Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Personnummer

Personnummer

Detta var en mycket intressant tråd som jag tror jag ger en egen rubrik.

Ni som vet något om detta födelseår+ födelsenummer kan ju höra av er.

Vad jag förstår så måste man ha lite kött på benen annars går det inte att få fram något personnummer.

Har du namn och adress. Ring skatteverket.
Har du bilnumret. Telefonnumret. OK!

Men man kan inte få fram något som inte finns. Har du inget. Varför skall man söka på något som inte finns.

Om man vill ha reda på grannens inkomst så är det ju enklast att fråga, annars blir man ju ovänner när kopian på upplysningen kommer denna tillhanda. Man måste ha giltiga skäl (affär) för detta.

Anne_Sofie kan ju avslöja vilka metoder hon använder. Du kan börja med en kompis till mig. Han heter Rolf. Bor lite utanför Göteborg. Han har 83000
i pension varje månad. Det är faktiskt sant!! Han är ett år yngre än mig.

Klarar du det tror du. ??
Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: 1 2 Nästa »

Leiake: Du hann före mig! Tänkte själv starta en tråd i detta ämne.

På annat ställe, här på IS, har jag redan antytt hur enkelt det är att skaffa sig ett giltigt personnummer: http://www.personnummer.nu/ Detta fungerar säkert hur bra som helst när man fyller i ett formulär, på datorn eller en blankett. Ingen kontrollerar ju vem man egentligen är (foto e dyl). Tror inte heller att E-legitimation är lösningen. Har själv skaffat sådan, men ingen kollade att jag verkligen var den jag utgav mig för. Användarnamn och lösenord är ju av noll värde då.
Jag kollade lite på länken.Dom påpekar att det är olagligt att byta ut sitt personnummer
Vargo: Detta förstår vi laglydiga medborgare, men övriga?

I mitt tidigare inlägg skrev jag "giltigt" personummer. Det skulle naturligtvis ha varit "fungerande" personnummer. "Giltigt" ger ju legitimitet, men så är det inte.
Annons
Personnummer.nu måste va en guldgruva för dom som har tänkt sig syssla me bädregri o dylikt men kan det verkligen va så enkelt ? jag hoppas då att det inte är det för då är vi farligt ute ( hemska tanke)
Vem som helst vet ju att om man använder falskt personnummer så är det i bedrägerisyfte,så därför menar jag att sådana länkar inte borde finnas på det här forumet
Jag håller me Vargo jag visste inte ens att det fanns såna länkar det vet jag nu *suck*
Men om man genererar ett nytt personúmmer så kolla på ex. www.upplysning.se att ingen annan har detta nummer.

Enklast så.

/Hidden
Asså det här med falska personnummer är inte speciellt nytt. Har funnits i evigheter på ungdomssajten "Hamsterpaj". Här kan du också läsa hur man matematiskt räknar ut ett nytt personnummer.

http://www.hamsterpaj.net/annat/nummer.php
Jag tycker att dessa sidor där man kan skaffa sig annat person nummer skall förbjudas, jag har själv startat en förening som heter FFPN som är till för att motverka mobbning, pedofiler och dyl på internet. (Vi vet alla att det är svårt ändå).

Jag kan ta upp 2 fall där nytt personnummer förekommit, den ena rätt så hemsk och den andra lite mer roligt...

1. Min styvdotters bästis börjar prata med en kille via Internet hans ålder 15 år, han bor hos sina föräldrar. Hon åker till honom, sen hör vi inget på flera dagar. Polis blir inkopplad eftersom hon inte svarar på mobil eller själv ringer upp. (Denna gång slutade det lyckligt) Kille var närmare 40.

2. En kamrat skaffade sig annat personnummer, för hon ville inte använda sitt egna när hon skaffade sig ett "konto" hos en spelsida på Internet. Hon spelade flitigt varje dag, och så en dag fick hon förfrågan om att bli "spelvärd" på dessa sidor.

Hon tackade ja, men förstod inte hur de sedan skulle gå till väga förrän en annan av dessa spelvärdar frågade henne, om hon uppgivit all info rätt för det fanns ingen person med detta personnummer att finna hos myndigheterna.

Då blev hon tvungen att erkänna.. Hon är nu spelvärd på denna sajt.
Inte skulle jag vilja slänga ut mitt riktiga personnummer till höger eller vänster på nätet idag. Vem vet var det skulle ta vägen.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem