Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: TV, film och musik

SVT1 och SVT2

SVT1 och SVT2

...är ju våra "Public Service"-kanaler, som vi betalar våra (surt) beskattade pengar för att få se.

Men titta på vad vi mera får, genom SVT på internet: Ett fantastiskt kulturarv från början av 1900-talet, belyst från den vinkel man själv vill. Platser, miljöer, egna intresseområden (dokumentärer, drama, underhållning) osv. Allt ända fram till den dag som idag är.

Detta innebär att vi faktiskt kan titta på det program vi missade häromsistens (tom igår). Kanske finns det kvar i SVTs arkiv.

Jag har själv varit skeptisk till "Publ...", men jag har ändrat uppfattning. Jag betalar gärna min licens, vilket jag faktiskt gör, för att få tillgång till SVTs databas
Antal svar på detta inlägg: 19
Sidor: «1 2

jo men jag tror inte programmen ligger kvar längre än 30 dagar nuförtiden..annars en kanon service..
Vi betalar inte licens, dold skatt, för att SE på tv, vi betalar för innehav av televisionsmottagare, det är en an anledningarna till att man vill införs avgift (skatt) på datorer för man kan ju se TV utan televisionsmottagare.
Lazze:
Rätt, men det är lite olika beroende på vilka program det gäller.

Men öppna arkivet gör ju att man kan gå tillbaka decennier för att se (av SVT) utvalda filmer.

Personligen betraktar jag mottagarlicensen som en ”smygskatt”. Bättre hade varit att öppet redovisa den som just: Skatt! Då slipper man diskussionen om TV-innehav kontra programkvalitet.
Annons
Hela konceptet med TV-avgift är ju förlegat. Att ha en avgift för innehav av anläggning för mottagning av radiosignaler tillhör liksom inte 2000-talet. Det mesta går ju via fiber och TP-kabel idag. Naturligtvis ska SVT finansieras på andra sätt, TV-avgift är ju bara dumt nu. Jag hade en liten dust med radiotjänst själv för ett tag sedan. De ringde en kväll och sa att vi kommer att få en faktura på TV-avgift. Jag förnekade TV-innehav men hon gav sig inte. Fakturan kom, jag ringde och prostesterade. Skickade in ett skriftligt besvär men icke, det skulle betalas. "Vi vet att ni har TV" var kommentaren. Ingen hade varit hemma och kollat. Hur skulle det gå till förresten? Man har ingen skyldighet att släppa in en kontrollant. Nåväl, efter att fakturan var betald ringde jag och avanmälde TV-innehav vilket inte mötte några hinder.

Vad har du gjort med TVn? frågade tanten i luren. Vi har aldrig haft TV svarade jag men ni rör till allting så till den milda grad att jag hellre betalar TV-avgift en månad än drar kvarnstenen med protester. Summa summarum, idag betalar jag ingen TV-avgift. Det är alltså helt ok att avanmäla TV-innehav och ingen kan göra ett smack åt det.
Tompaxox !

Har du ingen TV???

Det trodde jag alla hushåll hade. Men du måste ju ha dator annars kan du inte skriva inlägg på IS.

Det är väl därför som dom vill ha licenspengar även för datorer.
Om man är gammal och blind då förstår jag att man kan vara utan TV. Men
du är ju nästan nyfödd.Jag har svårt att fatta detta. Jag skulle avlida direkt utan TV och dator. Men man gör som man själv vill. Givetvis!!
Tompaxox

Är du tillbaka??!! Det var länge sen!!
Nja leiake, jag sa inte att jag talade sanning.

Licenspengar för datorer kan de släppa direkt om det inte bakas in i inköpspriset som en engångssumma. Idag är min telefon bättre dator än min förrförra PC. Det blir svettigt att hålla reda på vad som är dator och dator.

Än är undrens tid inte förbi Thomas2 Jag var lite skrivsugen.
apropå storsatsningen (Musikhjälpen) mellan sr och svt... det är ju en hel veckas livesändning vi pratar om (i radio då) - stort.

kan någon hitta hur många av timmarna som sänds även i tv?
Attans!! Missade Himlen kan vänta idag:( får se reprisen på söndag istället.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem