Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Kriminalvård

Kriminalvård

Utkast angående rymningarna från svenska fängelser på sistone.



Den senaste tidens spektakulära rymningar från våra anstalter har väckt en debatt angående hur vi ska göra gatorna säkrare i vårt samhälle. När våra reportrar intervjuade några medborgare i Degerfors så var ju dessa lättade efter att rymlingarna hade gripits. Vidare berättade en kvinna att barnen inte fick gå hem fr...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 19
Sidor: «1 2

göcke> jag tror inte att försäkringsbolagen är "oansvariga" på den punkten, de försöker nog driva in de pengar som går att driva in. Problemet är nog snarast att de som orsakat skadorna oftast inte har några (vita) pengar. Vad skall försäkringsbolagen ha en dom där skadegöraren förpliktas betala en massa pengar när fogden inte hittar några pengar hos skadegöraren? man kan inte lugga en skallig...
korrektur, "vad skall försäkringsbolagen ha en dom TILL där skadegöraren förpliktas betala en massa pengar när fogden inte hittar några pengar hos skadegöraren?"
Har försäkringbolagen verkligen rätt att driva in pengar från folk? Jag menar de finansierar ju sin verksamhet med premier av olika slag.

Jag har däremot hört att f.bolagen försöker fu ut extra erättning i vissa fall. Läskigt med saker som skulle kunna hända om de nu har den rätten. Det är ju precis som om jag skulle köra för fort (vilket är brottsligt) och av anledning av detta förolyckas så kan jag bli skyldig att betala för de X lyktstolpar jag lyckats mejja ner samtidigt. och det blir ju tokdyrt.
Annons
Vill dra mig till minnes att de som utförde detta dåd var intagna som skött sig prickfritt i fängelset och sedan var på bankrånar och mordturne på permissionerna. Är det så du vill ha det?
straff ska va ett straff ,inte rehabilitering..
jag skulle själv må bra av dom förmåner som en fånge
får ta del av.
O bland dom dummaste kommentarerna i år var från en fängelsechef efter en av rymniongarna :
"det finns gränser för hur höga murar vi ska ha"
Det är för mycket psykologisk expertis inblandat.
Fängelsestraff skall vara AVSKRÄCKANDE
Jag föreslår fäljande:
Sätt sexualförbrytare nakna i en glasmonter på Sergels torg.
Hugg av fingrarna på fok som har mördat.
Tvinga våldsverkare att högläsa sjukjournaler från deras offer
5 dagar isträck oavbrutet,utan vatten eller mat eller sömn
i full belysning.
;) ja det finns många knep för att avskräcka. en del är ju riktigt blod drypande.
Men först så skall ju brottslingen tillfriskna efter drog behandlingen så att denne personen förstår varför han straffas sedan så skall ha ta sitt straff, efter strafftidens utgång så skall man jobba av kostnaderna som man åsamkat samhället.
och det är där försäkringsbolagen kommer in, som indrivare.
tänk er själva de skulle inte missa en krona, eftersom de måste betala sin högavlönade medarbetare och aktieägare.

Angående Jardeberg, går man med i en förening som kallar sig Evil Minds och består av psykopater så kan det väl inte stå rätt till.......................eller?
Elias:

Det kan vist vara mot lagen att gå mot röd gubbe, det beror på följderna, eller de eventuella följder som hade kunnat följa av den eventuella oaktsamheten. Torde bedömmas från fall till fall.

Läs: Vägtrafikkungörelse (1972:603)

Vägtrafikant: Var och en som färdas eller eljest uppehåller sig på väg eller i fordon på väg

5 § Vägtrafikant skall iakttaga den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna. Han skall uppträda så, att han ej onödigtvis hindrar eller stör trafiken.
Vägtrafikant skall även i övrigt visa hänsyn mot andra vägtrafikanter och dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.

Läs även: Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott

1 § Brister vägtrafikant, den som för spårvagn eller den som någon annanstans än på väg för motordrivet fordon i väsentlig mån i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna, döms för vårdslöshet i trafik till dagsböter.
Om någon vid förande av motordrivet fordon eller spårvagn gör sig skyldig till grov oaktsamhet eller visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom, döms för grov vårdslöshet itrafik till fängelse i högst två år. Lag (1994:1416).


2 § Hindrar eller stör vägtrafikant eller den som för spårvagn
onödigtvis i väsentlig mån trafiken på väg, dömes, där ej gärningen är belagd med straff enligt 1 §, till böter. Lag (1975:611).

Los Lovos:

Vad jag kan se står det inget om röd gubbe. Det står snarare att oaktsamhet leder till strängare straff. Och det räknas nog som oaktsamt att gå mot röd gubbe som sedan orsakar en olycka. Men att saken i sig är olaglig...

Göcke:

Tack, nu vet jag vad lobotomi är också.
Men det var väl inte riktigt på det sättet jag menade man skulle behandla dessa människor.
Utan snarare en anpassning till sammhället, lära sig vissa empati, vad som är rätt och fel och vidare, sånt som en annan fick lära sig som liten. Kanske är sent, men bättre det än att låsa in dessa människor.
Egentligen är det inte deras fel. Så man uppfostras blir man. Blir man slagen, ja då slår man. Man borde kanskle låsa in föräldrarna lika länge som förövarna själva.
Man har ingen chans att välja föräldrar, det är upp till dem hur en barn blir.
Sen måste man alltid stå för sina handlingar, men det är inte alltid så lätt att veta vilka som är rätt.
Hoppas ni förstod min tanke.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem