Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Hobby och motor

Gammalt hagelgevär

Gammalt hagelgevär

Hej. Någon som vet vart man vänder sig för att få veta värdet på ett gammalt hagelgevär?
Det dykte upp vid vindsröjning. Jag har i tiderna ärvt det av min farfar. Det kommer från Amerika vid sekelskiftet 18-1900 talet. (säkert knäppt ett å annat rödskinn) usch ja,
Vill bli av med det. ,saknar licens. Märke: Hopkins&Allen. ARMS Compny
Antal svar på detta inlägg: 19
Sidor: 1 2 Nästa »

Här kan du få svar på vapen frågor, han har en fråge spalt i tidningen allt om jakt & vapen, frågorna besvaras endast i tidningen men om du frågar så kan jag förmedla svaret om det kommer med i tidningen.

lars-yngve.ekström.firearms@swipnet.se
Tack, xyz. men pressläggn.tiden måhända är lång. det blir lite omständigt det här. Jag vet inget om vapnet, varken kaliber, modell har bara ett fabr.märke samt ett nummer under kolven. Foton har jag nyligen tagit.
bild finns i bildgalleriet "övrigt"
Tillverknings- vapen nr, och fabrikat räcker mer än väl för att L-Y ska kunna ta reda på fakta om ditt vapen, men OK det kanske blir lite omständigt som du säger.

Har du Googlat, det finns ju en massa forum fast på engelska, ett fint vapen ser det ut att vara enligt dina foton, hoppas att du kan få reda på lite fakta om det iaf.

Lycka till.
Annons
xyz:
Jo jag har tragglat igenom en massa sidor på internet, samt på auktions-sidor, men inte hittat direkt vad jag vill veta. Skall ta med bössan till en vapenbutik (väl inpaketerad så dom inte tror att ett rån e på gång he he)
Dom kanske vet nåt. Museét här lär väl vara intresserade av det. Men dom vill ju inte betala nåt.
Blocket.se ? ja kanske. men vad skall man lägga för utgångsbud.?
alandia!!

Roade mig oxå med att kolla runt. Vad jag snappade var att antika vapen inte behöver ha licensutrustad ägare.

Frågan är dom ditt vapen är antikt. Hopkins&Allen Arms var tydligen inte igång förrän 1911 under detta namn. Då är ditt vapen antikt 2011 om det byggdes det året. Antikt är gränsen 100 år!!

Glöm att det har skjutet indianer med fjädrar i öronen. Dom var utrotade redan 1890.

Jag kan nog lova dig att din bössa är skrot.( Men garanterar inget He,he!)

Tittade på Antikrundan på TV. Där var vapen från 1700-talet. Värda några tusenlappar. Det finns gott om gamla vapen tydligen!
Som vanligt är inte allt leiake säger sant!

Så länge vapnet är funktionsdugligt så måste du ha licens för det, oavsett ålder. Om du vill behålla det som kuriosa kan du lämna vapnet till en vapensmed som gör det permanent obrukbart (plugga pipan/orna).

Om du är osäker bör du ringa till Polisens tillståndsavd. för att få råd och tips.

Just nu i denna stund gör du dig skyldig till olaga vapeninnehav, ett ganska allvarligt brott.

/B
Ps.
Jag tror inte ens det är en hagelbössa. Det ser mera ut som en enskotts studsare. Dvs. ett kulgevär för en patron.
DS.

/B
alandia
Kan du inte ta en bild och sätta in, så att vi kan få se vapnet
< http://www.internetstart.se/bildgalleri/pics/02970.jpg >
< http://www.internetstart.se/bildgalleri/pics/02971.jpg >

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem