Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Kriminalvård

Kriminalvård

Utkast angående rymningarna från svenska fängelser på sistone.



Den senaste tidens spektakulära rymningar från våra anstalter har väckt en debatt angående hur vi ska göra gatorna säkrare i vårt samhälle. När våra reportrar intervjuade några medborgare i Degerfors så var ju dessa lättade efter att rymlingarna hade gripits. Vidare berättade en kvinna att barnen inte fick gå hem från skolan ensamma, utan föräldrarna var tvungna att hämta hem dom. Plötsligt blev Jardeberg och Martinsson monster, någon sorts fabeldjur som äter upp småbarn. Dessa sjuka människor som är kapabla till att ta gisslan mm måste ju vara svårt psykiskt sjuka. Jaaa, jag skulle kunna gå så lång att jag kan jämföra dom med självmordsbombare. Hur kan en människa spränga sig själv i luften mitt bland vanliga människor? Detta är oförståeligt för de flesta av oss. Detta kan ju bara vara ren ondska av hatiska människor. För de flesta av oss är det svårt att hata någon så mycket att man har får lust att spränga folk till döds. Hur blir man självmordsbombare?
Låt oss rycka bort en människa från sitt vardagliga liv och låsa in denne eller någon närstående i fängelse. Sedan utövar vi tortyr av något slag, som t ex total isolering där han varken får läsa tidningar, se på tv eller lyssna på radio. Detta pågår ganska lång tid. Man klär av sig framför vårdpersonal och förnedras på alla möjliga sätt.
Den långa häktningstiden tillsammans med ett långt fängelsestraff leder i de flesta fall till skilsmässa och förlorad kontakt med barnen. Man drabbas av fler psykiska sjukdomar, tar mer mediciner och faller in i en djup depression. När man är som svagast så kommer en vårdare med beskedet att din pappa har dött, och slår igen järndörren där du får sörja i din ensamhet och inte har en axel att gråta emot. ”Ja, men det borde dom ha tänkt på innan de begick ett brott ”, tänker de flesta. Men låt mig då nämna Rahman, eller varför inte Askar mm. Öga för öga – tand för tand var parollen när de greps. Mycket lidande har åsamkats dessa oskyldiga människor inom kriminalvården.
När man så har tagit ifrån en människa all människovärde han någonsin haft. Samt sett till så han inte har någon som helst framtid att se fram emot. Utan någon självrespekt eller människovärde kvar. Förlorat sina nära och kära som inte heller tror på deras oskuld. Så skapar man en självmordsbombare, eehhh - Tobias Jardeberg menar jag. Skyldig eller oskyldig spelar ingen roll, man får inte ta ifrån en människa allt hopp. Så länge man ser slutet på vägen där ett bättre liv väntar så finns det en chans till att bli en bättre människa.
Det är sorgligt att se Tomas Bodström lova svenska folket fler platser till kriminalvården och bygga nya fängelser, folk är ju inte så insatta inom kriminalvårdspolitiken. Platsbrist!!! Vad har det med rymningarna att göra???? Absolut ingenting! Det verkar som om våra politiker har väldigt låga tankar om oss väljare, jag kan riktigt se dom skratta bakom ryggen på oss, och kanske har dom rätt! Vi kan ju inte vara speciellt skarpa som valde dessa nötter till att styra ”Du gamla du fria”! Nej, inför halvtid igen för prickfria fångar så skall nog de fängelseplatser vi redan har räcka långt.
Han är ju Sharon i en annan tappning som bygger muren runt Palestina. Finns det någon intellektuell som på allvar tror på att Bodström och Sharon skall lyckas????? Nej, det vi måste göra är att backa lite i tiden, kanske en 20 år tillbaka och se varför vi inte hade polismord och väpnade rymningar på den tiden? Kan det vara så att det på den tiden fanns praxis att folk fick permissioner efter att ha avtjänat en tredjedel av straffet. Observera – vid god skötsamhet! Vidare så kunde man också bli frigiven efter halva straffet om man skötte sig.

I USA finns just nu ca 2 miljoner intagna, det är 1% av befolkningen. Är det målet våra politiker siktar in sig på? Att Sverige skall ha 80 000 fångar, jämfört med knappa 6 tusen idag på våra riksanstalter!
Antal svar på detta inlägg: 19
Sidor: 1 2 Nästa »

Bra skrivet! Håller med.
Ge dem dubbla straffet till om de rymmer.
och ingen strafflindring för någon,
man skall tjäna av straffet som man fått.
Det är helt absurt att en person som har dödat kan bli frigiven.osv.
Den här diskussionen förs ju på flera håll och är mycket djupare en bara ett få saker.
Jag är inte berred att acceptera att någon kan gå fri när de har spakat omkull min gammla mor och rånat henne på sina
matpengar osv.
Har man gjort en krimminel handling
så skall man vara karl nog att ta sitt straff tiden ut.

Ta diskussionen om hur man skall hjälpa dem som skall frigivas istället, hur skall de kunna betala av det som de gjort.
Det är inget straff det borde vara allas skylldighet.

Göcke, missade du det jag skrev om Rahman o Askar? Dessa var ju mördare i samhällets ögon, vilket visade att det var ett misstag. De är nog ganska hatiska trots alla miljoner de fått! Och det är kriminalvården som odlade denna hat! Bättre vård = snällare fångar!!
Annons
Det är ju tur att det i demokratisk anda går att överklaga.
men alla de som faktiskt har gjort en brottslig handling och inte straffas är nog större. Även om det är tragiskt och djupt beklagligt att det kan bli fel i maskineriet ibland.
Att ta upp enskillda fall för inte fram detta problemet.
då skall man bara diskutera just detta och inget annat.
Eftersom det rör sig om misstag i enskilda fall.
Och det finns det gott om bland vanliga offer också som aldrig kommer i närheten av dessa ersättnings summor.
Och de kanske får sitta fasstbunden hela livet. med tre- fyar
vårdare runt sig dygnet runt.
Att en som har gjort en krimminell handling skall ha vård
kan jag inte förstå , skall alla som går mot röd gubbe eller kör för fort vårdas?
Nä inga snyfft grejor nu , har man gjort en straffbar handling för guds skull stå för det och ta ditt straff, ropa inte
på strafflindring efteråt mm. Du skulle helt klart tänkt till innan du utför dem.
Det är löjligt att klassa in dessa handlingar som att det är en sjukdom.
När dessa gossar har en kniv eller sjutvapen i handen så är de kungar och har fått helt hjärnsläpp. De snyfftar bara när de skall ta sitt straff. och då är det så synd om dem.

Jag vill här och nu tacka min Amerikanske nya vän som räddade mig från att bli ett av de nedstuckna offren i en korvkö.
För att en okänd person ville råna mig på mina surt förvärvade och hårt injobbande pengar.
Hade det varit en svensk som stog bakom mig så hade väl kniven suttit i ryggen innan jag han säga amen.
Eller finns det svenskar som skulle hoppat in i en sådan sittuation?

Jag kan bara säga en sak
ni som utför en kriminell handling, stå för det ni har gjort och ta ert straff, skyll inte i från er. och Rymmer ni så skall ni ha förlängt straff.
Om en människa mördar en annan så tror jag inte att han är som vi, han har något i sin hjärna som vi inte förstår. Det är inte rätt åt denna att sitta inlåst i ett antal år. Vem mår bättre av det?
Det som behövs är vård och mänsklig behandling, och en anpassning tilll sammhället, så vederbörande kan komma ut när denne anses frisk.
Jag tror inte på ett visst antal år i fängelset, man ska få behandling tills man mår bra och inte gör om det man gjort. Man ska inte få ett straff, utan få behandling så man kan fungera normalt.

Och du, Göcke, det är inte mot lagen att gå mot röd gubbe
Elias om vi inte förstår vad som rör sig i huvudet på en som just skall mörda någon så borde vi inte släppa ut personen heller när vi har tagit fast honom.
Jag uppfattar det som om att man vill tro att alla är sjuka för att de har dödat eller blir kriminella och att man kan medicinera bort det, det lika absurt som att man gjorde lobotomi på vissa patienter för bara ca 50år sedan.

Nä endera är man ett psykfall och skall in på psyket för all framtid
eller så är man frisk och skall sitta av sitt straff.
Att man skall ha någon rättighet till frigång under dessa perioder är helt uteslutet.
Att släppa ut någon på frigång ned droggad för att kunna fungera är lika fel som att låta alkolister och knarkare köra bil. de gör en brottslig handling och skall stå tillsvars för det.

Men jag är också för att de skall få hjälp med att bli av med sitt droggberoende, men de skall iallafall ta sitt straff.

Det jag menar är att brott har en straffskala den skall man sitta av.
egentligen skulle jag vilja att de som straffas också skulle göra samhälls tjänst efter strafftiden för att tjäna av en del av det de har kostat samhället.
Det här vill jag aplicera även på de som i dag anses som ungdommar och inte kan straffas enligt gängse regler i dag.
Jag skulle vilja ha en mycket större kraftinsatts på de unga som halkar snett, i dag utreds de och får stämpeln ´känd av´
som förföljer dem resten av livet tills de åker fast som vuxna.
och då är det ju försent, de är ju förmodligen redan sjuka enligt den här tråden, droggpåverkade osv. och man skall tycka synd om osv.

somsagt det var inte bättre förr, när en trettonåring fick åka hemmifrån för att det var fullt i stugan av syskon och maten inte räckte till.
det är inte bättre nu heller när vi inte kan ta vara på de möjligheter som erbjuds en i samhället som sådant.
utan att man måsste dra stan runt och vandalisera och misshandla.

att någon sedan börjar med drogger skall inte göra den personen straff fri.
Det har funnits allt för många `minns inte`fall där de åberopar droggpåverkan med förmildrande straff.

men det hjälper ju inte offret/samhälllet ett dugg.

Elias röd gubbe var nog att ta i kanske, men jag tror att alla förstår innebörden. ;)



Jag gör en reflektion i detta ämne, i detta land har brott mot staten alltid betraktats som mycket värre än enskilda brott mot liv/hälsa, likaså egendomsbrotten. Titta bara vad polis/åklagare gör när du kommer in med en stöldanmälan eller anmälan om att du fått en rejäl smäll...papperskorgen väntar! Men, om du försöker lura staten på några hundra åker du dit så det sjunger om det! DÅ finns helt plötslig statens ALLA resurser tillgängliga...
När det gäller våldsbrott som mord så är det ju knappast fel at påstå att gärningsmannen har ett stort fel i bollen, alltså, vård först och DÄREFTER det frihetsberövande straffet...
Som Kiruna-Ove skriver så är man inte riktigt funtad om man begår våldsbrott. Det tror jag att man i de flesta fall kan hjälpa personen av med. Låt henne då få hjälp med att bli av med dessa våldsymtom eller vad det kan vara, även i tidig ålder, så som Göcke skriver. Då ska det inte finns en viss tid man ska sitta , utan man sitter tills man anses vara redo för att vara fri. Vissa får då kanske sitta väldigt länge medan det för andra räcker med en kort tid. Och visst ska man få vara ute i smahället under tiden, i viss utsträckning, tex med en vårdare eller fotboja, så man inte kommer bort från samhället och blir utanför igen. Då väntar gängen som man var med förut och kriminaliteten.

Lobotomi?
Jag har alltid haft svårt att motivera ett hårt straff för mig själv. Vem tjänar på det egentligen? Blir brottslingen en bättre människa efteråt eller är det fär att jag som brottsoffer får ut hämnd på det sättet? Kanske är det samhället som slipper ha personen i fråga springande lös.

Jag tvivlar på att det fungerar att ha straff enbart i avskräckande syfte. Vad spelar 5 eller 10 år för skillnad när du begår en brottslig handling? Antagligen räknar du med att inte åka fast hur som helst.

Alltså tycker jag att fångar man anser har fattat vinken att de begått något fel ska kunna släppas tidigare. Eller släppas friare i alla fall typ fotboja och liknande. Då kan ju fångarna få möjlighet att umgås med samhälle och familj stundvis så att inte isoleringen blir total.

---

För att samhället ska fungera krävs ett system. Dumt nog finns det alltid människor som inte passar in och problemet är ju vad vi ska göra med dem. Jag tror att de kommer vara "problematiska" oavsett vilket system samhället använder.

Göcke skrev: "Nä endera är man ett psykfall och skall in på psyket för all framtid eller så är man frisk och skall sitta av sitt straff." vilket jag tycker är en sund inställning. Det verkar för mig som att det är allt för mycket daltande med att få ett lindrigare straff i form av "vård". Vårdplatserna ska vara för dem som verkligen behöver. Jag säger inte att alla som sitter i häktet/fängelset inte får vård - Det ska de också ha! - utan att vård ska vara för dem som är psykiskt sjuka på riktigt, och inte dem som hade en kniv i fickan och kände sig coooolast o smartast i hela världen.

Samhällstjänst tycker jag ska vara en självklarhet. Klottersanering och dylikt borde vara genomförbart, kanske som villkor för ett friare straff. Bara för att ett straff blir friare slutar det inte att vara ett straff!

Folk som återfaller och begår brott som om inget hade hänt efter brottstiden är lite svårare. De kanske behöver uppfostras på nytt så att de kan lära sig hur man passar in i samhället.

Själv har jag svårt att förstå hur grova brottslingar tänker och har därför lite svårigheter att föreställa mig vad som rörts sig i deras skallar precis innan de handlat. Men en gissning är att de inte tänkt alls.

Sen finns det ju dem som är mycket väl medvetna om vad de gör men av okänd anledning känner sig tvingade att begå en brottslig handling. Dem är nog också i de flesta fallen också beredda att ta sitt straff. Samhällets sko som klämmer ligger nog i att några av medborgarna har svårt att använda den stora fettklumpen som ligger mellan öronen strax bakom näsan!

Sen det där med mamman som inte ville att barnen skulle gå hem från skolan för att det vara några ”monster” lösa och att politikerna fördummar folket. Jag tror att den största skillnaden nu från förr i tiden är att alla dumma människor i dagens samhälle kan göra sin röst hörd lättare. Folk var dumma förut och antagligen är folk precis lika dumma idag.
Jag har en önskan till och det är att alla försäkringsbolag måsste ta sitt ansvar att driva in pengar från brottslingarna i
de fall det är försäkringsärenden inblandade.
istället för att de drabbade skall få höjda premier och självrisk.
Det kanske skall ligga på försäkringsbolagen att återanpassa de som kan komma tillbaka. och indriva försäkrings skullderna. då får de känna på hur det svider i plånboken när de måsste avsätta det mesta till att betala av det tråkiga.

Ta bar en sådan sak som 1,5mille för krossade fönsterrutor
i en skola under en period av 8månader, vad blir det för alla krossade rutor i hela Sverige under samma period.
Och dessa förövare är förmodligen inte i den åldern så att de kan straffas.
Men är de sjuka så de skall omhädertas istället för vård ?
Himmel vad mycket roligt man hade kunnat göra med dessa pengarna.

Elias
lobotomi användes som ett sätt att hjälpa vid en såkallad sinnessjukdom, man delade i princip hjärnhalvorna ( främre globen) åt med syra! personen som hittade på detta testade det på apor och de blev inte agressiva, tror att upptäckten fick nobellpriset också.

Tänk tanken, skulle vi göra detta på alla som brutalt slår ned
någon eller klassas som agressiv.

Idag hoppas jag att vi vet mera, att alla inte föds perfekta.
Men vi klassas inte som sjuka för det.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem