Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: TV, film och musik

SVT1 och SVT2

SVT1 och SVT2

...är ju våra "Public Service"-kanaler, som vi betalar våra (surt) beskattade pengar för att få se.

Men titta på vad vi mera får, genom SVT på internet: Ett fantastiskt kulturarv från början av 1900-talet, belyst från den vinkel man själv vill. Platser, miljöer, egna intresseområden (dokumentärer, drama, underhållning) osv. Allt ända fram till den dag som idag är.

Detta innebär att vi faktiskt kan titta på det program vi missade häromsistens (tom igår). Kanske finns det kvar i SVTs arkiv.

Jag har själv varit skeptisk till "Publ...", men jag har ändrat uppfattning. Jag betalar gärna min licens, vilket jag faktiskt gör, för att få tillgång till SVTs databas
Antal svar på detta inlägg: 19
Sidor: 1 2 Nästa »

Kvibergsmyran !

Det är tur att vi har SVT. Annars hade det bara varit idiotisk reklam.

Jag skulle gärna ge en 100:-/mån till. Bara vi slapp TV-reklam och så dom här idiotiska trailerna.
Håller med. Tack för att vi ha SVT!! Tv-4 är ett enda reklamjippo,och pengarjagande i varenda program!!
Det var inte min avsikt att diskutera reklam i denna tråd, men när det har blivit så att 6-minuters reklam kommer tre gånger i timmen blir man Förb---ad. Jag spelar in, och tittar i efterhand. Då jag kan snabbspola förbi reklamen.

Titta istället på SVTs öppna arkiv. Det är en Guldgruva för oss lite äldre som vill se hur det var när vi var barn. Jag tror att man kan ladda ner materialet och redigera det som man själv vill i efterhand.
Annons
Håller med tidigare inlägg. Jag föredrar SVT och tittar ganska begränsat på de andra kanalerna, och deras förb... reklaminslag.
Visst hittar man en del guldkorn även på andra kanaler, men tyngden ligger hos SVT anser jag.
Jag skulle kunna klara mig utan svt helt o hållet.
Det är så tråkigt upplagd, vad gäller presentation av program mm, nästan ångest framkallande.
Som att titta på svartvitt ungefär.
Visst är det jobbigt med 20 min reklam under 1h program, men de andra kanalerna är ju flashigare.
skulle inte ha tv alls om utbudet enbart var svt1 & 2 - det dom gör när det väl gäller är världs-tv av högsta klass men det sker tyvärr allt för sällan enligt mitt tycke
Jag tycker att SVT tillför mycket till de andra kanalerna, de visar mycket klassisk film, bra dokumentärer och större sport evenemang. Har läst att de har en ny storsatsning på gång där de samarbetar med SR, som kommer sändas i December.
Om man ska titta in på svt.se krävs det ju bredband utan begränsningar i nedladdad trafik.
Det håller inte för hela sverige och därför vill inte jag heller betala för det.
(Jag betalar ändå licensen som de andra)

Det enda jag kollar på svt,s kanaler på tv är....regionala nyheterna, kanske en gång i veckan.
Det kostar ganska mycket för en liten stund.
De nyheter de säger där kan jag lika gärna läsa tidningen om jag kunde välja bort svt.

Visst, hade jag bredband skulle jag nog kolla bra mycket på svt.se och titta på de program som gick på tv när jag var liten.
Jag tittar ganska ofta på SVT (nyheter och underhållning) men när det gäller långfilmer o dyl tycker jag det är jobbigt. Jag har svårt för att sitta stilla i en och en halv timme för att titta på en långfilm. Jag tycker faktiskt det är skönt när det blir en liten paus i tittandet. Då kan man fixa något annat under tiden. Det är väl iofs lite väl mycket och långa reklampauser, men jag har väl vant mig.
Kul att detta ämne togs upp igen!

Jag håller fortfarande fast vid att SVT är en guldgruva att ösa ur. När jag startade tråden i början av året, var det lite av nostalgiska skäl, som den gam´gubbe jag är. Ändå tipsade jag om de moderna möjligheterna. Titta på vad som hänt med ”Andra Avenyn”. Ett program på SVT1/SVT24 med urusla tittarsiffror och sågat av kritikerna i höjd med anklarna, men med en miljonpublik på nätet. Till och med företagets VD har nu fört fram internetpubliceringen som ett säljargument.

För att förtydliga mig, vill jag bara påpeka att denna möjlighet inte beror på vilken anslutning man har till Internet. Det är inte fråga om ”strömmande” medium, vilket kräver viss bandbredd. Man kan således inte titta på programmet samtidigt som det sänds, och tro att det ersätter SVTs egen sändning.

Personligen tycker jag att vi som skattebetalare har gratis rätt till allt som SVT/SR/UR har publicerat. Förutsatt att vi betalat licensen naturligtvis.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem