Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Legitimation på ICA

Legitimation på ICA

Läste i tidningen att en 77-åring i Gällivare måste visa ID när han skulle köpa en back lättöl på ICA. Han hade ingen ID med sig. Ingen öl. Han gick
tvärs över gatan till en annan affär och utförde sina behov. Ha,ha!!

Handlade nyss på ICA. Frågade om detta var Aprilskämt. Nej!! Alla som köper öl måste ha ID-kort. Det är ICA:s order.

Snacka om att omyndigförklara alla snabbköpskassörskor. Dom är inte kompetenta att skilja en pensionär från en 20-åring.
Antal svar på detta inlägg: 26
Sidor: «1 2 3 Nästa »

ICA har kanske valt att fråga om leg på alla för att kassörskorna ska slippa ta detta beslut. Mycket enkelt och ingen behöver våndas över bedömningen av hur gammal/ung någon är.
Wacko!!

He,he!! Ta detta beslut. Men när jag betalar med bankkort. Då är det ingen som frågar efter ID. Konstigt. Men när en gammal gubbe skall köpa en back
lättöl, då måste det till ID.

Har sökt ansvarig på ICA Gällivare, men han är inte anträffbar, som dom säger på TV och Media. He,he!! ( Finns ingen mail. Bara tln-nummer.)Det kostar jag inte på mig.

Inte anträffbar!!Tror tusan det. Han sitter i en källare med skottsäker väst och darrar. Man får inte kalla någon förståndshandikappad men jag tar risken. Men hur kan man bli föreståndare för en ICA i Gällivare med detta IQ.

Detta måste väcka debatt. Annars är vi handikappade allihopa.!!!
Men leiake!!

Vad det handlar om är ju inte om det går att se skillnad på en 20 åring och en 77 åring för det klarar alla av. Men se skillnad på en 20 åring och en 17 åring är fa* så mycket svårare. Någonstans måste man dra gränsen och oavsett var du drar den så kommer någon att säga "kan du inte se skillnad på mig och en 17 åring/18 åring/19 åring osv...."

Därför är det lättare att säga att ALLA ska visa leg

PS sedan vet jag att du är avundsjuk för att dom inte frågar dig om leg då du gärna varit 20 igen DS
Annons
Varför leg. om man köper lättöl??

Finns väl ingen åldersgräns för det, eller??
Har då någon, kassörska eller affärföreståndare rätt att kräva leg.?

Vem ger dem rätt att kräva leg. av en kund som köper varor,som inte har några villkor???
Ja dom verkar ha ha hårda regler i norrland:
Sen ett år tillbaka är därför barn portförbjudna innan klockan två varje dag

Då kan dom ju ha stängt till 14.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1153845.ab

bravo
nej nej det finns över huvudtaget ingen lag eller förordning att alla
skall bära med sig legg. ännu mindre att visa det för andra än
leg.polismyndig och vid inköp av alkoholhaltiga drycker kassörskan bör
snarast uppsöka optiker.
cicero
Det här med att köpa öl,snus,tobak eller knark och visa leg. Det är så dumt
så man tror inte det är sant.

Vill du ha grejerna så finns det villiga medmänniskor som ställer upp.

Jag köpte ut 2 liter vodka när min mormor fyllde 80 år. Då var jag 40 år. Men såg ut som " sjutton ". Då måste man ju visa leg. bara för att man har gjort en ansiktslyftning för 45.000:- He,he!!

Med åtanke om vår kära statsminister. Han skulle nog kräva legitimation innan han " köper ut ".

Malmö och Hälsingborg!! Där tar man båt eller tåg. 80:-. Går in i en godisaffär. Köper 1 flaska vodka. Om man vill, alltså. Konstigare är det inte.
leiake , vilken jämförelse.

det är lite av löjets skimmer över hur starkt ni reagerar.
ni kan ju gå in på samma ICA och visa leg för att ta ut ett postpaket.
hade killen ICA-kort så hade han visat leg via det och fått bonus.
köpte han på krita eller faktura.??

som jag har sagt tidigare en mer skruvad artikel en denna får vi leta efter.
och till råga på allt så skall mannen stå med två ölflaskor i handen som om det är det de handlar om.

jag är övertygad om att snart så får vi visa leg. , för basartiklar som kan användast till pyrotekniska experiment. läkemedel, färg på sprayburk, mm

det är kanske på tiden att vi avdramatiserar att visa leg.
när vi ändå gör det i så många andra fall än just köp av alkohol.
Jag har skrivit till ICA och framfört mina åsikter. D v s att jag anser att även om man har regler, måste man ta hänsyn till person. Vilken dumskalle som helst måste ju kunna se att personen ifråga inte är ute efter en fylla på lättöl.
Jag har fått svar från ICA som beklagar det inträffade, men samtidigt bekräftar att man har dessa regler. Men jag fick också veta att det är "upptill varje handlare" att hantera dessa regler med sunt förnuft.
ICA har vidarebefordrat mina synpunkter till affären ifråga och jag kommer att få svar så snart som möjligt från den aktuella butiken.

Sverige är fantastiskt - idiotiskt ibland med alla sina regler för allt möjligt och omöjligt !
Polisstyrelsen har stoppat vakter, som vid terminalen i Trelleborg,tagit alkoholtester på långtradar chaufförer! Därmed stoppat många för fortsatt körning. Då de uppvisat positivt resultat( alltså alkoholpåverkade)

Kanske också räddat liv,i och med det!!

Men det är endast poliser som får göra sådana tester!

Därför undrar jag om vem som helst kan kräva leg. om man inte bryter mot någon lag???

I förekommande fall i ICA butiken var det inte något brott!!!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem