Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Legitimation på ICA

Legitimation på ICA

Läste i tidningen att en 77-åring i Gällivare måste visa ID när han skulle köpa en back lättöl på ICA. Han hade ingen ID med sig. Ingen öl. Han gick
tvärs över gatan till en annan affär och utförde sina behov. Ha,ha!!

Handlade nyss på ICA. Frågade om detta var Aprilskämt. Nej!! Alla som köper öl måste ha ID-kort. Det är ICA:s order.

Snacka om att omyndigförklara alla snabbköpskassörskor. Dom är inte kompetenta att skilja en pensionär från en 20-åring.
Antal svar på detta inlägg: 26
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Han har kanske gjort en plastikoperation.... Det är ju poppis nu för tiden
det saknas något i denna historia.
personen ifråga skulle väl ta ut en sådan mängd öl att det räkte till
pensionärsklubben.
vore jag handlare och någon köper ut så mycket så skulle jag nog fråga
hin håle själv om leg. och om till vilken fest det skall gå till.

samma sak hände en person framför mig på systemet.
han hade inget leg och fick lämna kvar flaskorna i kassan, och hämta ut dem när han uppvisade leg.

finns regeln att kunna visa upp leg. vid förfrågan, så är det inget att
gnälla om.
jaja fest på lättöl....lycka till.då va de väll en pall han skulle ha. hehe
Annons
Det finns ingen rim och reson i detta. Är man 77 år så är det inget tvivel om att man är över 18 och det finns vad jag vet ingen gräns för hur mycket lättöl man får köpa vid ett och samma tillfälle.

Om det hände mig på min Ica-butik skulle jag be om en sax och klippa mitt Ica-kort på studs och fortsättningsvis handla på konsum eller lidl.

Finns tydligen vissa butiker som måste mata in ett personnr för att kassa-apparaten skall öppna sig. Jag tycker detta är ett intrång i den personliga integriteten. Jag accepterar fullt ut att man ber om legitimation när biträdet är tveksam, alltså i åldrar upp till 25-30, men inte på en 77-åring.

På systemet är det annat, de har ju ingen konkurrens...
Nu gäller detta inte bara alkohol som köps på ICA utan även snus och ciggaretter så det är bara att börja ta med leg när man ska ha de varorna oxå!
var ute för det härom dan då jag köpte snus, har handlat snus på denna affär i ca 15 år och känner kassörskan man var ändå tvungen att visa leg!
Helt sjukt, hur ofta har jag leg med mig när jag går över vägen för att köpa snus?
ALDRIG! Så jag var tvungen att gå hem och hämta, helt sjukt enligt mig!

// Noflo
Man undrar ju.
Inte helt fel att begära leg,vare sej det gäller i affären eller på bolaget.
Men man måste ju kunna ha nån form av urskillning.
Är det en äldre person,tycker jag det hör till hyfs och fason,att inte kräva leg
snawitz, håller helt med Dig: "Men man måste ju kunna ha nån form av urskillning". Mannen ifråga skulle köpa två lättöl!
Själv skulle jag bli glad om någon frågade mig om leg när jag köper alkohol!

Det var ju ett tag sen det hände ...
Skyll inte på kassörskan det är myndighetern som bär skullden.
Kan hålla med att det kan gå till övrdrift ibland.Men nu är det så att man alltid skall kunna visa leg.

mvh bravo
Det är ju jätte bra att de är hårda vad gäller att visa leg vid köp av tobak och öl.
Men de får väl använda lite sunt förnuft!
Men det var väl en "surkäring" som själv dricker för mkt alkohol o behövde hävda sig i kassan.
Visst har vi väl alla träffat någon sådan?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem