Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Hobby och motor

Gammalt hagelgevär

Gammalt hagelgevär

Hej. Någon som vet vart man vänder sig för att få veta värdet på ett gammalt hagelgevär?
Det dykte upp vid vindsröjning. Jag har i tiderna ärvt det av min farfar. Det kommer från Amerika vid sekelskiftet 18-1900 talet. (säkert knäppt ett å annat rödskinn) usch ja,
Vill bli av med det. ,saknar licens. Märke: Hopkins&Allen. ARMS Compny
Antal svar på detta inlägg: 19
Sidor: «1 2

alandia kan du öppna back stycket? ta en bild på det isåfall.Vad jag kan se så tror jag att det är ett bränekegevär i såfall användes runda kulor.
mrTaco, kan du förklara det där med rundkulor i ett brennekegevär.
Jag fattar inte riktigt (som vanligt).


alandia, även jag är nyfiken på hur kammarstycket ser ut.

/B
Såna här gamla bössor brukar inte inbringa nåt större varde, oftast inte mer än ett par hundralappar. det är oftast äldre engelska gevär som inbringar nåt värde, och då ska de vara i tipp topp skick.

Bosse... http://sv.wikipedia.org/wiki/Brenneke.

Brenneke kallas också för slugs och är stora tunga "kulor" som skjuts ur ett hagelgevär, laddade i en hagelpatron och har en förladdning mellan krut och själva kulan för tätningens skull, likt den som finns i normala hagelpatroner.
på wikipedia sidan ser du en sådan patron uppskuren.

//Breeze
Annons
Leiake. Varför förstöra mina illusioner. Jag som stolt berättat om min farfar som var med i ett riktigt indiankrig
Bössan e funktionsduglig. Kal.12.
Polisen sa att jag inte var olaglig bara jag lämnade in den till stationen så dom fick skrota den. mera buhuu.
Jakt&Fiske-muséet skall få det. Om dom tar emot det vill säga.
Annars får jag väl råna en värdetransport för att se om det är effektivt. samt att tjäna lite klöver samtidigt
alandia!!

Det är tyvärr så med gamla saker att man tror dom är värda något. Men när man vill avyttra sitt arvegods så kommer man ner på jorden fort. He,he!!

Skulle avyttra min moders dödsbo. Hon hade mycket prylar från tidigt 1800-tal.
Satt och räknade. Oj!! Det blir minst 200.000:-.Trodde jag!!!

Jag blev bjuden 25.000:-. Då ingick inte städning. Ha,ha!!

Snacka om att ramla ur sadeln. Du som rider vet väl hur det känns.
Breeze, det var väl det jag hade för mig om brenneke. Jag fick inte ihop det med rundkulor. Jag brukar ha med mig ett par slugs i fickan iaf. det kommer nåt vildsvin på passet.

/B
Bosse... ja, det är väl säkrast att ha med nåt som slår hårt om det är vildsvin i trakterna... di däringa kan ju bli rätt snea på en om man bara sårar dem.

Brukade ladda med 2 slugs och en grov buckshot som backup ifall det skulle gå galet... men de va då de.
Bosse brennekekulor ärså kallade hemstöpta rund kulor det var vanligt på den tiden ,dom var svår laddadebössor men dom lärde sig snabbt att ladda, det är(tror jag) förbilden till dagens repetergevär. Om jag inte har fel så hade vissa vapen förladdning är inte säker är det någon som vet?
OK, mrTaco

/B

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem