Lördag 11 maj 2024 vecka 19
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Kramp I Benen

Kramp I Benen

Har en fråga om här finns någon här som vet av vilken anledning man får kramp i benen på nätterna, å då menar jag inte efter typ ett hårtr träningspass å ingen streching efter.

Utan de kommer oftast när man sovit 3-4 timmar, kanske nån som vet om de finns nått bra sätt att slippa

MVH Jinsson
Antal svar på detta inlägg: 15
Sidor: 1 2 Nästa »

Amputation ?

/B
Jinsson. Jag hade en liknande fråga på forumet för mer än ett år sedan, och fick då förklaringen att det berodde på magnecium brist.

Jag tog under flera månader magneciumtabletter, och faktum är att kramperna försvann, men fortfarande så kan jag jag få känningar efter en längre cykeltur.

Förresten, gör en sökning här på forumet, skriv in kramp i benen, så får du alla svaren på min gamala tråd!
Som skrivet ovan kolla av tidigare inlägg på IS forum. Om vi specifikt skall ventilera vadkramp vill jag hänvisa till ett stycke ur Praktisk Medicin. http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=574
Se särskilt kommentaren längst ner. Har god erfarenhet att behandla vadkramper med Magnesium i dos T Emgesan 250 mg (10 mmol Mg++) x 1 till natten. Emgesan är recepbelagt så Du måste disk med en Mg-troende läkare.
Inlägget av Bosse måste vara skämt eller ett uttryck på dåligt omdöme!! Man bör vara seriös även i ett forum som IS.
Annons
Pongot.
Sedan vi diskuterade detta senast, så har jag fått diagnosen lågt B12 värde. Jag låg på 100, vet inte vad det innebär, men efter att i 6 månader ha tagit Behepan, så är mina värden över 400.

Kan detta ha varit en bidragande orsak till mina problem?
Micke03!
B12 brist är en vanlig orsak till ben/vad kramp. Blodvärdet skall vara > 200 så 100 är en rejäl brist. Orsaken till B12 bristen är oftast att finna i magen, s.k kronisk atrofisk gastrit. Då produceraras inte ett ämne som behövs för att B12 skall tas upp i tarmen, Intrinsic Factor. Även glutenintolerans (Celiaci) kan ge upphov till låga B12 värden. Att konstatera B12 brist är enkelt mha blodprover.
Hoppas du blev bra på behandlingen.
Du har säkert helt rätt, glömde nämna att jag samtidigt tar Polacin.

Dosen har varit 2 tabletter om dagen, men har nu sänkts till 1 av varje, och det skall jag fortsätta med livet ut.
Testa att dricka mkt vatten. Kramp kommer ibland av att man har vätskebrist.

Mvh
Alli
Hej Alli, vill bara säga välkommen till IS Forum, hoppas du kommer att trivas här.

Ditt råd mycket vatten tar jag till mig. Tack
Hej Micke

Tack så mycket. Känns väldigt bra med denna sidan måste jag säga.
Tycker det är kul med en startsida där det finns ett forum där man kan diskutera olika saker samt ge och få råd. Det är ovärderligt ibland. Finns en hel del kunskap i vårt avlånga land.

Tänk om det är så lätt att bota krampen. Det skulle ju vara toppen.

//Alli
Då jag tog till mig svaren från förra inlägget i forum om kramp och pratade med min läkare om jag kunde få Magnesium tabletter vilket jag fick. Sedan dess har jag inte vaknat en natt med att ha kramp.. Nu tar jag en tablett var 14;e dag vilket tydligen är tillräckligt. Har dessutom B12 brist som jag får en injektion för varannan månad. Men lärde mig här av PonGot att kramp och B12 brist. har viss samverkan, men Magnesiumtabletterna håller dessa problem borta.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem