Måndag 29 april 2024 vecka 18
Forum
Kategori: Övrigt

Kemikalier!

Kemikalier!

Finns det någon som vet var man kan köpa kemikalier (länka till någon bra sida!)?
Jag hade inte tänkt köpa nå större mängder, bor i Stockholm
Antal svar på detta inlägg: 25
Sidor: «1 2 3 Nästa »

Äh, kom igen nu grabbar! Håll inte på o spela så vuxna! Jag tycker upplevelsebaserad inlärning är bäst. Håll till goda, gnäll inte på mej när du sprängt bort fingrarna:


PYRO - Smålands Krutbruk
Box 15
360 42 BRAÅS
Tel: 0474-31013
Fax: 0474-31186

Lycka till, you'll need it.
Hej Der Sprenger , Det ser inte ut som du är vuxen kläderna.
att bjuda in någon och sedan slå ifrån sig att det inte är ens ansvar. visar ju på det. Eller är det bara ett sätt att skryta och briljera.
Allt för många skadas varje år i sprängolyckor på grund av att riskerna nonchaleras. Att det då finns utövare som vill briljera och inte upplysa gör mig rasande.
Vi har ju en åldersgräns för att det skall finnas en viss mognad mellan öronen, med mognaden så följer ett ansvar att förmedla riskerna och inte utöva det på ett felaktigt sätt.
Try and error metoden fungerar inte i dessa samanhang. om man inte vill utsätta sig och andra för riskerna.
och gör man det så är man kriminell.

Jag vill här oxo berätta om pojken som tog två kemikalier i varsin plastpåse och stoppade i fickan, sprang till skolan och
när han var halvägs så blandades innehållet i påsarna, han är i dag utan ett ben och sin manlighet är borta för gott.
det som skulle bli ett bus streck i hans ögon blev 2års lidanden med flera opperationer.
eller som han säger i dag , jag trodde inte det var farligt.
det skulle ju bara ryka lite.

// göcke
PYRO - Smålands Krutbruk
Jag känner till dom!
Annons
Ärligt talat så hade jag aldrig tänkt köpa några kemikalier!
Ville bara kolla lite vad som fanns!


Men det är alltid lika kul med fyrverkerier!! (Nyår är bästa tiden på året!) Det är nått att lägga pengarna på!!
Hej Sefor, en intressant och förmodligen stor potentiell marknad för fester är förmodliger vissuella bomber utan
pyroteknisk inblandning. och som man kan användas innomhus och med en godtagbar ljudnivå. och ej skadliga kemikalier.
Det är något att bita i.

Annars så håller jag med dig att ett väl genomkomponerat fyrverkeri kan vara fint att beskåda på Nyår.
Men betänk att det inte är några leksaker. inte ens de minsta.
de kan se hur oskyldiga ut i sina snygga förpackningar, men är olykan frame så, följderna får man då höra på nyheterna.
och som ytterligare en i statistiken.

mvh // göcke
Jag tror att större delen av dom som skadas av fyrverkerier har alkohol i kroppen!
Det kan nog bidra, men bland de yngre så är nog inte alkoholen det som är utslagsgivande utan experimentlusten.
Viljan att testa grenserna, och sannolikheten till olyka är ju ett av föräldrars stora tjatobjekt.
Men jag har svårt att acceptera att man skall behöva gå på samma mina. generation efter generation.
Och viljan att lära behöver inte vara bara, try and error eller som radioamatörerna säger try to max smoke.

det jag menar är att det måste kunna gå att inta sig information utan att göra samma misstag som andra har råkat ut för.

Kemi är ett områden som man bör läsa på först fråga sedan och sedan gå till handling.
Sedan smällare förbjöds har jag gått över till att leka med raketer, som är dubbelt så farliga. Fattar inte varför dom tog bort denna härliga leksak.
Jag tror inte att de flesta olyckorna sker pga att någon har experimenterat med fyrverkeripjäserna!
Kanske nån procent!
Det är nog vanligare att man varit klantig eller inte varit försiktig!
Sefor , klantig eller oförsiktig kan man nog slå ihop.
det bygger ju på okunskap.
eller att man helt enkelt inte är mogen uppgiften.
smällare var/är en av de största olycksriskerna, eftersom de
kasstas vid/in i folksamlingar eller hålls i handen.
öron/ögon/hand skador och med dem så ville man förstärka
effekten med olika hjälpmedel som sedan ställde till det ytterligare.
det kallar jag att experimentera , faller under try and error.

Och jag är inte intresserad av procent hit eller dit.
varje mäniska som skadats av en pyroteknisk pryl oavsätt vad det är är ett misslyckande.
Garranterat att du kommer att hålla med mig den dagen du själv råkar ut för det.
Inte en enda smäll i hela världen är värd det om man förlorar
en kropsdel eller syn/hörsel.
Blir du sedan brännskadad med innbränt krut/kemikalier eller metallbitar i huden så kan jag garrantera att du kommer att
få lida också.

Observera att jag inte är emot smällare och raketer.
Vid rätt tillfällen.
Jag måste bara poängtera att man skall vara påläst, följa instuktionerna, säkerhetsavstånd och ha rätt ålder.
och framförallt inte experimentera.

Till Elias kan jag säga så här
Tänk dig att du har köpt dessa smällare och tycker att du skall inviga din lillebror i att smälla smällare, och du ber honom att hålle den medan du tänder den. det är bara det att
han tycker det är så fasinerande att stå och titta på den att han glömmer att kassta den och poff så står ni där dumma som fån och glor på en hand utan fingrar.

Händelsen är nog för att dra in smällare.
men ack så många som råkat ut för.

mvh //göcke

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem