Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Plattskärm

Plattskärm

Hej alla!
Har 17" LG Flatron L1710s skärm vilket har följande fel.Vid start kommer det inte någon bild innan man har vickat/vridit strömkabeln hit och dit ett bra tag.Men sedan funkar den OK.Jag undrar om någon haft liknande fel?och vad har ni kunnat göra åt det?Jag ringde LG men de har aldrig hört talas om liknande fel.Felet har funnits nu i ca 2månader.Skärmen är över 3år så ingen garanti kvar.
Mvh.kalle52
ps.inga fel på kablar ds.
Antal svar på detta inlägg: 7
hrmm...trots din avslutning "ps.inga fel på kablar ds." så låter det tots allt som att det är just det....
Flera av skärmtillverkarna har väldigt bra garantier. Kontakta din leverantör så kan det mycket väl vara så att LG har en lika bra garanti som t ex Samsung eller Philips har. Har haft ett par garantifall där man ringer tillverkaren och det kommer en kille ut och byter skärm rakt av.
Om du har en allrisk försäkring så smäll tv'n i backen, betala 500 o få en ny.

Annons
vickat/vridit strömkabeln hit och dit ett bra tag

vilken reparation!

är det inte en vanlig 230V~ kabel ?
med kontakt i båda ändarna
du borde kunna testa en annan kabel.
iallafall för att se om det är kabelkontakten som är defekt
eller för djup, som en del kan vara

isåfall ett fel som även uppträder i datorsammanhang
Tack Göcke och andra.Ringde köpstället garantin gäller inte längre och jag har ingen försäkring.Jag tror att Göcke kan ha rätt,men varför går samma kabel att använda i min "vanliga" skärm?Jag har testat 2 olika kablar med samma resultat dvs.bilden kommer fram när man drar ut kabeln en bit och rör den fram o tillbaks.Jag testar att löda kabeln direkt till strömkortets
kontaktytor så vet jag om felet är på kabeldjupet eller annat mystiskt.Strömkortet är för närvarande i en datafirma för kontroll(gratis)
så jag återkommer när jag vet mera.
h.kalle
Kan vara en lödning som släppt lite i chassikontakten. Det brukar gnistra och spraka lite om man vickar på en sådan kontakt, öppna och löd om isåfall. Löd inte kabeln direkt på kortet, om en lödning släpper så blir det lätt en kortslutning.
kalle52, jag tror att LG själva har 3års garranti på vissa delar.

angående anslutningskontakten så har det med att schassiekontakterna
har olika längd på stiften och djupet och därför finns det två olika strömkablar ute på marknaden för just detta.
båda typerna funkar i en av kontakterna , men bara en bra i den andra.

men är det den kabeln som följde med skärmen så är det nog mer troligt att
det är en lödning som är boven.
ett fel som kan uppstå om man rycker till i kabeln, snubblar på den tex.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem