Lördag 27 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Hobby och motor

Husdjur

Husdjur

Hallå på er!
Tänkte bara höra vad det finns för husdjur hemma hos er och varför ni just har den arten eller rasen.

Själv så har jag och sambon en liten Rottisblandning, Zeke (97% rottis, 3% schäfer) på 5 månader!

Varför vi tog just en sån ras var bara det att vi vill kunna visa alla vilken underbar ras rottisen är!
Det man brukar höra är ju "varför har ni skaffat en kamphund"!
och det är det vi vill visa att det inte är utan en utmärkt familjehund!
Har i dag avslutat första kursen en privatkurs, bara för att kunna lära känna våran hund. Sen har vi påbörjat valpkursen, för att sedan gå alla lydnadskurser och aktiviteringskurser
Det vi inriktar oss på är lydnads träning.

Ett stort tack till Malin på
http://www.malinshundtjanst.se/
Antal svar på detta inlägg: 20
Sidor: 1 2 Nästa »

Noflo!!

Du har tydligen läst mina tidigare inlägg i detta ämne.
Den som råd lyder, är vis!! Bra så långt!! Med lydnad o.s.v!!

Men varför denna kamphundsblandning. Det är svårt att
övertyga folk om att din hund snäll när den ser lite kamplysten ut.

Vill ni bli populär hundägare. Köp en Golden Retriver. Helst gul med snälla
bruna ögon. Den viftar alltid på svansen. Mycket mysig hund, som ingen är rädd för.

Har inte haft någon själv, men möter många på mina promenader.

Snygg hemsida. Hon Malin har!!
Fattar inte hur man kan kalla Rottweilern en kamphund. Den är ju en av de allra äldsta raserna som finns och användes främst som vakthund. På senare tid som polis och militärhund. Mycket godmodig och läraktig ras.

Jag är så trött på allt skriveri och snack om kamphundar hit och dit. Man får den sorts hund man fostrar den till. Man kan få en Llasa Apso till en kamphund om man vill.

Rottweilern är en kalashund för alla skulle jag vilja säga. Älskar barn, liv och rörelse om den vants från början.
Har en springerspaniel snäll och lydig! Rottisarna är inga kamphundar!!Varför jag har springer ? jo en lättlärd ras som älskar att få använda huvudet.
Annons
Tompaxox !!

Nu tänkte jag mest på vad andra människor upplever när man möter hundar
ute i motionsspåren som man inte känner!

Om du visste vad dom tycker. Så hade du aldrig skrivet ditt inlägg.
Tompaxox, visst måste jag hålla med leiake i vad han säger, men det är just därför som jag valde just denna hund som jag har, bara för att kunna visa alla att rottis inte är en aggresiv hund utan en utmärkt famliljehund (har ju två små barn oxå 3 & 5 år).
Jag kan inte jämföra en s.k. Kamp hund med en Vakt hund!!

De är dresserade, till olika uppgifter!!

Alltså de föds som våra barn till en slags massa som vi sedan sätter vår
prägel på, och dresserar( uppfostrar)vissa gener, kan finnas, men kanske kan, brytas med rätt, inriktning.
Själv har jag haft (dog för 1 år sedan 14 år gammal ) en Schabrador(schäfer+Labrador. Perfekt blandning)

Vi har nu 3 katter, 1/ 5 år, 2/2år!
Härliga djur! självständiga men ändå keliga!

Så för mig nu är Katten favoriten, som husdjur!!
Schäfer är den vackraste hundras som finns tycker jag! Jag har haft en, sen fick jag en Papillon som en familj hade tröttnat på.

Nu har jag en undulat som från början är min dotters.
Har labrador tik. Labben är en glad hund
Ingen vakthund
När det gäller blandraser ska man kolla hur raser passar
ihop så det inte blir kortis i hjärnan.
Håller med Joanna att schäfern är vacker,synd att den avlas för att se snygg ut på utställning
På gund av detta så har den jätte problem.


När man skaffar hund första gången,varför ge sej på
svåra raser.Som man inte klarar av.
Har sett för mycke i min närhet.
Christina: vet inte om det var riktat emot mig eller inte men jag kan ju skriva lite ändå.
Nu är inte dett min första hund, hade tidigare en blandningen mellan border & bearded collie 50/50%.

Min rottis är som en liten pappilon om man ska jämföra dessa två hundar.
Den gamla var skadad efter att ha bott ihop med en missbrukare. Det gick nog inte en dag utan att vi hade en dust som andra hade trott var ett slagsmål på liv och död, men det var vårt sätt att tala om vem som bestämde.
Den jag har nu, (visst den är valp men av en ras med vakt) skulle jag "testa" en dag här och kom runt hörnet inne i lägenheten och skrämde den lite. Gissa om min förvåning när de springer och gömmer sig under sängen och jag måste "be om ursäkt" för att den ska våga sig fram igen.
Hade jag gjort det på min gamla hade hon ätit upp mig!

Personligen tycker jag att det är svårare att ha en "mjuk hund" än en som vet mer vad den vill, mår väldigt dåligt när jag väl måste ta tag i min Zeke

Men som jag har skrivit i många andra inlägg:
DET FINNS INGA DÅLIGA HUNDAR, BARA DÅLIGA HUNDFÖRARE.
Visst finns det rötägg bland hundar men det finns det bland oss oxå!

// Noflo
Just det Christina och Noflo!

Därför är labradoren god och glad,
Schäfern vakt och respekt ingivande!

En perfekt blndning, och har därför fått ett eget namn,

Schabrador!!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem