrig aldrig aldrig tittar på SVT.
Men det vore rimligt om studenter fick samma rabatt som pensionärer. Det är ju orimligt att lägga 10 % av CSN pengarna på ett SL kort.
Annons
10% ... av 2500 går 2000 till hyra och då är det typ 500 kvar till SL-kortet. Och då har jag ändå en relativt andra sett en billig hyra.

På sommrarna (dvs då det är mer än 5 grader pluss) kan jag åka motorcykel till skolan. Bensin och parkering (MC=gratis parkering) kommer upp till ungefär hälften av vad SL-kortet gör.

Klart att många väljer bort det prolätära transportmedlet då det är billigare att inte "åka med folket". Fast jag har ju svårt att motivera varför man ska sitta i köer med bil. Därför kör jag MC, och jag skulle nog aldrig köpt MC om jag inte flyttade till Stockholm.
Annars håller jag faktisk med Svettlöken. Mycket skulle lösas om folk orkade cykla mer. Men det är ju jobbigt att cykla... så åk EU-moppe istället!!

Jag tycker staten ska satsa sina skattepengar på att bygga ut ett användbart cykelbanenät i Stockholm. Mycket skulle lösas om man kunde få folkskygga bilister av vägarna att börja cykla eller moppa om de är otränade. I Örebro där jag är uppväxt var det nog lika många cyklister som det är här i Stockholm, och då är ju det en stad med 10x mer invånarne...

Det fungerar inte att cyklisterna får åka i samma körfält som bilarna. Det är ju livsfarligt!!
Koldioxid, koloxid och nitrösa gaser är sånt som inte katalysatorer klarar av av att ta hand om.

Koldioxid innebär ökad växthuseffekt. Om ni undrar varför vi har översvämmningar över europa och allt fler orkaner så beror det på en ökad globaluppvärmning.

Det här problemet försvinner inte genom att tänka "Den finns inte, den finns inte", "det är för dyrt att genomföra förändringar". Vi måste genomföra förändringar och det innebär att vi måste finna nya transporter. Kreativa lösningar behövs och inte ett ökat användande av bilar med mera.

Det kommer dock inte göras förändringar förrän USA har upplevt den största katastrofen pga växthuseffekten. Jag gissar inom 5 år kommer det ökade orkantrycket göra att de till slut MÅSTE inse att de måste införa förändringar.

Vi måste förändra våra vanor att förbränna kolbaserade produkter och finna alternativa lösningar.

Kyotoavtalet är litet lamt men det är en början. Tyvärr är vi litet sent ute. Klimatet och naturen svarar redan idag och försöker balansera ut det.
Gratis kollektivtrafik, Det är ju en mycket bra idé. För om man tar bort alla biljett kontrolanter m.m. så måste detta ju innebära en stor besparing direkt (lönekostnader etc etc). Sedan måste ju detta få till följd att många fler åker kollektivt som då i sin tur måste innebära mindre biltrafik. Mindre biltrafik = mindre belastning på vägarna = lägre underhålls kostnader. Och de miljövinster man får vet jag inte riktigt hur man skall kunna räkna ut i pengar, men det måste nog vara värt en hel del. Jag är övertygad om att totalt sett (även om man räknar med att det blir färre jobb) så kommer vi alla att tjäna på detta.
Jag känner mig oftast som en sann socialist och tycker att dessa idéer om att alla ska åka kollektivt för att det ska var lika villkor osv har en god poäng.

Men är det inte en ännu bättre idé att ge folk en dräglig vardag genom bidrag så kan de själva välja om de vill åka buss eller cykla. För hundra år sen när jag gick gymnasiet fick alla ett busskort av skolan för att ta sig till lektionerna. På tre år tror jag att jag åkte runt 300m (!) buss. Rastrerade ändlösa miltal cyklade jag, och varför? Jo att stå och vänta på en nedranns buss som säkert dessutom är försenad (eller varför inte redan full så den åker förbi) är inget som jag finner mig i då jag kan ta mig hem på egen hand, ibland om inte på den tid det tar att vänta på eländet så på samma tid.

Det är en frihet för tusan gubbars blöta fötter! Inte orkar jag stå och vänta bara för att staten har gett mig ett busskort till ett system där alla människor åker, så att det alltid är överfullt, snuskiga säten, försenat, trasigt, otrevligt, skumpigt osv.

Jag tror att fria kollektiva transortmedel kommer resultera i som Mogge skrev att de flesta använder det, i alla fall för att åka lite längre, och då kommer det bli överbelastat för att inte säga dyrt för staten. Vet ni vad en sketen buss kostar för kommunen att köpa in? Det rör sig inte om miljoner där inte utan snarare om miljarder! Det är fett med pengar!!

Jag tror på att låta folk få bestämma över sin vardag, men på mer eller mindre lika ekonomiska villkor, och inte på att tvinga folk att åka kommunalt bara för att det "kommer bli bättre miljö då". Samhället borde lösa sådana problem på annat sätt typ som att introducera bränsleceller (omvandlar biogas typ vätgas till elektricitet) att sätta i alla bilar och moppar.

Usch och fy för alla naiva människor som tror att allt kommunalt är gratis. Inget personligt men ändå! Ursäkta för det långa inlägget, men jag kunde inte hejda mig.
Hej jag har åkt rapsoljedriven-buss, känner mig som en flottyrkokt munk.
Klart att kommunala och statliga färdmedel skall vara gratis.
(finnansierade med skatterna)
Vill staten att man skall åka mer av sådana färdmedel kanske de skall betala för att man åker.
Visste ni att de flesta småjärnvägar har lagts ned för att det
blev en asfalterad väg parallellt med den. och att man ändrade tågtiderna så att det inte passade de åkande. när de
pendlade till jobben.
Det kallades på sin tid för fri konkurans
Förstå vad mycket pengar sammhället tjänar om var enda människa inte åkte runt i en egen bil.
Inte bara miljön, utan också slitaget på vägarna skulle minska rejält. Har för mig att budgeten för infrastrukturen (vägar, tågrälls m.m) var runt 50 miljarder kr förra året. Där finns mycket att spara.
Och inte blir det dyrare om det blir finansierat av samhället, bara att kostanderna omfördelas.

Jorak "Vet ni vad en sketen buss kostar för kommunen att köpa in? Det rör sig inte om miljoner där inte utan snarare om miljarder!"
Det var en riktigt dyr buss

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem