Lördag 27 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Övrigt

Vem tar ansvar?

Vem tar ansvar?

Våldet i dag bland ungdomar är väldigt hög i dag och jag undrar vem tar ansvar på det som händer idag? är det vi som föräldrar? eller skolan eftersom ungdomar är där ca 6-8 timmar vardag? kanske det är nåt fel på systemet som är väldigt svag mot brotslighet?
Antal svar på detta inlägg: 30
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Suck!!! När skall vi svenskar sluta med den här bonn-stuge-retoriken i en allvarlig fråga....
SAMTLIGA lösningar på detta "svart-vita" problem typ "det daltas"..."samhället är svagt"....lås in dom på livstid"....."längre/hårdare" straff försvaras egentligen mest av det personliga hämdbegäret - inte av ett genomtänkt samhällsbyggande.
Jag skiter i svensk "tyck-frihet" - åsiktsfriheten däremot, d.v.s att ha en genomtänkt strategi och mål med min åsikt baserad på fakta och kunskap har jag den största respekt för.
Lyft någon gång näsan ur det unkna häst-täcket, se dig omkring och inse att det finns länder på vår jord som satsat på just "längre/hårdare straff", "högre murar", "mindre dalt", "inga permissioner", "livstid som är livstid", "dödsstraff" - YOU NAME IT!!!
Din hemuppgift är sedan att någon gång ta reda på fakta! Det vill säga...
Har dessa länder färre brott??? Har dessa länder "lindrigare" brottslighet???
Har dessa länder färre skjutna poliser än i Sverige??? Har dessa länder effektivare kriminalvård??? När du VET svaren på detta kan du sedan yttra dig!
Den hemuppgiften var bra,kent57!!! Svar : Vet ej men vad man läser sig till så är brottsligheten inte mindre.!! Jag har inte heller någon lösning på hur vi i Sverige ska gå tillväga, för ett mindre våldsamt samhälle!
Ni låter som flumhippies från 67!
Ni älskar väl filmen: "Släpp fångarna loss, det är vår"????

Kent57: Ja, Sverige har ju gjort det, du tycker, i över 30 år.
Har det fungerat? Psykologi är ingen vetenskap, det är flum!
Kemisk obalans i hjärnan, istället för flum som trauman och trasiga leksaker, är närmare sanningen.

Nej, rymningssäkra fängelser, så hade inte Polismorden i Malexander skett.
Inga permissioner för de som begått våldtäkter, grovt våld, mord, grovt rån etc., har man mördat har man förbrukat sin rätt att vistas ute i samhället för alltid. Mord = Livstid, dvs. kasta bort nyckeln.

Pensionär: Jo, du som är så "gammal och klok" borde ju lärt dig att de finns människor som föds onda, precis som en del blir starka, en del svaga en del med svaghet för missbruk osv.

Sluta tro på människans naturliga godhet.
Ett sekels indoktrinering från SAP!
Annons
Tack Pensionär - du vill förmodligen väl. Här kommer dock ytterligare bränsle på elden. Ta dock inte åt dig av just detta inlägg.

schweiz genomförde ett experiment på 60-talet som gick ut på att "följa den allmäna opinionen" och valde därför att fördubbla alla fängelsestraff. Följden blev att precis allting blev dubbelt så dyrt medans brottsligheten stannade kvar på exakt samma nivå.... Ett exempel.
USA. Kina. Enskilda länder i Afrika... Länder med straff som skulle få en svensk att blekna om våra barn/medborgare blev utsatta för det. Men här sitter vi o ytligt skriker om saker som vi fatiskt inte vet ett skit om!! VEM av er om yttrar sig har satt sin fot i ett svenskt fängelse? VEM av er som yttrar er har varit berövad er frihet en enda dag av era liv??
Så...berätta.... Berätta vad Du vet.... INTE vad "du har hört".... INTE vad du "tror"... Berätta ngt för oss utifrån egen erfarenhet o kunskap som för oss/vårt samhälle närmare en lösning... Vad du tycker står i kön tillsammans med alla andra som "tycker" men inget vet...
En orsak till att våldet, när det väl kommer till våld, blir så grovt som det man hör om är jag övertygad om kommer ifrån filmer och dataspel. Visst förekom våld förr, men inte i den råa form vi läser om numera. När jag växte upp på 60-70talen slogs man, men det var ingen som stod och hoppade på huvudet på någon. Det var heller ingen som filmade misshandeln och spred bland kompisar som beundrande tittade på filmerna. Det vi läser om är helt enkelt perverst och här borde man inte tala om straff utan dessa typer skulle låsas in enbart för att skydda människor. Tänker på misshandeln och mordet på den handikappade killen som vi läste om igår.

Det är emellertid föräldrars ansvar att se till att ungarna sköter sig. Det kan inte samhället lastas för. Lite krasst kan man säga att det borde införas "körkort" för att få skaffa barn. Långt ifrån alla som får barn är skickade att ge dem en vettig uppväxt där de får lära sig normer och ansvar. Ett par som vill adoptera barn ställs inför en rad olika tester för att bedömas som lämpliga. Men att göra egna är fritt fram.

Med den samhällstyp vi har idag med de flesta vuxna som försörjare utanför hemmet finns ju så liten tid kvar att påverka barnen. Dessa får sin fostran främst av personer utanför familjen. Vi skuffar undan den äldre generationen på pensionärshem eller så åker de ut i sina husbilar. Förr var de äldre kvar i hemmet och tog hand om barnen medan föräldrarna jobbade. Antar att vi har det samhälle vi förtjänar trots allt. Hög standard har tydligen ett pris.
Tompaxox...utifrån mitt arbete som bland annat specialpedagog, lärare i mellan och högstadieskola samt gymnasium - ex-fånge med 12års erfarenhet av svensk kriminalvård - ordförande för Föräldraföreningen mot Narkotika i en större svensk stad - seminariehållare inom kriminalvårdens personalutbildning på univeristetet i Norrköping sedan 5 år tillbaka - med mera.... Nu börjar det lukta som analyserande tankeverksamhet av en vuxen mänska... Tack!
Kent57: Du svarar inte på varför "daltsamhället" har misslyckats?
För det kan du inte!

Åh, det är ju så synd om de kriminella!! *ironi*

Och är det synd om den man låser in om personen i fråga har slagit ihjäl någon i fyllan och villan? Tycker du verkligen det?

Det är sådana flumåsikter som gör detta land till ett kriminellt paradis!

Tompaxox: Du har i det mesta, förutom att våldet var lika jävligt förr,
det var riktiga raggarslagsmål med kedjor, järnrör osv.

Tyvärr, det var inte bättre förr!
Inget var bättre förr!
Absolut inget!
Jag varit och tittat ett par gånger på Tidaholmsanstalten. Det är ingen miljö jag skulle vilja hamna i, ingen av dem som sitter där finner något nöje i det heller. Ingen där sitter för första gången heller. Alltså har "straff" inte haft någon effekt. Vi måste alltså börja från något annat håll. Jag känner till KRIS som gör ett bra jobb med att hjälpa kriminella att hålla sig borta från brottslighet. Det handlar alltså om att förändra individen. Ingen kan förändra någon annan. Inte staten eller rättsväsendet heller. Det måste för det första till ett uns av egen vilja att ta sig ur "missbruket" för så ser jag det, som en typ av missbruk. Sedan måste det till någon form av möjlighet. Denna möjlighet får brottslingarna från KRIS, precis likadant som en alkoholist som blir nykter med hjälp av andra alkoholister. Oftast angriper "Svensson" problemet från fel håll, man vill "bota" den kriminelle via straff och fängelse. Det är befogat i de fall man har att göra med psykiskt sjuka människor, dessa måste samhället skyddas ifrån. Men då handlar det inte om straff. Jag tror inte på straff i någon form.

Om man låser in någon, vad får man för reaktion? Fientlighet. En som är fientligt inställd kommer man inte att nå med något budskap. Nu är jag långt ifrån kunnig på området men jag inbillar mig att hjälp till självhjälp är en bra väg, under förutsättning att det finns en önskan från individen att hålla sig till den smala vägen. Men som vanligt är det på sätt och vis redan försent när människan sitter inlåst. Vi måste alltså börja från andra hållet.

Ju mer jag tänker på det desto mer övertygad är jag om att den samhällsstruktur vi har inte kommer att hålla i längden. Vi håller på att tappa kvaliteten i jakten på kvantiteten.
Parklife...skärp Dig! Ingen har sagt ett enda ord om ngt "misslyckande in datasamhället" - flum! Ingen har heller sagt ngt i stil m "Åh, det är ju så synd om de kriminella!!" Lägg inte ord i folks mun och kan du inte bättre - kliv ur!
Parkleif, Du kan inte få mig att tro att Du är född utan sympati,för andra,med en tråkig pessimism. Du måste ha´fått det av din omgivning. Jag tror däimot att vissa gener finns med när man föds, sedan beror det på hur omgivningen och man själv tar hand om dessa goda eller dåliga gener.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem