Måndag 11 november 2024 vecka 46
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Torrhosta

Torrhosta

Jag har haft torrhosta sen förra tisdagen ( 27/11) jag har även haft en släng av influensan som slog ut mig totalt men den har gått över nu inte helt men nästan , det jag undrar över är just det här me hostan jag får fruktansvärda attacker som håller i sig väldigt länge flera minuter på natten hostar jag hela tiden fast jag inte ligger ner utan har satt upp massa kuddar så jag sitter upp , jag ska väl tillägga att jag slutade röka den tisdagen oxå och nu är det många som säger att det beror på det nog för att jag vet att man kan hosta efter man slutat röka men det här är bara för mycke eller så är det en kombination av både influensan och att jag slutat röka . Jag har testat dom flesta hostmediciner men utan resultat har även testat en som är på recept men den blev jag nästan värre av , är det nån som vet vad man kan göra åt sån hosta ? vill helst inte gå till läkarn har sprunit där så det räcker *S*

Tackar för svar :)
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

varm honungsmjölk eller varm honungsvatten, kan jag rekomendera
Kräver visserligen ett recept men värt besväret - cocilana etyfin, sen är problemet troligtvis över. Krya p Dig
>kent57 det är just den medicinen som retar min hals ännu mer så den tar jag inte mer , har försökt med te men det kanske lindrar mer me honungsvatten så det kan jag ju testa göcke *L*

Är det verkligen vanligt med sån torrhosta/ rethosta att den håller på så länge börjar märka att grannarna som bor under tittar lite snett nu för tiden men vad ska jag göra åt det det är ju inte precis så att jag har bett om det *S*

Ska fixa lite honungsvatten o se om det hjälper lite ..
Annons
Står du ut med vitlök, så pressar du i en stor klyfta vitlök i en mugg mjölk. Värm den lite och lägg i en sked honung.
Fungerar nästan alltid. Till och med frun slipper att bli störd av hostan, då hon inte står ut med vitlökslukten utan lägger sig i ett annat rum.
Förr hängde man små lerkärl med vatten på elementen för att höja luftfuktigheten. Trots att det är fuktigt ute kan den relativa luftfuktigheten vara låg vilket gör slemhinnor irriterade. Själv blir jag täppt i näsan av torr luft som det är på vinterhalvåret. Samma när jag flyger. Har du ingen luftfuktare så ställ en skål vatten ovanpå en värmekälla det ger åtm lite fukt.
torrhosta sen en vecka tillbaks och lite inflensa.

Det bästa medlet jag visste tills läkarna kom på vad det var för diagnos på mig.
Som sagt detr bästa man kan göra är att dricka en massa vatten, ta några alvedon, ta på träningsoverallen och morgonrocken
Efter det så bädda man ner sig i sängen och försök sova så mycket som möjligt.
Funkade hyffsat tills nästa morgon. Då var det bara att göra om procuduren igen å va glad
Va roligt att se alla svar kul att så många har olika hemma kurer *L*
Influensan är jag fri från nu men det är just hostan som sagt , jag tar fortfarande ca 3 ipren om dagen iom att jag har lite febertoppar men det hjälper ju inte mot hosta men nu har jag ju lite o testa , det där me luftfuktigheten verkar va en smart sak för jag kan tänka mig att det kan irriterra både mina luftrör och stämband ( som redan är irriterrade) så det ska jag testa och vitlök är ju bra mot det mesta nåt ska väl hjälpa *L*

Nu ska jag fixa till nåt och sen försöka sova .. o god natt

Bea!!

Börja röka igen!!! Närå, skojade bara!!

Att du har rethosta beror nog delvis på att dina
flimmerhår håller på att repareras, det är nu
som du får "rökhosta"!!

Gör som Baloo tipsade om,drick mängder av vatten och
köp nåt slemlösande på apoteket, acetylsystein är bra men,
det kanske är receptbelagt fortfarande .

Hostdämpande är bra till natten, typ Bisolvontabletter,
det är receptfritt!!!

Krya på dig!!

/Mimmi
Mimmi , det är nog så som du skriver asså att det är rökhostan som kommer nu det konstiga är just att inget hjälper har testat det mesta från apoteket me se det hjälper inte och i vissa fall så blir det till och med värre :( men nu hat jag en massa tips som jag ska testa nåt av det borde ju lindra .

Nä nä inga ciggisar för mig mer eller ja jag tänker verkligen kämpa för att bli helt fri från dom för resten av mitt liv ! :D

Inte för att jag har rökt men när jag har halsproblem brukar jag ta en sockerbit med ca 6-10 droppar vademecum (finns på ica konsumm mm.)på.
Det är inte menat som reklam texten ovan.

Efter en sådan kur törs då inte jag hosta något mer för då blir det nog i byxorna

Det är kanske mest bra för halsont men man vet ju aldrig.

Patrikke

Sida:

Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

Logga in eller klicka här för att bli medlem