Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Övrigt

Vem tar ansvar?

Vem tar ansvar?

Våldet i dag bland ungdomar är väldigt hög i dag och jag undrar vem tar ansvar på det som händer idag? är det vi som föräldrar? eller skolan eftersom ungdomar är där ca 6-8 timmar vardag? kanske det är nåt fel på systemet som är väldigt svag mot brotslighet?
Antal svar på detta inlägg: 30
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Först: Visst, detta är hemskt och sorgligt!

Men: Våldet är inte värre idag än förr.

Ansvaret är ju inte bara samhällets eller föräldrarnas, utan det är också ungdomarnas egna ansvar.

Samhället och föräldrarna ska visa vad som är rätt och fel, sedan är det upp till ungdomarna själva att göra rätt eller fel.

Lägg inte skulden på grupptryck och fylleri m.m.
Det finns psykopater och sadister även bland de som inte är 18.

Jag är trött på "landet som tycker mer synd om förbrytarna än offren".

Dags för en ändring!

Som de säger i staterna:

Dont do the crime, if you cant do the time!
Undrar vilket "system" du hänvisar till som är så "svag mot brottslighet" - hur ser måttstocken ut?
Nog är signalerna till kriminella svaga. Läste om händelsen i Rödeby där åklagaren valde att inte åtala den skadade 16-åringen pga att han avtjänade ett straff (skyddstillsyn) och den nya anmälningen gällde brott som "bara" kunde ge böter. Dvs det var fritt fram att begå lindrigare brott när han avtjänade skyddstillsynen. Det ger ju en vink om hur man resonerar. Hur kommer denne ynglings framtid att se ut om inte smhället markerar ordentligt redan från början?
Annons
Parklife: Nog är våldet idag råare och mer hänsynslöst än förr! Nu används skjutvapen och knivar oftare. Inte hörde eller läste Du om mord varje dag, vilket vi gör idag, gjort på och av tonåringar. Inte föds man som psykopat eller sadist!! Jag antar att de formas till det av omgivningen de växer upp i. Om det är hårdare straff eller annan vård som behövs, har jag ingen klar bild på. Varje brott bör som Tompaxox skrev markeras ordentligt från början, för att kanske ge endel en tankeställare, att inte fortsätta i brottets banan.
Det jag tycker är väldigt synd är att man inte kan omhänder ta ungdomar under 18 år, för de får ju oftast en kontakt med de sociala bara och ev. placering på något ungdomshem sen är de ute och härjar igen efter ett tag.

Och så all denna kontroll av "laglösa" mc-klubbar... Visst må de vara laglösa men hur ofta läser man att de gett sig på barn, pensionärer eller vanligt folk överhuvudtaget? Hur ofta läser man att de utfört en grov våldtäkt, eller misshandlat någon bara för skoj skull?

Jag tycker att man ska ha samma sorts koll på våra ungdomar i stället och låt mc killarna få vara i fred, flera som jag pratat med och som bor i närheten av en mc klubb säger sig känna mer trygghet..
Kan i viss mån hålla med Bandit ang. M.C- klubbar. De sanerar mest i sina egna gäng!!
Det är viktigt att alla föräldrar brde ta snia ansvar för dem som o myndiga, de borde altså uppfostra sina barn på rätt sätt och lära de mer respekt, kan de inte det så det är senslös att skafa barn.
@kent57 jag menade här myndigheter som social och polis och andra borde sätta hårdare straff för föräldrarna för de ungdomar som begår brotslighet och det ska innte finnas nån typ av undantag. så länge man är under 18 år så föräldrar plikt att se till att deras barn uppför sig på rätt sätt.Det som händer nu det är väldigt alvarligt och samtidigt skrämmandet. Vet att det låter väldigt hård men jag kan inte se annan sätt att stoppa brotslighet bland ungdomar.
En till skolan borde skicka hem alla barn som har inga respekt för sina lärare och förbjuda ungdomar att röka i skolan och runt om för att det är sama som respekt lös för skolan och lärare.
Pensionär: Våldet råare idag? Var växte du upp? I Bullerbyn?
Den största anledningen till att det kanske är mer våld idag är anonymiteten i samhället och att den sociala kontrollen är mindre.

Att ingen föds till sadist och psykopat, det är din naiva åsikt, inte min.
Självklart finns det människor som föds onda, precis som det finns de som föds intelligenta, starka etc.

Sluta med ert gullande angående MC-gängen, de sysslar med knarkhandel, indrivning, utpressning. De är inga korgossar.

Det är dags att man tar ansvar för sina barn och ungdomar och att de tar sitt ansvar. Allt är inte samhällets fel/ansvar.

När man är 16, vet man om det är rätt att sparka någon i huvudet eller inte. Lås in fanskapena på 20-30 år. Minst.
Inför dödsstraff för alla brott så håller nog de flesta sej inom lagen.
De som inte gör det får dödsstraff och där försvinner en liten kriminell bit för varje brottsling som de straffar.

Vill även påpeka att det inte ska gälla mej eftersom jag kom på det.

Patrikke
Parklife!Lelle pöjk!! Jag har barn i din ålder och äldre!! Med dem har jag levt i storstad,och även i dess utkant! Du tycks vara uppvuxen med mycket pang pang filmer som Du har gjort till verklighet!! Var hittar Du underlag till att vi föds till sadister och psykopater eller som Du säger föds onda!!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem